Absinttiin käytettiin koiruohoa,ei hullunruohoa. http://www.yrttitarha.fi/kanta/koiruoho/
Aaa, niin olikin. Hulluruoho muuten vain aiheuttaa hallusinaatioita. Jotenkin muistelin, että se ois just absintissa ollut aikoinaan. No, muistin väärin.
Huomasin muuten tuossa (kun tarkistin, että muistinko jotain muutakin väärin) kun kirjoittaa googleen hulluruoho, niin antaa hakuun ehdotukseksi "annostus". Siis oikeasti, mikä ihmisiä vaivaa? Mutta joo, muistin muut ihan oikein. En ihan höpöjä kirjoitellut.
Joo, joskus kanssa googlailin daturaa=hullunruohoa, istutusohjeita ym.,niin eihän löytynyt muuta kuin annostusohjeita,että kuinka monta siementä kannattaa syödä.
Yks tarina jäi mieleen,se meni jotenkin näin: "Ensimmäinen kokeilu hullunruohon siemenillä. Menin mökille,nautin 28 siementä. Seuraava muistikuva, herään alasti puusta". Että silleen.
ihme, että oli vielä hengissä! Olen sellaista kuullut käytäntönä olleen, että aikoinaan haaremin epämieluisista sisarvaimoista päästiin erilleen hulluruohoannostuksella: 3 siementä tekee hulluksi, 10 tappaa…
Vuorenkilven mustat lehdet ovat jo keittiössä huuhtelussa, mies siellä niiden kanssa läträä, vaan mie toin kaverin luvalla penkistä.
Bergenian mustat lehdet huuhdottiin ja huuhdottiin, ripustettiin ympyräiseen pyykinkuivaimeen pyykkipojilla kuivumaan ja voi miten hyvältä koko pesuhuone nyt tuoksuu!!!
Hei,
Olisin myös kiinnostunut kokeilemaan tuota vuorenkilpiteetä, mutta epäilyttää voiko näitä syksyllä kerättyjä tummuneita ja märkiä lehtiä vielä käyttää? Ovatko siis jo pilaantuneita?
Muutamana päivänä olen juonut vuorenkilpiteetä ja vain aamuisin, saattaa se vähän piristä, kun oikein uskoo. Miedon makuista ja lanttasin tosi hyvin, ettei tule vatsanpuruja. Varmaan litra keitettä riittää viikoksi.
laittakaa nyt äkkiä jotain kuvaa, minkänäköisiä lehtiä käytätte? Ei mulla mitään mustia lehtiä löydy, pelkästään ruskeita ja rypistyneitä…
Voi Hoyabella sullahan on sitä energiaa jo omasta takaa, tartte mitään ihmejuomaa : Minä sitä tarvitsisin kun tähän aikaan vuodesta olen kuin koomassa, mutta siihen ei mitkään juomat auta.
Ja kohta on sulla taas tyhjät tilat kaapissa täynnä “tarpeellista” tavaraa!
Aamulla myös siperianteetä join ja 5 tuntia jaksoin pihalla heilua, nyt lisää lämmin kupillinen.
Hoyabella, keitin suhteella lehti/litra vettä n.20min, tuli tummaa lientä muttei mitenkään mahdottoman vahvan makuista, siitä lorautan vähän vihreän teen jatkoksi. Tiedä sitten meneekö liian vahvana mutta menköön, vielä ei ainakaan ole liian pörräävä olo;)
Hoyabella, kasvattelen kyllä kaikenlaista, mutta kun maistamisen hetki tulee eteen, niin kyllä on kovan takana, kuten nyt esim. se kombucha (vaikka terveellistä oliskin). Veden juominenkin paljaaltaan etoo, mutta teen seassa menee melkein mitä tahansa. Jos tuota vuorenkilpijuttua tekis, ja laittais sitten kuplaveden sekaan?
Muuten, valkokukkaisen bergenian lehdet on kaikki mustia, mutta pehmeitä ja kiiltäviä, kehtaisko ne repiä tähän tarkoitukseen? Joudun raukan siirtämään varmaan muualle tuosta kohopenkin nurkalta, ei tunnu siinä viihtyvän kovin hyvin - tai sitten se on kovin arka…
Tuollaisena laimeana se ei maistu juuri millekkään. Vertaisin ehkä laimeaan pakuriteehen.
Sain vihdon vuorenkilven vanhat mustuneet lehdet pestyä ja laitettua kuivumaan. Huuhdellessa niistä leijui mieto, hyvä tuoksu joka tarttui jonkin verran käsiinkin koska haistan sen edelleen mietona vaikka lehdet on jo saunassa lauteilla kuivumassa.
Valtsuko se oli joka sanoi että lehdistä tuli hyvä tuoksu kuivuessaan, taisi olla ainut joka on siitä maininnut. Miten se tuoksu säilyy kuivatussa lehdessä, tuoksuuko se murusiksi rusennettu kuiva lehti vielä ? Entä se juoma, onko tuoksua ?
Viikon olen vuorenkilpiteetä juonut ja vain aamuisin, litrasta on jäljellä reilu desi. Yöuneksi on riittänyt 7 tuntia normi 8sijaan.
Eilen lenkkeilin koirien kanssa kolme tuntia eikä tuntunu missään, siivosin ja touhusin niin ulkona kun sisälläkin ja virtaa vaan olis piisannut.
Minulla on niin reipas olo, että taidan annostusta vähän pienentää, ei kyllä ole syysväsymyksestä tietoakaan.
Eikös tuo vuorenkilpi ole niin hyvin tutkittu kasvi, et luulis sitä nyt uskaltavan huoletta käyttää.
Minäkin juonu aamupäivisin mukillisen. Virtaa on riittäny, ei oo tarvinu päikkäreitä nukkua vaikka yöunet on katkonaisia, 3-4h antaa lonkka nukkua kerralla ja unien välissä 2-3h hereillä. Ei mitään syysväsymystä, vaikka yleensä sitä on. Mulla on vielä kuivattuna ja murennettuna 0,5L purkillinen. Ensviikolla ajattelin pitää taukoa, loppuu tää putkiremppapakolaisuus ja kaupunkiin paluu, ei sitten ole niinpaljoa tekemistä. Saas nähdä miten sitten käy:)
On muuten hyvää, ehkä piristää aamulla senkin vuoksi kun lisään sokeria, muuten en sokureita harrasta. Anopin vuorenkilpipenkille pääsen huomenna, haaaa!! Tuo 3-4 tuntia unta ja 2-3 tuntia hereillä on paha!!! En ihan siihen pääse. Kolotukset herättää/3-4h uni ja on pakko liikkua ja lukea tunti pari välillä. Mikähän se on kun töissä iltapäivällä tai autossa tuppaa ramasemaan.
Voi, voi, kuuluukohan tuo siivousjuttu tuohon yrttiosastoon ollenkaan kun mun ukkokultani ei onneksi vielä ole yrtti. Taas innoissani vetelin viestiä minne sattui; tukkapöllyn paikka.
Meillä laitetaan kuivattuja tyrninlehtiä haudutettavan teen joukkoon. Niillä onm myös jokin terveysvaikutus mutta en tiedä mikä kun mieheni sen jostain kekkasi.
Mahtimäärä on vuorenkilvenlehtiä taas kuivumassa. Tänään leikkaan kyllä oreganoa kuivumaan, on kasvanut uusia versoja.