Aika homma laittaa siemenestä. Eikö helpommalla saisi ihan suoraan maahan laittamalla noita juurenpätkiä.
Näin yhdellä tutulla käydessäni kauniin vihreää vuorenkilpeä, jolla oli jättisuuret lehdet. Kummastelin lehtien kokoa, sillä vuorenkilpeä kasvoi monessa kohtaa pihalla, enkä usko, että niitä oli sen kummemmin lannoiteltu tai erikoishoidettu. Tämä tuttuni kertoi, että kyseinen vuorenkilpi on "vanhaa äitinsä peruja", joka kuulemma on tällaista erityisen suurilehtistä. Arvatkaapa, jäinkö sitä himoitsemaan, sillä olen aina tykännyt tästä "kaalinlehdestä". Eli ilmeisesti tätä on montaa eri lajia, yhtenä tuo soikkovuorenkilpi...
Memuli! Joo aion laittaa juuresta noita vuorenkilpiä... mulla on kuusi isoa vuorenkilpeä. Pätkäsenkö vaan juurta ja pistän maan alle?
Meillä on takapihalla kaunis mäntymetsä (n. 13 mäntyä) ja ajattelin sen alle istuttaa vuorenkilpeä ja kuunliljaa. Männyt varjostavat just sopivasti. Mäntyjen alla kasvaa myös valkovuokkoja. Täytyy varmaan tehdä mäntyjen alle penkkiä, että vuorenkilvet lähtisivät hyvään kasvuun.
Vuorenkilpi lähtee hyvin kasvuun juurenpalasestakin. Itse olen levittänyt sitä melkeinpä joka vuosi näin. Viime keväänä laitoin tosi korkean ison kiven päälle inan multaa ja vuorenkilpeä (luulin että ei koskaan lähde kasvuun) ja nyt se on kasvanut suureksi mättääksi, joka on täynnä kukkia.
Mutta sanokaapa te joku, onko tuota edellä kirjoittamaani "suurilehtistä" vuorenkilpeä olemassa, vai onko se huuhaata?
Toki joka kasvista taitaa olla muuntuneita kantoja ja niitähän sitten pyritään saamaan lisäykseen ja keräämään niihin FinE-luokkiin. Miksei sitten tärkeästä, ikivihreästä vuorenkilvestä!!
Juuri nyt, kun vuorenkilpien kukinta on täydessä vauhdissa, kannattaa todella katsoa tätä joidenkin inhoamaa kasvia uusin silmin. Se kasvaa lähes missä hyvänsä, ei kaipaa yhtään mitään "hoitoa" ja siitä huolimatta sen kiiltävät lehdet ilmestyvät terveinä lumen alta ja kohta alkaa suurten kukintojen muodostaminen.
Vuorenkilpi on paljon halvempi ja helppohoitoisempi kuin alppiruusu.
Itse olen tätä kasvia "ripotellut" ympäriinsä tielle näkyvän pihan puolelle ja nyt, kun tosiaan kukinta on menossa, tulee äkkivilkaisulla vaikutelma, että koko piha kukkii
Itse lisään vuorenkilpiä ottamalla jonkin reunassa kasvavan lehden varresta otteen ja seuraamalla, mihin päin juuri on menossa. Sitten vaan väännän sellaisen palan mukaan, missä on sitä paksua juuren möllykkää matkassa ja upotan sen juuren multaan melko tiukasti, koska suuri lehti sitä helposti heiluttelee. Lehteä voisi toki pienentää leikkaamalla, mutta ovat ne juurtuneet ilmankin.
Olen Sandin kanssa samaa mieltä, että vuorenkilpi on tosi kaunis. Eilen illalla pimeän hiljaa hiipiessä katselin ihastellen vuorenkilven kauniita kukkaryppäitä. Aion levittää sitä edelleen vähän sinne sun tänne, koska siinä on myös kauniit lehdet ja viihtyy hyvin hoitamattakin. Tästä kasvista joko tykätään tai sitten vihataan. Olen itse tässä ihan malttamattomana odottamassa sitä, kun ystävättäreni lupasi antaa minulle kökön tätä suuurilehtistä vuorenkilpeä. Paikka on jo valmiiksi katsottuna. Kunpa ilta tulisi pian, niin pääsi kunnon töihin!
Tummaa ja vaaleaa vuorenkilven kukkaa.
Sain juuri kitukasvuisia vuorenkilpiä. Putsasin niistä ruskeat lehdet pois. Onneksi vuorenkilvissä oli suuret juuret ja niistä sain pätkittyä hyvän kokoisia paloja. Nakkelin ne pätkät maan alle ja nyt katsellaan saanko suurenkin "sadon".
Penkki johon vuorenkilvet istutin ei ole varmaan paras mahdollinen. Siinä on multaa, savea ja turvetta. Paikka on kylläkin puolivarjoinen. Saas nähdä miten vuorenkilpien käy...
Mahtaakohan vuorenkilpi viihtyä hiekkaisessa maassa?
Laitoin huhtikuun lopussa vuorenkilven siemeniä parvekelaatikkoon ja nyt siellä näkyy elämää. Juuri silmin nähtäviä pieniä taimia. Nyt odotellaan, että ne alkaisivat kasvamaan. Saas nähdä miten suuriksi ne kesän aikana kasvavat.
Vuorenkilpi on tosi rehevä, paljon lehtiä mutta kukkavarsia aika vähän. Miksi? Mitä voisi tehdä ja milloin? (alue: keski-Suomi)
Olisiko liian multavassa ja lannoitetussa maassa ?
Laitoin vajaa kaksi viikkoa sitten vuorenkilven juurenpätkiä maan alle. Koskas pitäis uusia alkuja putkahdella maan alta?? Taidan olla liian innokas, kun nyt jo niitä odottelen. Penkki on vaan aika turpeinen eli en tiedä mitä vuorenkilvet tykkäävät. Päälle ripottelin kyllä palanutta lantaa. Jos alkavat kovasti kitua, niin siirrän ne kilvet toiseen penkkiin.
Muajussin veikkaus osunee ihan nappiin.
Minulla on omalla pihallani vuorenkilpeä kolmessa eri paikassa, kaikki alut samasta kasvista lähtöisin. Yksi tupas on suoraan metsänpohjaan istutettu, se kasvaa ja kukkii siellä eniten ''normaalisti''. Kuusen alla aurinkoisessa paikassa vuorenkilpi ei juuri leviä, lehdet ovat köyhässä maassa aika pikkuisia, mutta kukkia kuitenkin jaksaa. Ja kolmas kasvusto on hevonpeellä höystetyssä ihan uudessa puolivarjoisessa perennapenkissä, jonka multa kokonaisuudessaan on kompostori- ja lehtikompostin tuotetta hiekalla höystettynä: tässä alustassa vuorenkilven lehdet ovat osin sademetsätyyliin n. paistinpannun kokoisia, mutta kasvi ei kuki ollenkaan. Ja sanomattamkin lienee selvää, että näissä viimeksi mainituissa olosuhteissa se leviää kaikkein innokkaimmin. Vuorenkilvestä on siis moneksi! Aliarvostettu kasvi ylipäätään.
Minä kysyin miksi vuorenkilpi ei kuki ja taisin löytää netistä ihan itse vastauksenkin. Vuorenkilvestä sanottiin jossain, että kannattaa istuttaa uudestaan 5-6 vuoden välein jotta kukinta ei heikkene.
Ostimme talon ja en yhtään tiedä kuinka vanha penkki on mutta luultavasti vanha. Se on rinteessä ajoluiskan vieressä, talo on hiukan korkeammalla vieressä. Luulisin, että maa on huonoa, täyttömaata ja kiviä varmaan paljon alla, talon alta raivattua täyttömaata.
Jos uusin penkin, niin miten ja milloin? Se on pitkä, n. 8 metriä ja leveyttä metristä puoleen metriin. Kaltevuutta on aika paljon. Kaivan varmaan juurakoita maasta pois. Käännänkö sitten maata jotenkin ja lisään uutta multaa. Vai miten sitä kääntää, kun se on niitä juurakoita täynnä.
Uskoisin kyllä tuossa uudelleen istutuksessa olevan perää. Meillä kasvoi pihamaalla n.15 vuotta rauhassa levinnyt vuorenkilpipuska, jota ei mitenkään hoidettu ja joka kevät teki pari kukkaa. Viime kesällä hermostuin siihen ja revin siitä 2/3 osaa pois, joista osan istutin eri paikkaan. Nyt nämä uudessa paikassa kasvavat kukkivat ihan kohtalaisesti, mutta vanhat taas parilla hassulla kukalla... Taidan kesällä (kukinnan jälkeen) kaivaa nuokin ylös ja istuttaa harvakseltaan uudelleen.
Heiska: ei kannata hirveästi sitä maata parannella, kasvattavat sitten vaan isoja lehtiä kukkien kustannuksella. Vuorenkilvet pärjää aika kivikossakin. Vaikka voihan niille vähän uutta multaa laittaa, niin lähtevät ainakin taas sitten kunnon kasvuun.
Toinen kukintaa häiritsevä tekijä on kyllä nuo kotilot, tykkäävät syödä nuo nuput ja pienet uudet lehtien alut...
Meillä kukki vanha (entisen omistajan peruja) vuorenkilpikasvusto ihan älyttömästi tänä keväänä. Otin siitä oikein kuviakin, mutta kun tuo pahuksen kameran johto on hukkateillä, niin en saa kuvia tänne laitettua. En sitten tiedä, auttoiko asiaa, kun napsin reunoilta lapiolla kasveja toiseenkin penkkiin.
Meillä oli tänä keväänä aika huono kukinta, koska en ollut ehtinyt harventamaan kasvustoa ja osa kukkanupuista jäi tosiaankin lehtien alle. Toisekseen keväällä sattui juuri pahimpaan aikaan kova pakkasyö, joka palellutii osan kukista.
Harvennusta ainakin tämä soikkovuorenkilpi vaatisi melkein joka vuosi, mutta en näe mitään tarvetta uudelleenistutukselle. Kukkavarret eivät tosiaankaan pääse kasvamaan ylös valoon, jos kasvusto on liian tiheä.
Kulunut vuosi oli muutenkin kasveille tosi vaikea ja kasvuhäiriöitä näkyy monissa lajeissa. Joku tuolla toisella palstalla ihmetteli ruttuisia lehtiä ja epäili niiden johtuvan jostain ötököistä. Meilläkin on aika paljon samaan tyyliin vioittuneita lehtiä, mutta kyllä minä luulisen niiden aiheuttajaksi poikkeuksellisia ilmoja niin syksyllä kuin talvellakin. Kasvurytmi meni monilla sekaisin ja uusi kasvu ei sitten kestänytkään heti perään tulleita pakkasia.
Itse ainakin vaan keräilen nuo vioittuneet lehdet pois, kun muutenkin harventelen kasvustoja. Laitan muutaman kuvan tällekin palstalle noista vioituksista, kun saattavat ehkä helpommin löytyä kasvin nimikkopalstalta.
Raakki, ihan samanlaisia vikoja on minunkin vuorenkilvissä! Ei siis olekaan mikään örkki tai tauti? Kylläpä helpotti. -Vaikka uusissa, tulevissa pienissäkin lehdissä on noita vaurioita..., miten ilmasto niihin vaikut.... (ei taida mennä minulla näköjään perille tämä asia)