Voisikos sinivuokon väriin vaikuttaa maan happamuus, niinkun vaikka hortensiallakin?
Meillä ainakin mökillä kasvaa samassa nipussa sinisiä ja vähän punaisempia sinivuokkoja, eli niihin ei ainakaan maan happamuus ole vaikuttanut.
Mulla on kans ihan punasta sinivuokkoa, oon kaivanut autiotalojen pihoista, jotka jyrätään.Monet väittää että ne muuttuu sinisiksi, eivätpä ole muuttuneet.Kasvupaikoillakin on vierekkäin sekä sinisiä että punaisia, ja vielä violettejakin.
Kauppila myykin punaista,17 e kpl.Mistähän sekin muuttumisjuttu on alunperin tullut, koulunopettajankin olen kuullut väittävän että se värimuunnos johtuu maaperästä.
Tässä hakupaikaltani parin vuoden takaa sininen ja punainen vierekkäin.
En löytänyt perennaosastosta oikein sopivaa paikkaa tälle viestille, joten tämä on nyt tässä. Vuokko kuitenkin, vaikkei sininen eikä ollenkaan luonnonkasvi.
Ihmeekseni Hepatica japonican lajike ´Suien´ talvehtii hyvin ja kukkii runsaasti.
Mitä luulette, viihtyykö sinivuokko rodomullassa?
Laitoin omia sinivuokkojen jakotaimia rodomultaan rodon ja muiden happaman maan kasvien kanssa. Ísommat kukkivat normaaliin tapaan, muut ovat rehevöityneet mukavin lehtitupsuin.
- kasvaahan sinivuokot kuusikoissakin, eikö lie luonnon omaa rodomultaa parhaimmillaan, meinaan että hapanta maata on.
Kiitos, valtsu. Niinhän se on. Toisaalta sinivuokko on viihtynyt ihan normipuutarhamullassakin, siksi kysyin.
RitvaL: tarkistin vielä maan happamuudesta ja sinivuokosta kirjasta: Multava ja kalkkipitoinen, hyvin ojitettu maa kirjoittaa Månsson &Johanson perennakirja.
-Jossakin kirjassa on ollut, että emäksisissä kasvupaikoissa sävyltään punaisia sinivuokkoja, ja sitten on näitä punaisia lajikkeita. Ja netistä kuukkeloimalla löysin luonnonvaraisten sinivuokkojen kasvupaikaksi revevien kuusien ja lehtojen raja-alueet.
Jos näyttäisi taimeni kasvavan jotenkin heikosti, voinen kaataa kastelukannulla veteen liotettua kalkkia sinivuokkojen juurelle pikkureikiin. Kalkki kun ei siirry maaperässä vaan pysyy syht paikoillaan. Rodot kasvaa penkin keskellä, ja sinivuokkoja haaveilin okivihreinä maanpeitekasveiks, eipä jakotaimille muutakaan vapaata paikkaa viimesyksynä löytynyt. Ja ihan normikukkapenkista nostin ja jaoin, joku on istuttanut niitä kauan ennen tuloamme…
muoks.-vielä piti laittamani tänne, että sinivuokot ovat herkkiä kuivumiselle eli eivät viihdy hiekka ja moreenimailla, siksi niitä ei meillä täällä idässä luonnostaan ole. Etelä-ja Länsi-Suomen savimaat sopivat sille paremmin.
Oi, oi, pian nämä ihanuudet taas kukkivat, nuput jo terhakkaasti pystyssä.
Kevään ensimmäiset sinivuokot pihan reunalta bongattu. On ne ihania
Sinivuokot ei ihan vielä kuki, mut kohta. Hirveesti ei taideta olla jäljessä Etelä-Suomen kevättä?
Pihalleni ilmestynyt upea sininen kukkija on kuin onkin sinivuokko. Mistä lie ilmestynyt, mutta on aivan ihana!!
Mun tuli mieleen, kun ainakin kuvissa sinivuokot on eri värisiä, lähes kirkkaansinisestä violettiin, johtuukohan värierot maan happamuudesta vai kamerasta?
Tämä kukkii nyt ensi kertaa. Toivottavasti muistan oikein että ihanuus on Korpikellolta lähtöisin
Araminta, sinivuokkoja on eri sävyisiä ihan lähekkäinkin, tässä pihassakin on ainakin 3-4 eri sinisävyä luonnostaan, ja lisäksi olen siirtänyt vaaleanpunaisen ja valkoisen muualta.
OK, ei siis johdu happamuudesta eikä kamerasta, vaan geeneistä
Miullakin kukkii Korpikellon siemenistä kasvatettu valkoinen, vähän vaaleanpunaiseen vivahtava sinivuokko ekaa kertaa:).
Tämä kaunotar hävisi kivikkopenkistä vuosi sitten, mutta murkut kai siirtäneet siemeniä muualle:)