Vuokko: Valkovuokko, Anemone nemorosa

Kukkapenkissä jo valkovuokkokin avasi kukkansa.

Tuo valkovuokko olisi aivan upea kevätnurmikolla. Tiedättekö, miten kestää kesän aikaisen nurmikon leikkuun?

Kyllä sen pitäisi antaa kukkia rauhassa, mutta sehän kuihtuu kokonaan jo kesäkuussa ja silloin se tiputtaa jo siemenensäkin ja leviää myös niillä.

Eipä nurmikkoa ennen kesäkuuta tarvitse leikata. Pitääkin siirtää muutama juurakko nurmikolle leviämään. Ovat niin ihania! Myyjä valitteli meille, ettei valkovuokkoja tahdo saada pysymään pois kukkapenkeistä. Minä en surukseni nähnyt kukkapenkissä yhtäkään viime keväänä.

Olen yrittänyt jo monena vuonna siirtää isäni pihasta valkovuokkoja kukkapenkkiini, aina huonolla menestyksellä. Penkki on varjoinen/puolivarjoinen, kasvualustassa multaa ja hiekkaa. kavereina tuijia, kotkansiipiä, kieloja ja ahomansikoita. Mikähän menee pieleen?

Kiitos, Hoyabella, vinkistä! Pitää vaan merkata valkovuokkojen paikat tarkkaan jotta kerään oikeista kukista siemenet.I sän piha kun on sellaista ''cottage garden''-tyyliä ;-)

Minulla valkovuokot ovat savensekaisessa maassa, heinittyneellä alueella, puun juurella... Kokeile Oulun seudulta tarjota niille huonompaa paikkaa?

Kävelyretkellä tänään ollessani, löysin omasta metsästä muutaman kukkivan valkovuokon.

Tänään on muiden kukkien keskellä aikamoinen pehko valkovuokkoja kahdessa kohtaa kukkapenkissäni. Kas kun en niitä nähnyt viime keväänä. Oli niin paljon muuta mielenkiintoisempaa nähtävää.

Tänään kuvauskierroksella huomasin, että nyt on ilmestynyt aika paljon kerrottuja valkovuokkoja.

Ohopsis, hienoja! Meillä näyttävät olevan vielä niin pienillä nupuilla, ettei hajuakaan terälehtien määrästä. Kasvimaalla niitä kumminkin taas ahkerasti on nousemassa.

Tänä keväänä näyttää valkovuokko todella levinneen meidän pihaan. Meillä kun lapsena se oli niin harvinainen näky, että pidän sitä edelleen "harvinaisena". Nyt kun kiertelin pihassa niin ihmettelin mitä sille teen? Raakin viestistä huomasin, että se leviää myös siemenillä. Eli jotain pitää tehdä ja äkkiä, ettei enää leviä sinne minne en halua. Mutta kun ei oikein raaskisi myrkyttää tuota "harvinaisuutta" silmän isku

Onkohan siitä jotain haittaa jos se kasvaa esim.vadelman juurella?

Ei tuosta valkovuokosta minun mielestäni ole haittaa missään, joten anna vaan ihan rauhassa sen levitä. :)

Meillä sitä kasvaa kaikissa kukkapenkeissäkin ja se on ihan hyvä, kun se kasvaa ja kukkii niin aikaisin. Kesäkuulla sen lehdet kuihtuvat kokonaan pois ja silloin muut kukat pääsevät kasvamaan.

Sain  viime vuonna Peukaloiselta..oletko täällä...tämän ihanan kerrotun valkovuokon, nyt se kukkii

...kiitos !

Täällä pohjoisempana nauttii valkovuokosta puutarhassa, kun kukkaa ei ole metsässä.

Olen itse lähtöisin Oulusta ja en kyllä siellä koskaan tavannut valkovuokkoja. Sen sijaan täällä Lahdessa niitä pakkaa leviämään väkisinkin nurmikolle(en ole ollenkaan pahoillani). Voi olla, että Oulun korkeus on sellainen ääriraja valkovuokolle ja sen menestyminen on pitkälti kiinni niistä paikallisista olosuhteista. Voihan olla, että menestyy suojaisella paikalla.

Minä löysin viime kesänä valkovuokoja pihaltani täältä Oulun ja Kajaanin väliltä. Kirjojen mukaanhan se voi kasvaa täälläkin luonnonvaraisena, mutta epäilen kyllä tässä tapauksessa tuoneeni sen vahingossa Ahvenanmaalta muiden kasvien joukossa. Tässä tapauksessa kylläkin onnellinen vahinko, miehen ajaessa nurmikkoa viime viikolla seisoin vuokkojen vieressä vahtimassa, ettei leikkuri vahingossakaan silppua valkovuokkoja.

Löysin valkovuokkoja omasta pihasta, yllätys, olivat ihan orapihlaja-aidan vieressä. En käy siellä kohtaa usein, mutta haravoidessani näin kukkarykelmän. Pitäpi ottaa siitä kuva, kun noin yllätyskukkakin oli vielä.

Meillä valkovuokko on levinyt nurmikollekin ja näköjään selviää ruohonleikuusta koska kukkii tänäkin vuonna siellä

Minulla valkovuokko on myös levinnyt nurmikolle ja kukkapenkkeihin. On kiva katsella keväällä ja häviää näkymättömiin, kun muuta kukat valtaavat alaa. Ei hävinnyt viime kesän nurmikonleikkuissa. En tiedä, mitä tekisin arovuokon ja idänunikon kanssa , kun nekin leviävät tiheänä mattona nurmikolle ja nurmikon rajoista haluaisin olla tarkkana. Annan kai kukkia ja leikkaan sen jälkeen matalaksi.