Karhunlaukan kasvupaikkoja ovat lehdot, lehtoniityt, purolaaksot. Sen kukinta on touko–kesäkuussa. Koko kasvi tuoksuu voimakkaasti sipulille.Suomessa lajia tavataan vain maan lounaisosissa ja Ahvenanmaalla, jossa se on rauhoitettu.
Karhunlaukka on vanha maustekasvi. Sitä on syöty myös vihanneksena.Koko kasvi tuoksuu voimakkaasti sipulille. Sen lehdet maistuvat miedosti valkosipulille. Sipulina talvehtivasta kasvista voidaan syödä myös sipulit esimerkiksi keittona tai piirakan täytteenä.
Karhunlaukka on ruoholaukan sukulainen.
Lähteet:
Luontoportti, Wikipedia, kotiliesi
Karhunlaukka on ainakin Etelä-Saksassa suosittu yrttimauste. Bärlauch on aineksena mm. tuorejuustossa, keitoissa ym, sitä myydään myös kuivattuna isoissa pusseissa.
Luulin että karhunlaukka oli multa hävinnyt mökin pihalta, mutta tänä keväänä löysin sitä tuppaina vähän joka kolkalta, muurahaiset ilmeisesti levittävät siemeniä? Ja lehdet tietysti kuolevat jo melko aikaisin kesällä joten sitä ei loppukesästä enää näy.
Ja tässä vielä reseptejä: http://www.chefkoch.de/rs/s0/b%E4rlauch/Rezepte.html
Mun karhunlaukan lehdet kellastuu, eikä se näytä kovin hyvinvoivalta. Se rupesi kellastumaan melkein heti sen jälkeen, kun ensin vihertyi täyteen mittaansa. Se kasvaa muiden yrttien kanssa samassa kasvulaatikossa. Mahtaako olla liian voimakas maa, vai mikä on vikana? Se on mulla ensimmäistä kesää, eikä kukkinut. Millaisessa kasvualustassa teillä muilla se kasvaa?
Annaw tuossa yläpuolella kertoo, kuinka karhunlaukan lehdet kellastuu ja kuolee jo melko aikaisin kesällä näkymättömiin. Tästä taitaa olla kyse:)
Ehkäpä, sitä minäkin epäilin. Outoa vaan, että kellastuminen alkoi niin aikaisin. Silloin oli vielä about kevät eikä kesä…
Tuli myös mieleen, että paikka voi olla liian aurinkoinen. Karhunlaukka viihtyy varjossa.
Apua, mullakin karhunlaukka on täydes auringos. Tarttis varmaan siirtää varjoon.
Viime kesänä saamani karhunlaukka on nelinkertaistanut itsensä ja kukki kauniisti, Kiitoksia sille jolta sain, en nyt muista keneltä. Se on aika kosteassa multavassa paikassa, eikä siihen aurinko paljon paista kuin keväällä, nyt ehkä aikaisin aamulla saattaa saada suoraa aurinkoa. Suoraan päällä ei kuitenkaan pahemmin ole varjostavia oksia.
Minulla karhunlaukka avarassa savimaassa paahteessa. Kukkii ja leviää maltillisesti. Nyt on viimeisetkin lehdet kellastuneet ja kadonneet maan uumeniin. Ensi keväänä nousee sieltä taas ja saan lehtiä laittaa leivänpäälle.
Mulla täys aurinko koko päivän, pitää siirtää varjoisampaan. Mulla tuli vaan mieleen, että on liian voimakas maa. Se oliki liika aurinko…
Menin karhunlaukanhimoissani tilaamaan Seemnestä karhunlaukan siemeniä…
Lord Nelsonin vastaavassa pussissa lukee näin:
"Esikasvatus: Vaatii kylmäkäsittelyn itääkseen. Kylvä harvaan kosteaan kylvömultaan. Pidä kosteana. Laita 18-22°C 2-4 vkoksi. Sen jälkeen -4+4°C 4-6 vkoksi. Tämän jälkeen 5-12°C, vaikka itäminen alkanut. Sijoita taimettumisen jälkeen valoisaan. Kouli 1/ruukku lannoitettuun multaan."
Mitä luulette? Kannattaako vielä kokeilla laittaa siemenet itämään, vai pitäisikö odottaa syksyyn ja kokeilla suorakylvöä? Meneekö ylipäätään siemenistä kasvattaessa kunnolliseen satoon vuosia?
Eikös karhunlaukan siemenet aika nopeasti menetä itävyytensä eli mahdollisimman äkkiä pitäis kylvää. Vai muistanko väärin?
Mulla on kanssa sellainen käsitys, että nopeasti häviää itävyys. Siemenestä en ole onnistunut. Mutta jakamalla saa hyvin lisättyä.
mulla on karhunlaukka levinnyt ilm.muurahaisten avulla pusikkoon. En meinannut moneen vuoteen nähdä niitä, kun olin liian myöhään kesällä liikkeellä. Keväällä oli helppo kaivaa talteen kun muu kasvillisuus ei vielä peittänyt.
Toki on hiekkainen muheva maa.
Yritin viime vuonna siemenestä, pistin pihalle talvella muiden perennojen kanssa. Vaan ei itänyt. Sit luinkin, että vaatii menestyäkseen varjoisan kosteahkon paikan. Sellaista ei meiltä löydy, joten antaa olla.
Jopas sattui somasti, sillä eilen tuli joltain kanavalta yksi kalajuttu, jossa käytettiin sen kalan valmistuksessa karhunlaukkaa. Juteltiin siinä, että mahtaiskos menestyä potagerissa, jos vaikka siemeniä löytyisi. Mutta taidankin pistää anovan käteni tänne keskustelupalstalle, jos vaikka joltain jakopalan saisin
Juu, kyllä se varjoa vaatii, isot ohuet lehdet. Ja trekooli - ne on sipulikasveja, voi olla että Pohjanmaan vaihtoihin tulee otettua sitä mukaan…varsinkin kun meidän sukumökillä se tosiaan on levinnyt hallitsemattomasti naapurin puolelle, joka tulee rakentamaan sille kohdalle kesällä. Pitääpä noukkia loputkin pois jos ehtii ennen kaivinkoneita. Tässä kuva Kööpenhaminan kasvitieteellisen entisen perennatarhan puolelta (viime kesänä oli jo rempan alla):
Siinä ruotsalaisessa puutarhaohjelmassa Gustav ja se kokki hakivat tuota karhunlaukkaa metsänsiimeksestä, pienen puron varrelta ja käyttivät muistaakseni kalan kanssa. siitä lähtien olen ajatellut että mistä sitä sais tai löytyiskö jostain siemeniä ja kasvaisko yleensä näillä alueilla?
kasvaahan sitä luonnonkasvinakin jopa Suomessa (Ahvenanmaalla) mutta varsinkin etelämmässä. Saksasta löytyy reseptejäkin pilvin pimein nimellä bärlauch. Maistuu kylläkin valkosipulille.
Minulla karhunlaukka lisääntyy kovasti siemenistä juurellensa, keväällä olisi tarvitsijoille pikkusipuleita.
Kokeilen myös ekaa kertaa sen hyötämistä ikkunanlaudalla. Aika hidasta on, nyt vasta alkaa piipot pilkistää mullasta. Saa nähdä tuleeko siitä syötäväksi asti.