Vuorenkilpi, Bergenia

Kyllä vuorenkilpi on paikassaan ihan passeli. Tuskinpa muu kasvi viihtyisi niin hyvin kallion kupeeseen kivistä ladotussa taskussa kuin vuorenkilpi - enkä sitä tosiaankaan kastele vaan ainoa vesi mitä se saa on taivaalta tuleva + kalliolta valumavedet joita niitäkään ei paljon ole.

Vesisateessa 

Sienestäjä -hienoa kun olet kuvannut vesisateessa! :smiley:

Oikein tuo vuorenkilpi näyttää nauttivan sateesta!!!

Tosi hieno kuva tatilla! Vois olla jostain puutarhalehdestä.

Suunnittelin jo viime kesänä vuorenkilven hävittämistä kadun reunasta, mutta onneksi ei suunnitelma toteutunut. Nyt kukinta alkaa olla jo lopuillaan..

Kylläpä on kaunis tienvierus myös ohikulkijoiden iloksi!

Millä saa vuorenkilvet kukkimaan??? Meillä ei ikinä tule kuin pari vaivaista kukkaa usean neliön kilpipehkolle. Onko jokin lajikekysymys? Maa on kuivahko ja ilmansuunta etelään mutta suurten puiden osittain varjostamaa.

Tuommoisen näyn tahtoisin kuin Mairella :slight_smile:

Etelän aurinko tuohonkin paahtaa, eivätkä ole muuta hoitoa saaneet, kun joskus alasleikkaus muutaman vuoden välein.Toinen alue on takapihalla hyvin puiden varjostamalla paikalla ja sielläkin kukkivat hyvin, enkä ole leikannut vielä kertaakaan.

Lannoitatko paljon?

Kaunis tienvierus Mairella…siisti.

Tuuli-tuu, minä en ole lannoittanut koskaan ja kukkii todella paljon, ovat myös kuivassa ja kuumassa paikassa. Mulla on kahta eriväristä vuorenkilpeä…vaaleaa ja tummanpunaista.

Mulla taas on koira lannoittanut jotkut liiankin hyvin, ei ole lehtiä ollenkaan, mutta kukkia sentään tulee. Vuorenkilpi ei näköjään kestä veden heittoa lainkaan. Pitää keksiä niille toinen paikka, se lienee helpompaa, kuin koiran vessan paikan muuttaminen.

En ole lannoittanut minäkään. Kompostia joskus lisännyt.

Mairen tienviedus oli kyllä silmiä hivelevä.
Meillä ei vuorenkilvet kukkineet, silloin kun tänne muutettiin parina ekana vuotena kun parin hassun kukin voimin.
Minä leikkaan aina huonommat lehdet ja rumat kukkavarret pois ja varmasti se on auttanut, sillä kukinta on ollut nyt kahtena keväänä jo runsas.

Minulla kasvaa liki hiekassa, talon pohjoispuolella ja vieläpä räystään alla sateelta suojassa kilpiparat jotka kaikesta huolimatta kukkivat!

Olen tullut samaan tulokseen kuin ElluK, että jos aikaisin keväällä aina poistaa kaikki huonokuntoiset lehdet, niin että pehkot jäävät jopa vähän harvan näköisiksi, niin kukkivat hyvin. Jos ei perkaa, niin meillä kukat jäävät lehtien alle ja eivät näy.

Ehkä siis pitäisi kaivaa kilvet pois ja korvata uusilla, penttiläisten testaamilla aluilla :confused:

Ellun ja Tuomipihlajan ajatuksissa voisi olla mulle ideaa myös, koska muistan yhden ainoan vuoden, jolloin kilvet kukkivat. Silloin meillä oli edellisvuonna ollut kesälampaita. Syksyllä ne karkureissulla mylläsivät ja söivät kilpipenkin niin, että sille ennustettiin tuhoa. Ja sitten seuraavana keväänä kilvet kukkivat kunnolla, sen ainoan kerran :slight_smile:

Kyllä minäkin joka kevät menen koko kasvuston läpi poistaen kuivuneet ja vioittuneet lehdet. Mahtaisiko siitä ollut apua ahkeraan kukintaan joka vuosi.

Lukaisin tän ketjun läpi ja lisäystapoja jäin miettimään. Eli, mahtaisko onnistua jos lykkäis multaan yksittäisiä lehtiä varren kera, jotka ois irrotettu/revitty kuin raparperi? Eli niin, että siihen jää siitä juuren/maavarren kannasta vähän? Mulla on nimittäin just työn alla niiden lisäys ja maavarret on ranteen vahvusia mötkylöitä ja varren päässä on noin 7 todella suurta lehteä niin tiheästi ettei niitä voi enää jakaa, muutakuin irrotamalla ne kaikki erikseen. Ne ei meinaan pysy pystyssä sit millään kun vettäkin tulee niin pirusti koko ajan taivaalta… Hyvä sinänsä tietty että tulee, eipä tarvi kastella :smiley: Niin ja siis sanomalehtipenkkiä hyvin hintsulla multakerroksella teen, niin se on varmasti osasyy miks ei pysy pystyssä… köyhä mikä köyhä…

Ei ehkä pelkästä lehdestä lähde, pittä olla vartta mukana. Lehdettömänkin verson silmut kyllä multaan takaisin päästyään, pätkittynä kehittyvät. Naapuri kiskoi kurjistuneen vuorenkilpipenkkinsä tyystin tyhjäksi ja parin vuoden kuluttua mikä komein kukinto ja komeat lehdistöt ilmestyvät ihan tyhjästä.

Onko kenelläkään valkoista vuorenkilpeä, olis kiva nähdä kuva ?!