Vuokko / Yleistä, Anemone

Minun kokemuksen mukaan arovuokko ainakin leviää todella hyvin ja nopeasti niin halutessaan. myös siemeniö tekee erittäin paljon, joten eiköhän luontaista leviämistä voi edesauttaa kylvämälllä muutamatuhat siementä:D

kanadanvuokosta en osaa sanoa.

Sanoisinko, että kanadanvuokko on vähintään yhtä vikkelä leviämään kuin arovuokko. Minulla tuo, jota aiemmin luulin arovuokoksi taitaa ollakin kanadanvuokko, ja sitä näkyy nyt muutaman vuoden jälkeen olevan vähän joka paikassa.

Arovuokon siemeniä nakkaat ympäriinsä,niin jo syksyllä ne uudetkin kukkii.

Ne on vikkeläkinttuisia siemeniä.

Kanadanvuokosta on samoja kokemuksia.

Uusia alkuja tulee enemmän kuin ehdit kitkeä;)

Miulla ei arovuokossa ole mitään ongelmaa, mutta kanadanvuokkoa en enää pihaani huolisi jos voisin nyt valita. Se on kun ohjus.

Kummatkin kuulostavat siis hyviltä! Peitettävää alaa on nimittäin lähemmäs 100 neliötä. Tarkoitus on pitää alue hyvin luonnonmukaisena.

Täällä kanssa yksi yltiöpäähullu käsi ojossa vuokon taimille;D!

Ottakaas yhteyttä sitten kun pääsee taas tuonne pihalle kaivelemaan :wink:

Täältäkin saa kaikki halukkaat kanadanvuokkoa, kunhan muistuttaa.

anita!! Muistutan kunnes lumet sulaa. Haaveilen siis kanadanvuokosta. :slight_smile:

Muistuttele vaan :slight_smile: Kun tarpeeksi usein toistaa, voi olla jotain toiveita, että jääkin muistiin :smiley: Olen kyllä tänä vuonna olevinani fiksu ja tein oikein listan lupaamistani taimista.

Viime vuonna vaihdossa saatu ternivuokko.

Ai ternivuokko? Minä sain viime vuonna samanlaisen keltaisena valkovuokkona, mutta tuohan onkin paljon kivempi nimi :slight_smile:

Se on valkovuokon ja keltavuokon risteytys.

Sellaista tietoa löysin googlellakin. Tuo ternivuokko on jotenkin harvinaisen kuvaava nimi tuolle :slight_smile:

Olin muuten tosi tyytyväinen, kun siirsin tuon ternivuokon nuppuisena ja keltavuokon jo osittain kukkivana Aurinkoon, eikä kumpikaan ollut moksiskaan. Siellä ne nyt kukkivat tyytyväisinä :slight_smile:

Mie sain valkovuokkoa töppään miehen siskolta. Ei oo nuupahtanu onneks, vielä…

Tähän aikaan kun kuljeskelee pihalla, pulpahtelee koko ajan mieleen juttuja, joita pitäis kysyä - saatte minusta varmaan kiusaa monessa ketjussa. Tässä eka vuokoista:

Pihan perällä on valkovuokko levittäytynyt kukkiviksi läiskiksi, enkä tiedä, miten se sen tekee. Jotkut uuskasvustot ovat liian kaukana entisistä syntyäkseen rönsyvarsista, ehkäpä ötökät levittelevät siemeniä. Mutta hyvä näin. Sensijaan tämä hämyvuokkotupas, joka on nyt kolmatta vuotta samassa paikassa, ei ole osoittanut mitään lisääntymishaluja, vaikka näyttäisi muuten viihtyvän. Voisiko sitä jotenkin avittaa? Jakamalla? Siemenistä?

Sorry, kamera ei ota väriä, kuvassa paljon haaleampi. Vieressä pikkuisena näkyvä keltavuokko varovasti levittelee rönsyjänsä, mutta kukinta on vaisua ja häviää takapihan rikkaruohoille, kuten voikukalle ja leinikille, eli sen kanssa en varmaan ryhdy mihinkään avustustoimiin, kasvakoon niinkuin kasvaa.   

Koita repiä sen ympriltä heinäkasvustoa pois niin leviäminen olisi varmasti paljon helpompaa.

Joo, itse asiassa niin olen tehnytkin, siis kiskonut pois näkyvät heinät siitä läheltä muutaman kerran kesässä. Muuten en oo sitä hoitanut, no syksyllä viskelen kalkkia tai tuhkaa pitkin pihaa, kun maa on aika hapanta. Tää pihanperä on ihan (melkein) luonnonmukaista aluetta, ei leikata eikä lannoiteta, muuten tulee vuohenputki päivänkakkaroiden ja harakankellojen sijaan. Loppukesällä niitetään kertaalleen. Tälle olen joskus salaa lorauttanut kastelulannosta, mutta olin odottanut, että se käyttäytyisi valkovuokon tavoin, kun vanhassa pihassa, josta sen sain, se kasvoi sakeana ihan samanlaisessa pihaheinikossa. Vaatiikohan tää enemmän ravinteita kuin valkovuokko eli pitäiskö kasvattaa ihan penkissä? Ja miten se yleensä lisääntyy, kasvullisesti vai siemenistä?    

Laitan tähän vertailtavaksi arovuokon ja kanadanvuokon lehdet. Vasemmalla on arovuokko, oikealla kanadanvuokko.