Riittäiskö juurrutukseen varreksi siis varsi+lehti vai pitääkö olla ns. maavarsi, josta varret siis nousee?
Pitää olla maavartta. Tai en ole koskaan kokeillut pelkällä lehdellä, tiedä vaikka lähtisikin mutta taatusti varmempi ja nopeampi maavarren kanssa.
Joo, ei pelkkä lehti, mutta ei sitä maavartta paljoa tarvi olla mukana. Revin keväällä väärässä paikassa olevia kilpiä,niihin ei tullut kuin senttiset juurenvarret mukaan ja kaikki lähti kasvamaan.
On se niin sitkeä kasvi ![]()
AamuAurinko, Tarvitsetko lisää materiaalia? Täältä niitä saisit.
Maire, kiitos tarjouksesta. Nyt tosin on riittävästi tälle syksylle hommia jo näiden uudelleen istuttelussa. Ja taitaa mulla olla aika hyvä “pankki” tuossa vajaan km:n päässä
(kotikoti). Sielä on muute niitä paistinpannun kokosia joita joku tässä ketjussa mietti olevan jotain eri lajiketta. Ne on siis VALTAVIA
Tässä talon pihassa valmiiksi olleet on ihan naurettavia suorastaan niihin verrattuna…
Soikkovuorenkilpi on kyllä pienilehtisempi kuin vuorenkilpi.
Kiitos hoyabella kuvasta, näyttää tosi kauniilta. Jossain näin sitä myytävänä…nyt en muista missä.
Tarjolla pitkä penkki vuorenkilpiä, piharemontin tieltä. Vaihtarina ilomielin kevätkaihonkukkaa, suikeroalpia tai tarjota saa muutakin. Kun maa sulaa.
Miten on, kestääkö vuorenkilpi paikassa, jossa lumet tulee katolta päälle? Pitäisi keksi kasvi, joka tukahduttaa rikkaruohot sunmuut, mieluiten talvivihreät lehdet mutta ongelmana tosiaan katolta putoava lumi. Tietty voisi asentaa lumiesteet, olisi helpoin ratkaisu. Paikka on aamu- ja ilta- aurinkoinen.
Ei kestä edes puista tippuvaa lunta. Minä olen juuri repinyt mustuneita lehtiä, jotka ovat vaurioituneet puista tippuvista lumista. Vuorenkilpi ei kestä minkäänlaista painoa pakkasilla, vaan jopa nuoskalumi voi lehtiä vaurioittaa. Eli ei kannata laittaa mihinkään sellaiseen paikkaan, johon tulee talvella painoa tai siinä liikuttaisiin.
Onko kellään tieto oisko missään myytävänä sinikukkaisia vuorenkilpiä tai siemeniä?
Raakki -kiitos kommentista juuri alkavalla viikolla olin ajatellu istuttaa tulevat valkokukkaiset kilvet lumenluontipaikalle mut taidanpa laittaa jotain muuta tilalle.
Thänks Raakki, keksittävä jotakin muuta sitten.
No selvisipä sitten mullekin, että miksi meillä ei vuorenkilvet ole juuri viihtyneet: toiset ovat koiran talvireitillä ja toiset jäävät tuulen kasaaman kinoksen alle. Kiitoksia siis tiedosta ![]()
Nostetaanpas vähän tätä ketjua. Nyt kun tuo talvi oli tuollainen kuin oli, niin vuorenkilvet on ihan kauhian näköisiä. Talvehtineet lehdet ovat saaneet vaurioita, ja ne ovat mustia länttejä täynnä. Ei kivan näköisiä ollenkaan. Miten nuitten kanssa kannattaa siis toimia? Antaa olla, ja poistaa vaan ne ns. limaiset lehdet niinkuin aina ennenkin. Vai leikataanko nuo koko puskat alas? Eipä ole moista tilannetta ennen tullut vastaan. Ajattelin kysäistä, ennekuin lähden saksien kanssa leikkimään pyöveliä.
Mä olen leikannut huonot lehdet pois, joskus olen vähän taitellut niitä ja tökkinyt multaan lehtien alle maatumaan.
Minä leikkaan myös ronskisti vaan huonot pois.
Kasvavatkin jotenkin paremmin, kun tulee ilmavammaksi se kasvusto.
Joka vuosi nuo saa siivota, mulla kasvaa ne kiven kyljessä ylös kiveä pitkin, niin kaikkein vähiten huonoa tulee siellä yläosassa, eli varmaan tykkäävät, etteivät makaa lumen alla maassa.
No toki tänä talvena ei paljoa lumi nimistä ainetta näkynytkään.
Huh, mulla pitää vetää sitten maan tasalle kaikki. Yhden ainoaa siistiä lehteä ei ole. Nuita on ihan kauhiasti ja isot kasvut. Räkä. Kai ne nopeasti kasvaa takaisin…
Ei mulla koskaan sentään kaikkea ole tarvinnut onneksi pois leikata, mutta rajua harvennusta kyllä.
Toivottavsti ne sieltä virkistyy.
Teen kanssa rajua harvennusta joka kevät. Ja vaikka eivät niin huonon näköisiä olisikaan, teen silti, koska meillä kukat jää ihan lehtien alle piiloon, jos en harvenna.