Vuokko / Yleistä, Anemone

Mistä olette syysvuokkoja hankkineet?

Taimialta Espoosta viime syksynä. Näyttävät selvinneen talven yli.

Niin joo, lisäisin vielä, että peittelin ne talveksi havuilla + lunta oli kiitettävästi.

Miten erotan helovuokon ja amerikanvuokon? Minulla piti olla kumpaakin, mutta kun kaikki näyttävät ihan samalta.

Minusta ne on yksi ja sama.

Miksi niillä sitten on eri nimet? Mua on huijattu :wink:

helovuokko (anemone x lesseri) punakukkainen

amerikanvuokko (anemone multifida) puna- tai valkokukkainen.

tuon valkoisen (kermanvärisen) fellow juuri nimesi kerma-amerikanvuokoksi.

eroa en osaa sanoa, kun vasta opin amerikanihmeen tuntemaan.

Ja ruotsiksi oli flikanemon (amerikanvuokko) ja röd flikanemon (helovuokko). Ota noista sitten selvää, kun kuvissakin näyttävät ihan samalta.

Anemone leveillei

Onko Kurppa,joku syysvuokko?Ihana!

vai posliinivuokko?

Voi posliinivuokko ollakkin. Sain viime vuonna Vakka-taimesta.

Anemonopsikselta näyttää.

Vähän hävettää kun tätä olen moittinut tänä kesänä moneen otteeseen. Hän kuitenkin ilahduttaa näin kuivana aikana kauniilla kukillaan paremmin kun koskaan ennen. Syysvuokko.

Posliinivuokko on yksi kauneimmista, ja kukkii sopivasti muiden jälkeen näin myöhään. Lehdistö on matala vaaleanvihreä pyöreähkö, pieni matala puska, varsi pitkä hujoppi ja kukka melko pieni, mutta sitäkin hurmaavampi!

Onko tuo posliinivuokko kovin talvenarka kasvi?

Yhden talven on vasta meillä viettänyt.

Täällä nelosella yksi talvi myös takana, jos se siitä kerran selvisi, voiko kovin talvenarka olla?

Jostain olen kuullut, että syysvuokko on aika talvenarka, siksi pohdiskelin, että mitenköhän on posliinivuokon suhteen, joka on ehkä vieläkin kauniimpi. Saattavat kuitenkin taas olla enemmänkin arkoja talvimärkyydelle, vai, kuin itse talvelle?