Yleistä asiaa yrteistä ja mausteista

Meillä ei tilli kasvanut, mutta sitruunamelissa, oregano, meirami, piparminttu sitten sitäkin paremmin. Kuivuri on surrannut yötä päivää ja vieläkin on vaikka kuinka paljon kuivaamatta. Timjamia kuivasin mikrossa. Toimii tosi hyvin ja nopeasti, mutta en suosittele timjamille, se haisee. Basilikalle sen sijaan sopi loistavasti. Se on muuten hidas kuivumaan, mutta mikrossa kuivui hetkessä (eikä haissut). Isoille erille ei kanssa ole välttämättä paras mahdollinen keino. Sen verran kun taas kuivuisi ilmat, että saisi pihalta vielä kerättyä sitruunamelissat ja uuden satsin piparminttua.

Kuvasin äsken auringonpaisteisessa sateessa yrttejä. Tämä on koiruoho

Karjalanminttu

Sitruuna-ajuruoho tai toiselta nimeltään sitruunatimjami

Sitruunamelissa

Oregano eli mäkimeirami

Mutta mikäs tämä on?

Temskukka, kiitos karjalanmintun kuvasta, nyt tiedän edes sen minttuni nimen...naurua

Ei taida muuten olla oregano. Näyttää enemmän timjamilta. Siis ei toi mikäs tämä on.

Hyvä Rissa! Minä olen sen ostanut joskus enkä enää muista mikä se on mutta maistoin ja se maistui oikein kovasti oreganolta joten ajattelin että se se on. Sitäkin kun pitäisi minulla kasvaa. Nyt on sitten dilemma: Mikä on timjami, joka maistuu oreganolta?

Sitruunatimjami, subspecies tai joku hullu hybridicool

Kannattaa muuten kuukkeloida molemmat tarkkaan: subspecies ja hullu hybridi.

edna,minulla on reunuspäivänkakkara ensimmäistä kertaa.siementääkö se vai voiko siitä kerätä siemeniä.minusta siinä ei vieläkään ole minkäänlaisia siemenkotia ,kaikki kukat on vielä suht tuoreen näköisiä.ei näytä paljoa pakkasesta piittaavab.olen ihastunut kukkaan ja nyt haluaisin sen myös ensikesäksi.kerro miten toimin!

Olenkohan oikealla palstalla?oho

Kuvia ei kait enää saa laittaa mistään siemenpusseista? Kysyn kuitenkin tässä(poistan sitten jos on tarvis?) ostin taas siemeniä,kun ei muka ole entisiä,hih. Salvia on kysymyksessä. Pussissa lukee Salvia sclarea var. turkestanica alba `Moijito`. Onkohan nyt siis lainkaan yrtti? Kurpitsalla on kuitenkin tämä sivuillaan perennoissa. Onko kellään tällaista ?

on se, kaksivuotinen yrtti

Kiitos kibuvitsi!

Heips! Voiko Sitruunamelissaa ja Sitruunabasilikaa kuivata? Säilyykö niiden maku kuivatuksessa?

Voi kuivata. Ei nyt tuoreen veroisena.

Sitruunamelissan ja basilikan lehtiä kannattaa pakastaa. Ovat parempia niin kuin kuivattuna…

Kiitos! Jospa kokeilen molempia tapoja!