Paljonko nokkosjauhetta varaatte talvenvaralle. Täällä taas ei päähän mitään muuta mahdu kun hamstraaminen:/
Oiskohan mulla 5-7 dl ihan hienoa jauhetta? Se on riittänyt hyvin. Lisäksi kerään isomman satsin nokkosen siemeniä, ne on huolettomampia käyttää miedomman makunsa puolesta (ripsin niitä salaattien ja keittojen päälle).
Mulla ei litra riittänyt koko vuodeksi. Nyt on ainakin kolme litraa ja siemeniä lisäksi ehkä 6-7 desiä. Viherjauhetta ois vielä tarkoitus tehdä, mutta on nuo muut kuivaamiset vähän jääneet tänä kesänä, kun nokkosia on ollut tarjolla. Kasvimaalla kasvaa pitkästä aikaa sinimailasta. Se pitäis korjata pois ja kuivata.
Kiitos, sitten kuivailen vielä hieman lisää. Vasta noin puolenlitra purkki aivan hienoa jauhetta koossa.
Parille ystävällekin voisi kuivailla vähän. Viime vuonna Iiris-kukalta saatu lahja oli loistava.
Mun kuivatut nokkoset ei ole jauhettu kovin hienoksi. Vähän vaan käsien välissä aina pyörittelen. Lapsille aina annan myös purkilliset.
Heräsin yhtäkkiä pihalla pyöriessäni huomaamaan nokkoset. Korkea aika kerätä siemenet, kun ovat vielä vihreitä. Laitoin reippaan satsin kuivumaan saunalle. Vielä olisi lisääkin kerättävää, kun ehtis muilta hommilta. Viime vuonna kuivasin aika vähän, menekkiä olisi ollut isommallekin satsille. Tykkään ripotella siemenöisiä rahkan, jugurtin ja puuron joukkoon.
AI juu, hyvä muistutus. En ole koskaan siemeniä kokeillut, joten voisi olla aika :)
Täällä olis reilu litra ihan hienoksi siivilöityä nokkosjauhetta ja nokkosensiemeniä pikku hippunen vasta… Tänään käyn keräilemässä siemeniä lisää kuivatukseen talven varalle. Keväällä tein satsin myös nokkosuutetta ja sitä jätän muutaman tippapullollista omaan käyttöön.
Nokkosesta hiustenhoidossa:
Sopii käytettäväksi tummille, rasvoittuville hiuksille.
Tasapainottaa talineritystä, elvyttää päänahan verenkiertoa, sekä antaa ravintoaineita päänahkaan ja hiusten juuriin.
Nokkonen on tehokkainta puurona joka levitetään päänahkaan, annetaan vaikuttaa 10-15min.pyyhkeen alla lämpöisessä (esim. saunassa) ja sitten vain huuhdellaan vedellä pois.
Vahvaa yrttihaudetta voidaan lisätä shampoon joukkoon tai käytetään viimeisenä huuhteluna. ½-1dl vanhvaa haudetta sekoitetaan litraan haaleaa vettä, huuhdellaan hiukset ja jätetään vaikuttamaan hiuksiin. Nokkosta käytetään vahvistamaan tummia hiuksia…
Tällainen teksti tuli vastaan, joka oli mulle ainakin ihan uutta tietoa:
“Käytössä huomioitavaa
Nokkosta ei suositella henkilöille, jotka kärsivät sydämen tai munuaisten vajaatoiminnasta ja siitä johtuvasta turvotuksesta. Nokkonen voi kaikkien muiden kasvien tavoin aiheuttaa joillekin allergisia reaktioita. Nokkosen liiallinen käyttö voi sekoittaa diabetes- ja verenpaine- (alhainen tai korkea) lääkityksen tai lisätä keskushermostoa rauhoittavien lääkkeiden vaikutusta ja vaikuttaa kuukautiskiertoon. Nokkosta ei suositella syötäväksi raskauden aikana eikä sitä pidä myöskään käyttää liikaa imetyksen aikana.”Teksti lainattu RavintolisäWiki
Onkohan jollain joku hyvä kikka millä nuo siemenet saa riivittyä helposti varsistaan irti. Viime vuonna riivin ennen kuivatusta valmiiksi, vei tuhottomasti aikaa. Tänä vuonna olen kuivannut koko nipun ja kuivana varistellut siemenet erilleen. Hidasta sekin ja niitä “tikkuja” joutuu kaivelemaan sieltä siementen seasta. Aikamoista näpräämistä koko homma, mutta kohta on litran purkki siemeniä kasassa. Jihuuu.
En olisi koskaan kuvitellut sanovani näin, mutta ärsyttää kun pihassa ei kasva yhtään nokkosta! Yhtä plänttiä yritin varjella, mutta mies ajoi sen yli ruohonleikkurilla kun en ollut vahtimassa. Siemeniä tekisi varsinkin mieli kokeilla ja olen nokkosta kuivannut paitsi omaan käytöön, myös kanoille talvirehuksi. Nyt vielä luin, että nokkosen siemenet lisäävät kanojen munintaa eli niillekkin jos löytyisi nokkosen siemeniä…
Tareq laittoi viime ohjelmassa nokkosen nuoria versoja. Hän tosi nopeasti kiehautti ne, siis ei antanut kiehua vaan hyvin nopea kiehautus. Hän kertoi että nuoret nokkosen versot voi paistaa suoraan pannulla. Jäikö kenellekään mieleen että pitikö ne kiehauttaa ennen pannulle laittoa vai laitettiinko ne tuoreena suoraan pannulle ? Ohjelmassa hän taisi kiehauttaa ne nokkoset ja sitten surautti niistä jonkinsortin soseen, ellen nyt ihan väärin muista.
Kurppa, kuinka keräät niitä nokkosen siemeniä ? Mulla on ollut tässä tänä kesänä mielessä tuo nokkosen siemen-asia mutten ole sille vielä mitään tehnyt. Kovasti tuolla nokkoset kukkii tällä hetkellä.
Olen riipinyt hanskat käsissä kulhoon. Kuivannut paperin päällä ja sitten lävikössä pyörittäyt että siemenet irtoavat lopuistakin varren jämistä.
Kiitos tiedosta. Nytkö on oikea ajankohta siemenien keruulle ? Tässä ketjussa tossa vähän aikaisemmin sanottiin että siemenet pitää kerätä kun ne on vielä vihreitä. Alkaako olemaan jo kiire sen suhteen ?
Saa nähdä miten täällä uudessa paikassa toi kuivaaminen onnistuu. On niin kamalan kuuma ja kostea ilma ettei mikään meinaa sisällä kuivua. Entisessä kodissa ei ikinä ollut tällaista huolimatta siitä vaikka olis ollut kuinka iso ilman kosteusprosentti ulkona.
Oikeasti en tiedä kuinka kerätään ja milloin.
Naapurin aidan takana on valtavasti nikkosta ja siitä riittää kerättäväksi pikäksi aikaa.
Joku viisaampi voisi neuvoa.
Joskus jostain luin, että vihreänä kerätään ja niin olen vuosia toiminut. Mukaan on saattanut eksyä myös jo ruskehtaviksi menneitä. Samalla lailla kuin Kurppa olen siemenet riipinyt sankoon ja tarjottimen päällä kuivatellut ja siitä siivilän läpi hieronut lasitölkkiin. Nokkosen siemenlatvoissa viihtyy suuri määrä erilaisia hyönteisiä, joten kuivattelun olen tehnyt parvekkeella
Kiitos tiedosta, näillä mennään. Tuskin kiloa saan kasaan, mutta jokusen gramman kuitenkin.
Tästä blogikirjoituksesta muistaakseni sain aikoinaan innoituksen myös siemenien keruuseen.
Ei mennyt kuin kymmenisen minuuttia kun olin kerännyt ämpärillisen nokkosen siemeniä. Toki siinä on mukana riipiessä irronneita lehtiäkin joten ei tosiaan ämpärillistä pelkkiä siemeniä. Levitin tasolle sanomalehteä ja siihen päälle ämpärin sisällön.
Mietin kovasti että missä oikein kuivatan ne, mutta sitten keksin että kesken sisustuksen oleva puutarhavajanihan on mitä mainioin siihen tarkoitukseen juuri tällä hetkellä