Yleistä asiaa yrteistä ja mausteista

Minä käytän paljon inkiväärillä maustettua vihreääteetä, mullon laatikollinen erilaisia teeplaatuja joista sit teen mieleisen sekoituksen.

Eilen ostin pakurijauhetta ja nyt aloitin sen käytön, ei pahaa jos nyt ei niin hyvääkään mutta juohan tuotakin. Jos sen hintaa mietin niin heti maistuu herkulle:)

Uusi satsi uutetta keitetty. Aamulla vedän viimeiset ekasta keitoksesta ja siilaan uuden satsin. Tämä satsi olikin tummempaa, ehkä se eka olikin liian laimeaa ja siksi vahingossa ottamani 2 rkl olikin ihan ok?

Meillä on tänä talvena kulunut ennätysmäärä yrttejä. Pitää laitaa ensi kesänä enemmän. Yrttisuolasta tuli tavattoman onnistunutta, ja sitä on käytetty ahkerasti, jotkut ovat jo huolestuneet purkin vajenemisesta. Yllättäen on myös yrttiteen juojat lisääntyneet. Multa alkaa olemaan nuorisolle sopivat teeyrtit finaalissa. Niitä juodaan meillä muuten vaan, mutta esikoinen on myös vakuuttunut yrttien tehosta flunssaan ja kurkkukipuun.

Yrttisuola samoin kuin chilisuolat ovat tosiaan yllättäneet positiivisesti. Enemmän molempia tänä vuonna :wink: Minttu-ananassalviasokerikin on ollut hyvää (ja nätin vihreää jugurtin ja marjojen päällä).

Olettehan muistaneet kerätä ylivuotisia vuorenkilven lehtiä Siperian teetä varten. Koko talvi on käytetty mehuun sekoitettuna juomana. Yhtään sairaspäivää ei vielä ole ollut, sentään sikaflunssat ja mahataudit riehuneet talvella.

Valkosipulin kynnet ja hunaja vahvat muurit sairauksia vastaan.

Auttaisitteko? Mulla on kasvamassa oreganoa ja basilikaa. Mitenkähän nuo kylvökset koulitaan, vai koulitaanko ollenkaan? Oregano ei kasva lopullisessa astiassaan, eli siirtää pitäisi? Idut (tai pienet taimet) ovat kyllä oikein terhakoita, vaikka niitä ei häävin monta olekaan. Basilika iti ihan valtavasti, ovat taimet vain kovin hentoisia. Mitähän niille pitäisi tehdä? En ole ennen kasvattanut yrttejä ja nyt olen ihan hukassa. :confused:

Pieninä ryppäinä voit koulia ne kasvamaan uuteen, isompaan pottiin. Ei tarvitse yksittäin koulia. Tuo pätee noihin kaikkiin yrtteihin. Jos niitä kasvaa vain muutamia jo valmiiksi niin voit olla vaan sikäli mikäli niiden astiassa on muuten tilaa kasvamiselle.

Kiitos Nuu. Itse asiassa kirjoitin tuohon viestiini väärin: Oreganojen itäminen oli varmaan lähelle 100%, basilikasta on itänyt muutamia - ehkä kymmenkunta. Laitoinkin kysymyksen tuonne oregano-keskusteluun kuva kera, että mitähän noille mun oreganoille pitäisi tehtä.

Vastasin sinne :slight_smile:

okei, tyhmänä kyselen, kun löytynyt molempia versioita… Eli kuuluuko rucola kasvihuoneeseen vai avomaalle? Entä salvia? Tai rosmariini? Basilika?

Ja saa nauraa jos nämä ihan selkeitä hommia, mutta itse en oikein käytä mitään mausteita/yrttejä ja ennen ollut pienet tilat niin en ole viitsinyt kasvattaa, mutta nyt kun on tilaa niin mielelläni kokeilen! Saavat sitten vierailevat kokit jotain kunnon tavaraa käyttöön :wink:

Ja milloin rucolaa laitetaan tulemaan?

Ja mitä kaikkea muuta ihanaa voisin laittaa?! Perus ruohosipulit ja tillit tietysti tulee, mutta avomaalle mahtuisi paljon vielä ja kasvihuoneeseenkin vielä lisää! Itse en tosiaan käytä mutta kasvattaa tykkään ja haluan :wink:

Rukolaan tulee helposti kirppoja eli mie ainakin kasvatan kasvarissa. Basilika on mahdottoman kylmän arka eli kasvariin. Salvia pärjää kummassa vaan. Rosmariinista ei kokemusta.

Rukolan olen jo kylvänyt kylmään kasvariin. Basilikat on isoilla taimilla sisällä. Samoin salviat.

Minttua jos laitat ulos, niin astiaan, lähtee muten lapasesta.

Mulla on ulkona anopilta saatua monivuotista rucolaa, kasvariin olen laittanut just ötököiltä piiloon. Rosmariini käy varmaan sekä että, en ole kasvattanut siemenestä vaan elättänyt kaupan puskaa.

Minttuja on monenlaisia, niitä kannattaa laittaa ihan tuoksunkin vuoksi ja sitruunamelissaa. 

Rosmariini on todella hidaskasvuinen. Varmimmin saa satoa, kun ostaa valmiin taimen. Ja kasvarissa sekin pärjää parhaiten, ainakin , jos kesä on sateinen ja viileä.

Ihanaaa! Kiitos!

Salviaa, rosmariinia ja basilikaa onkin jo esikasvatuksessa, kun käskin kavereita valkkaamaan oman lempi yrttinsä ja tilasin siemeniä sen mukaan :slight_smile: Minttua on tulossa myös, entisen naapurin pihalla “vapaana” oli ja se oli niin huumaava tuoksu kun sitä puskaa vähän heilautti!! En ole siitä tosiaan vielä päättänyt että laitanko pihaan leviämään vai vaan ruukkuun. Eikös sen saisi valeistuttamalla ruukun selviämään talven yli? Iso minttupuska olisi aika ihana maassakin, mutta kun tuo meidän poikakoira merkkailee reippaasti kaikki puskat jotka maassa kasvaa, niin ei sitä sitten ehkä niin tulisi käytettyä… Ruukut on jättänyt rauhaan onneksi :slight_smile:

Okei, eli rucolaa laitan varuiksi sitten molempiin… Onko tietoa tykkäisikö se kenen kanssa kasvaa samassa laarissa?

Ja kiitos vinkeistä kaikki!!

Miulla on tomaattien edessä kasvarissa aina rukolaa, salaatteja, tilliä ja basilikaa.

Mullakin on rucola jo kasvihuoneessa itänyt. Se ei pelkää kylmää. Kylvin sen kylmään kasvihuoneeseen jo ennen maaliskuun puoliväliä ja itihän se. Harsoakaan en ole päälle jaksanut heitellä. Ulkona monivuotisesti mulla kasvaa villirucolaa. Se on syötävässä kunnossa vasta sitten, kun nää kasvarin rucolat on jo syöty. On myös selvästi voimakkaamman makuinen.

Salvia ei ole kovin vaikea kasvattaa monivuotisesti, kun se meilläkin siihen suostuu. Siis ainakaan näillä leveysasteilla. Basilika on tosiaan niin kylmän arka, että ei sitä ulos kannata pistää, jos kasvihuone on. Rosmariini ei talvehdi (muuta kuin sisällä sopivissa oloissa).

Jos ulkona on tilaa, niin kylvä edellä esitettyjen lisäksi vielä kamomillasauniota. Ihana teeyrtti. Sen voi kylvää suoraan ulos. On yksivuotinen, mutta kylväytyy tulevina kesinä sinne tänne itsestään sopivalla paikalla.

Ja entäs pomminvarmasti monivuotiset lipstikka ja saksankirveli? Iisoppi, ranskalainen rakuuna? Kun yrttien makuun pääset, niin kyllä niitä aika paljon riittää :slight_smile:

Ihanaa! Kiitos!

Tomaattien juurille mietinkin että mitä sinne kasvariin voisi laittaa, ulkona kun olen ennen muutamassa laarissa kasvattanut, niin juurelle mennyt mm porkkanat, mutta nyt ei tarvitse kun oikeaa peltoa!

Monivuotisten pellolle menevien kanssa ei taida monivuotisuus toimia, kun se mun pläntti on osa viljapeltoa, jonka traktori sitten kyntää taas syksyllä… Ajattelin kyllä neuvotella jos siihen saisi järkevästi jonkun pläntin mitä ei tarttisi kyntää, haluaisin kerätä siemeniä esim porkkanasta, mutta ei se ekana vuonna onnistu…

Jos se onnistuu niin sinne saisi monivuotisia yrttejäkin sitten!

Pihassa en ole vielä keksinyt miten saisin koiran pissan ulottumattomiin maahan kasvamaan asioita… Tytölle tulee mansikoita ja herneita kaivonrenkaista tehtyyn “penkkiin”, sinne ei lirut yllä, mutta ei taida siinä viritelmässä laven yli juuret kestää? Mutta voisi muutamaa semmoista harkita myös yrttipenkeiksi!

Mua harmittaa kun hävitettiin yksi kaivonrengas ja myöhemmin näin jossain , että siihen ois voinut laittaa parsaa kasvamaan. Hyödynnä ihmeessä kaivonrenkaita kasvatukseen, JenniJ.J.

Basilika ja tomaatti kasvariin yhdessä kasvamaan, taatusti paras yhdistelmä.