Koitanpa lisätä tähän pari kuvaa viime kesältä kasvihuoneeni yrttipenkistä
tässä se on tekovaiheessa kasvihuoneen perälle...
vasemmalla sivustalla on tomaattien taimet kasvuskeissä ja oikealla kurkkujen taimet..
Koitanpa lisätä tähän pari kuvaa viime kesältä kasvihuoneeni yrttipenkistä
tässä se on tekovaiheessa kasvihuoneen perälle...
vasemmalla sivustalla on tomaattien taimet kasvuskeissä ja oikealla kurkkujen taimet..
tässä sitten hyvin itäneitä yrttejä (vähän liiankin hyvin, tuli sitten laitettua aina koko pussi siemeniä)
ja sitten kuvaa heinäkuulta, hyvä viidakko
pitääpä käydä nappaamassa kuva tän hetkisestä tilanteesta... kasvuun olivat jo lähteneet monivuotiset minttu, rakuuna, oregano, sitruunamelissa ja salvia sekä ruohosipuli. Että ehkäpä sitä satoa on saatavilla tänäkin kesänä
Kivannäköinen yrttipenkki!
Yrttipenkkienne kesäilmeistä minä ehdottelen tässä kuvarysäystä, sillä olen valtautumassa yrtti-innostukseen.
Useita yrttikirjoja läpi kahlattuani olen jotenkin pannut merkille, että kasvupaikkaohjeissa on jotain ristiriitaa, eikä minulla ole mitään kokemuspohjaa myöskään yrttikasvien kasvunopeuksista ja sen semmoisista ja niissäkin asioissa kuvat sanoisivat aika paljon.
Yrteistä minäkin olen lievästi innostunut. Jännityksellä nyt seuraan, talvehtiiko olikohansenyt preerianväriminttu, jossa pitäisi olla jotain vastaavaa kuin bergamottiöljyä (sitä mitä earl grey teessä on). Tai jotain. Vuoriminttuakin on tulossa taimina, mutta siitäpä en muista, mikä vitsi siinä loppujen lopuksi oli. Eiköhän tuo ajan mittaan selviä
Pitääpä käydä kuvailemassa tämän vuoden tilannetta:) Paljon on kyllä sotkuisempi yrttipenkki tänä kesänä, jäi järjestely tekemättä keväällä kun odotin mitkä monivuotisista ovat selvinneet talven yli... Tällaisia kuvia löytyy nyt koneelta:
Yrttipenkissä kasvaa nyt lisäksi ämpärissä ananaskirsikka ja pari tomaattia. Tillit ovat viime vuoden tillien itse kylväytyneitä jälkeläisiä. Poistin keväällä venäläisen rakuunan kun se maistuu vain ruoholle. Tuon kolosen nyt sitten täytin kaikella muulla... Maissikin löysi paikkansa yrttien seasta;) Pinaattia kylvin tuohon siilin kohdalle, vaan se iti tosi huonosti. Ihan vasemmassa kulmassa on viime vuoden lehtisalaatin siemenjälkeläinen. Olen antanut sen kasvaa, on nyt noin 1,5 m korkea ja siemeniä tulossa. Kerään talteen ja katson kasvaako niistä mitään:)
Toisessa reunassa rehottaa salvia, sen edessä sitruunamelissaa ja basilikaa sekä ruohosipulia. Jossain näkymättömissä kasvaa myös persiljaa ja minttua (erillisessä pussissa juuret eristettynä)
Kuva keskeltä. Pitänee järjestellä kaikki nyt syksyllä, ehkä on helpompaa kun näkee mitä missäkin kasvaa;) Olen kyllä miettinyt josko siirrän koko yrttipenkin ulos.... (samettikukkaa mulla kasvaa vähän joka paikassa ötökkäkarkottimena...)
Etsin yrttikirjastani eilen helpoimpia ohjeita ja ihastuin kovasti tekstiilishamppoo-ohjeeseen, jossa tarvitaan vain vettä ja rohtosuopayrtin nuoria versoja tai juuria. Aaprottimarunalla voisi estää tukan lähtöä kuulemma, mutta meillä se ohje on osittain myöhässä. Minulla on koillispenkki täynnä yrttikasveja, vaikken sitä tiennyt istuttaessani.
Reunuspäivänkakkara on parhaasta päästä! Ja laventeli kelpaa joka asiaan. Ja lisää kuvia soisin teillä vielä olevan.
Eikö siulla Sand ole vielä reunuspäivänkakkaraa? Tässä kahta laatua.
Tämän ostin viime syksynä Irjalta. Nämä on siitä hyviä kasveja, että siementaimet erottaa keväällä hyvin ja niitä kun istuttelee silloin purkkeihin tai vauvalaan, saa syksyllä paikattua monta penkin aukkopaikkaa.
On minulla nytkin hienosti kukassa reunuspäivänkakkaraa, jota sain joku kesä sitten Poppiukselta. Se näkyy viihtyvän sorapäällyspenkissäni ja ilmestyy itse hyviin kohtiin. (Ja olisi hyvä kasvi mm. migreenin hoitoon - muistaakseni)
TÄH, olenko antanut sulle reunuspäivänkakkaraa...? Hmmm. omituista. Noh, ehkä ne on niitä anopin taimia, kun antoi mulle jokusen joskus. Itselläni niitä ei enää ole.... anopin puutarha niitä kyllä aina pullistelee.
Joo sieltä anoppisi mailta sain kerran yhden tupsun
Kiitos Temskukka, tuommoinen aapinen tulee tositarpeeseen mulle. Minä kun en oikein osaa muuta yrteille tehdä kuin syödä ne suoraan kasvimaalta.
Minä arvelin keväällä, että yrtit eivät minulla oikein kasva ja istutin sitten tiheään, että saan tiheäkasvuisen yrttimaan.
Nyt näyttää, että liiankin tiheään?
Ja pienen-pienen käytävän toiselta puolelta.
Mitä kuuluu teidän yrttiviljelyille?
Eilen keräsin viimeiset basilikat,oreganot ja pillisipulit. Hyvä yrttivuosi on mielestäni ollut,liperiäkin tuli ihan valtavasti. Tillit kasvoivat kyllä aika hujopeiksi,persilja on myös alas leikattu joten alkaa kasvamaan taas ensi keväänä uutta satoa. (Ai niin mintut on vielä maassa.)
Ihan hyvin kasvoi tilli, sitruunamelissa ja salvia (vaihdevuosilääke jo tehty), basilika jäi pahasti kurkun pimentoon.