Vuokko / Yleistä, Anemone

jaahas, mulla on tietty sellaisia, jotka ei tiedä ilmastonmuutoksesta yhtään mitään. Ruissalossa kasvitieteellisellä kukki myös jo syysvuokko.

muoks. lisään sen Ruissalon syysvuokon kuvankin.

Ihmettelin eilen tätä syysvuokkojen sielunelämää ja otin kuvatkin kun meillä näyttää olevan kahta erilaista. Toinen on kukkinut kauniisti jo monta viikkoa ja alkaa varmaan pian olla lopuillaan, ja toisen nuput ei näytä minkäänlaisia avautumisen merkkejä. Lehdetkin alkaa ruskistua jo. En muista nähneeni sen kukkivan, tuskin tuo montaa vuotta minulla on ollutkaan, luulin sen vissiin kuolleen jo ja ostin toisenkin (sen joka kukkii jo). Ehtiiköhän tää onneton kukkaan laisinkaan kun ei näin hyvänä kesänä ole ehtinyt?
Tässä se joka kukkii:

Talvi oli tarhasyysvuokoille otollinen, kuoriutuivat lumen alta lähes vihreinä ja heti valmiina kasvuun. Kukinta sen mukainen, osaisipa vain saada sen ihanuuden kuvaan asti. Valkoinen vilkuttaa Hopeavillakolle. Hän näyttää olevan hentokasvuisempi kuin punaiset.

Nyt on istutin lisäksi hopeasyysvuokkoja (A. tomentosa), ensi vuonna nähdään, miten pärjäävät vertailussa. Paitsi jos tulee vaihteeksi perinteinen etelän lumeton mutta jäinen talvi, ei taideta nähdä ketään heistä.

Höytyvä, kyllä tuo pikkuinenkin on syysvuokko, mutta varmaankin arempi lajike, niitä kun niin monia ja ovat tuota itse lajia meidän oloissamme selvästi heikompia. Tuo sinun upea syysvuokkosi on varmaankin juuri Anemone hupehensis, joka siis ehtii kukkimaan selvästi aiemmin kuin nuo lajikkeet. Näin ainakin minun kokemukseni mukaan. :))

Syysvuokko on ihana!

Nuo mun v.pun vuokot ovat A.(hybr)‘Serenade’ ja aloittivat kukinnan jo ainakin kuukausi sitten. Sen puolesta voin suositella. Valkoinen on ‘Honorine Jobert’ ja edellisiä vähän myöhempi.Paikka eteläinen kaakko-etelärinne mutta kasvusto melkein kokonaan omppupuun varjossa.

Syysvuokko on mielestäni yksi ihanimmista kasveista, mutta meilläkin näin etelässä saa aina jännittää ehtiikö se kukkia. Nyt alkavat ensimmäiset kukat avautua. Saisi kukkia jo elokuun puolella!

Meillä kyllä syysvuokot aloittavat aina elokuussa ja tänä vuonna vielä normaalia aikaisemmin. Meiltä löytyy 3 sorttia, valkoinen (japanin?), vaaleanpunainen ja kerrottu aniliini. Asuvat II/III-rajalla.

Mä olen kahteen kertaan istuttanut syysvuokon, mutta kerran teki yhden kukan, toisella kerralla ei sitäkään, ja kummatkin kuoli ekana talvena :frowning: Yhä edelleen siitä haaveilen, mutta…

Mä olen aina valmis kokeilemaan, ellei sua sitten harmita, jos se ottaa ja kuolee taas. Katsotaan yhdessä sille paras mahdollinen paikka, mikä tältä pihalta löytyy, jos sitten olisi jotain toiveita saada se pysymään hengissä. Melkein mitä tahansa olen valmis siirtämään pois sen tieltä. Tulispa jo kevät ja ensi syksy :wink:

Ihanaa! Toivotaan sitten, että kolmas kerta toden sanoo.

Minun syysvuokkoni ovat vasta pari vuotta vanhoja… Josko olisi toivoa, että ne tajuavat kukkia jo elokuussa kunhan asettuvat kunnolla taloksi. :slight_smile:

Voi kun kauniita nuo syysvuokot, en ole missään nähnyt, pitääpä avata silmänsä ainakin taimikaupoissa , jospa löytyis.

Satues mulla näkee on punaista ja valkoinenkin löytyy

Mumimyy, mitäpä sulla ei olis ???!!

Punainen syysvuokko on ollut mulla 2v valkoisen ostin tänä vuonna tuolta pohjanmaan suunasta kukkivat nyt molemmat.

Punaisesta sattaa löytyä siementaimiakin ainakin sillai katsoin että siellä viedessä pari olisi

Satues tulee pitkä lista mitä mulla ei ole jos luetteleen alan ja niitäkin on monta mitä sulla on ja mulla ei

Ai, tekeekö se siementaimiakin, toivottavasti et oo katsonut väärin jospa yksi tulis sitten meillekinpäin .

Kyllä tulis aika lyhyt lista, mitä mulla olis sulle, etkä sitä yhtäkään ole tullut hakemaan , nythän sulla on aikaa hiljalleen köpötellä meille, sillai matelemalla  

Syysvuokko ei kestä talvimärkyyttä. Jos siitä on pelkoa, parempi laittaa pari kourallista talvensuojaturvetta päälle. Syysvuokko on myös elukoiden suosiossa, meidän valkoinen kaluttiin maanpinnan tasoon keväällä. Onneksi vielä jaksoi sieltä pinnistää ja vielä tehdä parit kukatkin.

Meillä OLI piharusakko joka sotki, talloi ja söi kasveja koko kesän (ei poistunut koskaan pihanreunaa kauemmas). Mutta syysvuokot saivat olla kutakuinkin rauhassa.Onneksi.

Joskus onnistaa taimien suhteen,syksylläkin! Tomskulta saamani alun jatkeeksi sain paikalliselta taimitarhalta ihanan isoksi kasvaneita, nupullisia syysvuokon taimia. Että kerrankin joku reunus kuntoon kerralla eikä monen vuoden voi-kun-tuokin-kulma valmistuisi -murehella.