Yleistä asiaa yrteistä ja mausteista

Mihin sää valtsu käytät vuorenkilpeä? Mulla on kyllä menny ihan ohi tää juttu…

Haha. Miten se noin pomppas silmistä. Vois kokeilla. Ainakin vuorenkilpiä riittää. 

Käytännön vinkki kuivatukseen, ennen sienikuivuriin laittoa.Yksitellen huuhtelin ensin keittiössä sankossa ja juoksevalla vedellä.

Miekiin keitin tänään vuorenkilpiteetä ekaa kertaa. Oikein maukkaan makuista!

Olen ehkä viikon juonut sitä tässä myös. En sano, että on ollut räjähtävän aktiivinen vaikutus, mutta kun tuumii viikkoa taaksepäin, niin enhän minä ole päiväunia ollenkaan ottanut. Tavallisesti nukun aina päikkärit töiden jälkeen. Ja kun analysoin kulunutta viikkoa, niin sellaiar jaksamisen parantumista on ollut selkeästi havaittavissa =) Jatkan ehdottomasti juomista.

Tuo Valtsun kuivaustapa oli erinomainen. Laitoin pestyt lehdet pariksi päiväksi tuolleen kuivumaan ja sen jälkeen vielä kuivurilla viimeiset kosteudet pois.

Olisi nuohoojalla voinut olla ihmettelemistä, jos olisi juuri tuolloin käynyt, kun vuorenkilvet kuivuivat leivarin vierellä.

Tuolla samalla tavalla mäkin kuivasin, mutta sain ne saunan jälkilämpöön kuivumaan.

Vuorenkilpiä uunissa kuivumassa. Vihdoin sain päivännäöllä kerättyä niitä, arkisin on jo pimeää kun tulen kotiin. Aika pian ne kuivuu, pari kertaa olen käynyt kääntelemässä, taitavat kohta olla valmiita.

Käsinkö te hierotte ne jauheeksi vai sauvalla?

mun penkissä on alimmaiset lehdet pikkasen pintahomeessa, en niitä viitsinyt ottaa. Osa oli nahkamaisia, osa ihan rutikuivia, ja luulen niiden olevan ylivuotisia. Koskaan en ole vanhoja lehtiä siivonnut pois, tässä se kiitos nyt seisoo :smiley:

eltsu, laitoin ensimmäisen satsin käsin rusentelemalla purkkiin. Purkki tuli ihan täyteen sitä silppua. Toisen samankokoisen satsin kuivatettuani rusentelin sen ensin pikku mureniksi ja sen jälkeen sauvasekoittimen murskaimella vielä jauhoin. Meni niin pieneen tilaan että murskasin ne entisetkin samalla tavalla ja siinähän kävi niin mukavasti että ne kaksi satsia mahtuivat molemmat siihen purkkiin sen jälkeen.

Käyttöohjeessa puhutaan lusikallisesta jauhetta, joten luulen että käytönkin takia kannattaa jauhaa se pieneksi.

Kiitos Nuu :slight_smile: Taidankin mennä vielä jauhamaan aineet. Tein käsin sitä silppua ja onhan siinä aika isoakin hiutaletta seassa.

Ensimmäinen satsi on jäähtymässä, aamulla ajattelin maistaa.

Tuli mieleeni, että voisiko uutetta laittaa vesipulloon (tai kivennäisveteen) ja lipitellä pitkin päivää?

Eltsu, vesipullossa miulla mukana päivisin kulkee. Väri herättää aina vähän kyselyjä, tai ei oikeestaan enää.

Kiitos raya :slight_smile: Taidanpa ottaa mukaan töihinkin tehojuomaa.

En ole sitä juomaa vielä itelleni tehnyt kertaakaan kun ei ole yhtään lisäenergian tarvetta. Ehkäpä sekin tarve jossain vaiheessa talven mittaan tulee. Nyt kun on jo neljän aikaan pimeää ja päivä tavallaan loppuu siihen eikä tarvitse paahtaa täysillä iltaan saakka, on ihana ottaa työn jälkeen löysästi, menna illalla sänkyyn lueskelemaan ja alkaa nukkumaan “ihmisten aikaan”.

Hmm, muistin väärin, kun eilen ja tänään aamulla otin juomaa. Laitoin 3 rkl uutetta reiluun desiin vettä… Piti olla 2 tl desiin vettä. Juomahan oli ihan hyvää, laitoin uutteen kuumaan veteen ja makeutin sen hunajalla :slight_smile:

Onko lume- vai oikea vaikutus, mutta tänään tuntuu olevan energiaa enemmän ! Jatkan testaamista.

Miehelle juotin tänä aamuna ensimmäisen kerran vuorenkilpiteetä. Juuri äsken tuli töistä. Sanoi minulle kotiin tullessa, että kuule, olipa hyvä kun söin töissä ruuaksi salaatin ja rahkan, olen ollut älyttömän pirteä ja jaksanut koko päivän hyvin! Sanoin miehelle, että kuules, voipi olla muukin syy… muistatkos sen teen, jonka aamulla joit…

Ostin tuoretta inkivääriä ja aion aamulla liottaa pientä palaa vuorenkilpiteessä. Lisännee hyviä vaikutuksia :slight_smile:

Laitoinkin jo illalla inkivääripalan uutteeseen. Laitoin pieneen purkkiin 4 rkl uutetta ja inkivääripalan, reilu 1 cm halkaisijaltaan ja 2 mm paksuudeltaan. Aamulla uutteessa oli vasta melko mieto lisämaku, hyvä sellainen :slight_smile: Ehkä huomenna on makua enemmän.

Nyt kiehuu vuorenkilpitee täällä. Hyvä tuoksu, niinkuin Nuu mainitsi.

Perjantaina inkivääri maistui enemmän ja tee oli hyvää :slight_smile: Tuota inkivääriä taidan keittää teen mukana valmiiksi, saan koko uutesatsiin sen maut ja aineet. Mä oikeasti tykkään tuosta teestä!