Vuokko / Yleistä, Anemone

Varmaankin niin on. Syysvuokkoa en ole onnistunut saamaan talven yli millään, vaikka kivikossa olen yrittänyt.

Niinpä, turha kokeillakaan täällä talvimärkyyden ja hallan luvatussa laaksossa.

Nummelassa on posliinivuokolla kaksi talvea takana, toinen katolta mätetyn, jäätyneen ja painavan lumikasan alla. Kovasta talvesta huolimatta tänä kesänä oli nuput kivasti lisääntyneet joten aion raivata hänelle lisää tilaa penkissä. Kokeilkaa ihmeessä!

Olen nyt niin täydellisen myyty syysvuokkoille että itkua ensi keväänä pukkaa jos eivät selviä talvesta. Kurpalla olikin jo niin ihana kuva, että toista turha laittaa. Mutta kun he ovat niin nimensä veroisia (‘‘Serenade’’) myös takaapäin, että laitetaan tällainen selkäkuva.

Valkoinen syysvuokko ''Honorine Jobert" kiittää Hopeavillakkoa! Hän yrittää kovasti pärjätä vaaleanpunaisille siskoilleen, mutta sade vaivaa herkkää hipiää

Minulla pari viime syksynä istutettua syysvuokkoa selvisi aivan hyvin talvesta. Olivat havujen ja lehtien sekä paksun lumihangen alla turvassa pakkasilta. Keväällä lähtivät melko hitaasti käyntiin, mutta nyt ovat olleet nupullaan jo monta viikkoa. Saa nähdä ehtivätkö kukkia. On se ihana, kaunis ja herkkä kasvi!

Niin eteläisiä nuo syysvuokon selviämistarinat, voih. Keväällä ostin muutaman, nyt ovat nupulla, mahdanko kukintaa ikuna nähdäkään…

Kannattaa yrittää, Inki! Suojaa talveksi mahdollisimman hyvin. Teillä varmaan ainakin lunta riittää? Ja keväällä suojaa hyvin yöpakkasilta!

hankkikaa lajiketta Anemone tomentosa, rinteeseen istutettuna pitäis onnistua melko pohjoisessakin

Inki - kyllä minulla on syysvuokot kahdesta talvesta selvinneet ( niukasti lunta ja runsasti lunta ) ja samoilla korkeuksillahan tässä elellään :wink:

Viime talvesta selvisi hyvin siemenestä kasvatettu A.japonicakin ja ehti kukkiakin.

Ovatko syysvuokot teillä happamassa maassa? Kasvikortiston mukaan kannattaisi olla. Minulla ne ovat samassa penkissä alppiruusujen jne kanssa.

Hopeavillakko, määhän oon täällä pohjoisessa ja vielä korkealla, mutta lunta kyllä onneksi riittää ja laitoin vielä syysvuokon sellaiseen kohtaan johon yleensä pyryttää kasapäin:) Mulla on kyllä tavallisessa penkissä, mutta kalkitsemattomassa kohdassa.

Anemone tomentosaa minäkin metsästin, mutta sitä ei ole missään näillä seuduin tullut vastaan taimimyymälöissä (ja käyn liian harvoin…).

Kun noita hybrideitä niin talvenaroiksi mainostetaan, en ymmärrä miksi juuri niitä sitten pitää myydä. Vai juuri siksikö, jotta minäkin ensi vuonna taas silmät kiinni ostaisin uudet taimet. Näppärää.

Hän on vähän kun tassiaisista myöhästynyt prinsessa, yksin pitää juhlia muut ovat jo lähteneet.

Turhan myöhään kukkii muttas minkäs teet. Pohdin että jos ottaisi talveksi viileään joku +5 ja aikaisin keväällä yrittäisi saada kasvun alkuun niin voisikohan onnistua ?

Nuppujakin olisi jos  Luoja lämmintä antaisi niin juhlat jatkuisivat.

Plääh, siis tanssiaisista tietty , ei osaa enää tavatakaan

Täällä ainakin kukkii vielä täysillä. Posliinivuokon siemeniä odotan kypsyväksi.

Kukkia on nyt aika paljon ei näytä siltä että siemeniä ehtisi tekemään

Kurpalla sivulla 8 on hyvä kuva posliiinivuokosta.

Miten nopeasti kanadan- tai arovuokko käytännössä leviävät? Haluaisin saada mahdollisimman nopeasti lehtomaisen metsätilkun maaperän peittoon, kun siinä ei kasva nyt oikeastaan mitään. Jaksavatko vuokot puskea itsensä paksun vaahteranlehtikerroksen läpi? Mieluummin laittaisin suomalaista valkovuokkoa, mutta se ei taida olla niin helposti leviävä.