Mulla on nuo vuorenkilvet kiviaidan juurella keskellä pihaa. Niitten pitääkin olla niin tuuheita ettei vaan heinät kasva kivien väliin. Nyt saakin sitten riipiä heinää kesän ajan kivien välistä, jos matalaksi vedän nuo. No jaa. Pitää tukailla, jos jotain jätän leikkomatta.
Eikö ne uudet varrenalut aika pian ala näkyä toukokuulla ja nopeasti kasvavat, kun juuriin ei koske. Ja kun jättää vanhat roskalehdet juurelle, niin ne alkuun estää rikkiksiä. Mulla on vaan pieni alue, mutta kai se isommalla alalla toimii myös.
Vuorenkilvet kukkivat jo Kotkassa. En kyllä yhtään muista milloin ne ennen omalla pihalla kukkivat, mutta ajankohta tuntuu kyllä aikaiselta.
Hei!
Voiko vuorenkilpeä istuttaa rinteeseen niin, että vieressä on esim. kuunliljoja? Vai valtaako vuorenkilpi muilta kasveilta kasvutilaa vähitellen? Mietin vain, koska molempia kasveja olisi mahdollisuus saada mökiltä runsain mitoin ilmaiseksi .
Riippuu kasvista, mutta kyllä isot kuunliljat pärjäävät hyvin kilven kanssa.Pienet maanpeitteet voivat puolestaan suikertaa kilven joukkoon. Sitä paitsi kilven rajoittaminen on minusta tosi helppoa, paksu pinnallinen juuri vai onko se maavarsipötkylä on helppo nykäistä pois. Lähtee yleensä turhankin paljon kerraan yhdellä kiskaisulla.
Ei se kyllä mitenkään agresiivinen kasvi ole. Se ennenmminkin antaa kasvaa korkeiden kasvien lehtien lomasta nätisti. Ite tykkään varsinkin kurjenmiekkojen seurassa siitä. Eikä ole ongelmaa rikkiksistä kurjenmiekkojen juurella, eikä kaljua näkymää. Toimii kans penkin reunana kätevästi, kun estää nurmen leviämisen aika tehokkaati. Mutta en ainakaan matalien kuunliljojen kimppaan laittais, kun vuorenkilven lehdet on aika suuret. Mutta joku isompi kuunlilja, niin mikä ettei.
Mä huomaan haaveilevani vuorenkilpeä yhä useampaan paikkaan. Mutta ei mitään suurkasvustoja vaan sellaisia pienimpiä täyttökoloja.
Kiitos vastauksista. Suunnittelutyötäni jatkan astetta viisaampana. Nyt täytyisi todella tehdä jotakin uudistalon pihassa olevalle eteläpuolen rinteellemme, kun siitä on jo muutama kesä kitketty lähinnä vain rikkaruohoja. On se vaan niin, että pihaan saa uppoamaan kovin paljon rahaa. Seulanpääkivikuormakin maksaisi hirveästi, samoin multa.
Nuo kurjenmiekat täytyy vielä tsekata. Minä vain en ole ollut mikään puutarhanero, joten suunnitelmia olen luonut mieheni kanssa monia, mutta aina ne muuttuu uudelleen ja uudelleen.
Kuunliljat eivät ehkä ole ihan omiaan eteläiseen rinteeseen, ainakaan jos se on kuiva ja paahteinen.
Ja puutarhan hoidon hinta on vähän asennekysymys; jos haluaa rakenteita, valmiita penkkeja ym viimeisen päälle ja äkkiä, kallistahan se on. Mutta jos on valmis näkemään vähän enemmän vaivaa, ei vaadi heti valmista, etsii tietoa ja luo kontakteja vaikkapa P-netin kautta, voi saada monenlaista pienin kustannuksin. Syksyn alennuksia kannattaa hyödyntää ja jos vähääkään omaa innostusta, monia kasveja kannattaa kasvattaa itse. Tai ostaa vain yksi-kaksi ja jakaa kasvustoja ajan myötä. Samalla oppii pääsee kiinni tähän ihanaan harrastukseen itseoppimisen kautta.
Mielessä on käynyt myös sekin, että monelle tulee paljon lisähintaa siitä, että puutarhaan hankitaan tietämättämyyttä sopimattomia kasveja, jotka sitten kuolevat. Ihan eri juttu sitten on hankkia sopimattomia kasveja tieten tahtoen, ns vyöhykettä venyttäen ![]()
Todella paahteinen ja kuiva paikka.
Täyttä asiaa, Tuulia-Tuu, kirjoitat. Juuri tuota väärien kasvien hankintaa yritän välttää ja siksi niin monia suunnitelmia teenkin. Huomasin täällä Puutarhanetissä kasvinvaihto ilmoituksia, mutta kun vielä emme ole siinä vaiheessa, että voisimme mitään vaihtaa. Lähinnä täyttöä tarvitsemme. Mutta ties vaikka joskus… Ja ties vaikka kuinka puutarhaintoilija minusta tulee.
Terv. Se, jonka sisäkukatkin jäävät välillä kastelematta
Kyllä on Mairella kaunis kadunvarsi!
Onko kukaan teistä tilannu vuorenkilpiä tuolta http://www.paratiisintaimitarha.fi/product/2081/bergenia-cordifolia-bressing-white-valk-vuorenkilpi ?
Tänään ekan kerran törmäsin VALKOISIIN vuorenkilpiin. Ois kyllä aika kiva.
JA sellainen kysymys vielä, kun en netistä hetsilleen löytänyt tietoa… että mikäs näillä vuorenkilvillä on istutusväli? Jos tuolta nyt tilata tärräyttäis nuita, niin vähän suuntia, että montakos shoppailee. ![]()
Mulla ei vuorenkilvestä ole sen suurempaa kokemusta, kuin että lapsuudenkodin maakellarin katolle äiti sitä aikoinaan istutti. Tässä vuosien saatossa naapurin rouva on rakentanut tuohon etupihan kalliolle kivikkopenkin, jossa kasvaa myös vuorenkilpeä. En ole itse oikein ihastunut ko. kasviin, MUTTA!
Tänä keväänä, kun istutin oman ja naapurin takapihojen rajalle kolme idänvirpiangervoa, kysyin em. naapurilta, saisinko häneltä pari vuorenkilpeä.
Luvan sain ja hänen osoittamastaan paikasta nappasin poikki sen maavarren (vai mikä se nyt onkaan, pintajuuri) pistolapiolla ja toin virpiangervojen juurelle kaksi juurtumaan - siinä kun oli ihan just kahdelle vuorenkilvelle paikka. ![]()
30cm vois olla aika hyvä, kun ne on aika pieniä ostettuina. Toki jos jaksaa ootella muutaman vuoden, niin sitten voi pistää aika kauaksi toisista. Esim. minä tökkäsin maahan metrin välein tuommosia lapion levysiä juurakoita. En kyllä tiijä mikä suositus on, mutta nuilla mitoilla ainakin mulla toiminu.
Kiitos!
Tuolta löyty herttavuorenkilvestä, et korkeus ja leveys 30-40cm, että meniskö suurinpiirtein samoihin. http://www.vihertalovarpula.fi/perenna_.html
Laitan sitte vaikka noin 40cm, niin mahtuvat kasvamaan. Ajattelin laittaa näitä sellaiseksi “aidanteeksi” koiranhäkin yhdelle sivulle (n. 5m).
hoyabella, Mistä ostit tuon valkoisen?
Kysäsin tästä yheltä lähipuutarhalta, mutta heillä ei ollut vuorenkilpeä valkoisena.
Valkoiset kuolivat menneenä talvena (Silberlicht ja Bach). Muutenkin nuo lajikkeelliset tuntuvat olevan ainakin mulla kovin arkoja ja vaisuja kasvussaan.
No mulla kans kupsahti Silberlicht. Aattelin, että ostin sen niin myöhään, ettei kerinny juurtumaan. Ihan musta koko kasvi keväällä. Vieressä talvehti ihan tavallinen, joka matkusti meille aitaverkkoon kiinni jääneenä, ja siinä aikansa kuivuttuaan pääs maahan. Eli kestävää laatua tuntuu olevan tavallinen
.
Niin ne ovat. Kun heittää perkuujätteenä kilven juuripötkylöitä metsikön puolelle, ne alkavat aika helposti kasvaa siellä omia aikojaan.