Nappasin toissapäivänä kuvan vähän reilun kolmen viikon ikäisistä rohtosalaateista, ovat kasvaneet tuossa keittiössä aika nopeaa tahtia! Sinä päivänä leivottiin sämpylöitä, joten päätyivät nekin sitten kuvaan. :)
minkä vuoksi kasvatat tuota?
Ihan syötävältä se maistuu leivän päällä, vähän ehkä voikukkamaisen hapanta! Kasvilla on myös kipua lievittävä vaikutus nettilähteiden mukaan, mutta eipä tässä ole ollut juuri kipuja hoidettavaksi.
Eli kuriositeettina lähinnä.
Noniin nyt sain nikinkin tehtyä, niin ei tarvitse keskustella epämääräisen kirjain-numero-yhdistelmän takaa.
Oheisen linkin alla Puutteenperän sivuilta löytynyttä asiaa muutamista yrteistä:
Puutteenperä / Yrttitietoa
Sain mieheltä yrtti ruukun selaisen sisällä pidettävän. Siemeniä tuli kanssa mutta en ole juurikaan yrttejä kasvattanut enkä sisällä ollenkaan nyt kysyn voiko näistä mitään laittaa siihen sisällä olevaan ruukkuun.
Sitruunamelissa Melissa Offcinallis
Maustemeirami Origanum majorana
Kamomillasaunio Matricaria recutita
Laventeli Lavendula latifolia
Persilija Petroselinum crispum
No ainakin sitruunamelissa, persilja ja laventeli on sellasia, joita voi muutenkin kasvattaa ikkunalaudalla. Maustemeiramikin pitää lämmöstä mutta ehkä kamomillasaunio on sellanen jota en laittaisi sisälle.
Valoahan ne kaikki tarvitsevat, muuten en keksi mikset voisi niitä ympäri vuoden kasvatella sisätiloissa. Laventeli kyllä tulee aika isoksi ja minusta se ei tuoksu yhtään hyvälle…
Löysin tänään Tirilästä uuden yrtin nimeltä Gynostemma. On kuulemma itämainen teekasvi. Onko tuttu kellekään?
Gynostemma istutettuna yrttipataan.
Gynostemma ei vielä ole tuttu, minullakin vasta tämän kevään kasvatteja. Sain sen nimellä Jiaogulan, mutta onneksi Ritva laitoit kuvan, siitä totesin että sama kasvi. Lehdistä tulee kuulemma maukasta teetä. Vielä en ole kokeillut
Ekat teet gynostemmasta mukissa. Voisi sanoa, että maistuu “yrtiltä”, kyllä minttutee on mielestäni parempaa.
En tiiä kuuluko tämä sereptansinappi tänne mut laitan sen kuiteskin
Tagsu, mä oon riipiny suihini kohta koko karahkan ja se ei maistu sinapille sit yhtään, joko mä oon syöny väärää kasvia, toivottavasti en kuitenkaan mitään myrkyllistä, son sit tagsun vika jos mulla ketarat oikiaa tai sit mullei pelaa makuaisti sit yhtään
Joko löytyis kommentteja ananasbasilikasta? en saanut siemeniä enkä taimia mistään. Onko hyvä yrtti? kun se tanskalainen puutarhaohjelmassaan niin kehu sitä?
Höpsistä…ananassalviasta minä meinasin!!
Muusta en tiedä, mutta tuoksu on ainakin tosi hyvä. Löysin taimen torilta. Olen antanut siitä pistokkaita, mutten tiedä onko ne lähteneet kasvuun. Siemenistä minä en onnistunut.
Muoks. Ananassalviasta kirjoitan.
Jade, kyl se se on, kävin viel äsken itte kasvimaalla tekees vertailun ja maistoin…ja oli se kyl saamarin väkevää meikäläisen makuaistiin, vieläkin on turpa rullalla!
Eikä se ny miltään turun sinapilta maistukkaan vaan pelkästään väkevältä. Sellaselle ko se keltanen sinappijauhe maistuu sellasenaan ja ehkä vähän pippuriseltakin.
Kitikat, ananassalviasta on kirjoiteltu salvia-ketjussa enemmän. Siemeniä tilasin eBay:n kautta ja ihan komeat puskat niistä on kasvanut. Tuoksu on tosi hyvä, jääteessä olet sitä käyttänyt ja kakkujen koristeena. Kasvihuoneessa on ruukussa ja sitä pitää aina ohi mennessä “hiplailla”.
Tagsu, kävin nyt maistelemassa sitä sinappia ja ei se maistu ku lehtivihreelle, ei siis niinku mitään ytyä
No nyt oon kyl ihan äimänkäkenä . Ravasin tuolla kasvimaalla useampaan otteeseen (ennenku tajusin ottaa kameran mukaan). Tässä nää eri kasvit, nyt kyllä saat itte päättää kumman oon sulle oikein lähettäny :
Tässä siemenketjukirjeestä nappaamilla siemenestä kasvaneet "Italian kaalit". Oikeaa nimeä en tiiä, kuuklettamalla tolla nimellä en löytäny mitään, mut sillain siin pussin päällä luki. Jos joku tunnistaa muuten, ni kiva jos sais nimen. Maistuu kyl kaalin ja rikkaruohon sekotukselta, aika laimea maku.
Kukat on tollasissa tiiveissä ryhmissä.
Tässä satavarmana Sereptan sinappi ja on kyl niin mahottoman väkevä, et yäk. Sen kukat on enemmän hajallaan, vaikka jonkunnäköstä ryhmärämää nekin yrittävät.
Anna mä käyn ottaan kuvan kans, musta se on tuo alempi
Tässä, 3 lehteä mussutin kuvattessakin eikä kuumota yhtään