Yleistä asiaa yrteistä ja mausteista

Taitaa olla että yrttisuolaa pitää tehdä vielä syssymmällä lisää. Jopa mies joka ei mitää erikoista suuhunsa pistä niin kallistelee tuota suolapurkkia ja samoin maistellu ananassalvia sokeriakin.

Meillä pojat on aina tykänny laittaa riisikakun päälle voita ja herbamarea mutta nyt tykkäävät enempi tuosta oma tekemästä.

Mitkä noista yrteistä on monivuotisia? Meinaan jos innostuisi kokeilemaan yrttisuolaa. Minulla ei ole kuin lipstikka ja saksankirveli.

No ainakin mäkimeirami, rakuuna, timjami, mintut, ruohosipuli ja persiljakin tavallaan kun on kaksivuotinen. Riippuu olosuhteista myös tietty.

Minulla on lipstikka, oregano, timjami, meirami, salvia, basilika, thai-, kaneli- ja sitruunabasilika, sitruunaruoho, ananassalvia (uusi tuttavuus), ja neljää minttua. Mistä kannattaisi kokeilla yrttisokeria? Ja lopuista yrttisuolaa.

Jos löydän siemeniä, kannattaisiko enää tälle kesälle kylvää esim. rakuunaa, timjamia ja meiramia?

Ania, voihan sitä testikylvön tehdä ja keväällä sitten tarvittaessa lisää. Ranskalaista rakuunaa, joka on paljon parempaa kuin venäläinen, ei voi lisätä siemenistä. Joskus olen itse kylvänyt appelsiinitimjamia, se ei talvehtinut, mutta muuten olen ostanut taimistolta tai ruokakaupasta valmiin timjamipuskan ja laittanut maahan. Timjami tykkää kuivasta ja mulla on sitä ihan kivikossa hiekkapitoisessa maassa.

LeVä, mintut ja ananassalvia ainakin toimii sokerin kanssa.

Miten olette käyttäneet laventelia. Voiko kukkia ja lehtiä laittaa teehen.

Voi laittaa. Tänä kesänä olen ekaa kertaa kuivannut laventelia.

Kiitos Tuomipihlaja. Käynmpä leikkaan jo noita kukkia kuivumaan ja sitten myöhemmin niitä lehtiä.

Alkaa kuivaus paikat loppuun.:slight_smile:

Tein eilen yrttisuolaa sekä -sokeria. Aikaa siinä meni aika paljon, kun jatkuvasti piti olla painelemassa ja sekoittamassa. Blenderin terä leikkasi vain ympäriltään eivätkä kauempana olleet yrtit liikkuneet minnekään. Oli siellä vielä kokonaisia lehtiä ja varrenpätkiä, kun laitoin kuivumaan. Onko muilla samanlaista?

Basilikat unohtuivat, kun niitä ei voinut kerätä samaan astiaan muiden kanssa. Keräsin ne myöhemmin ja huuhdoin. Mauriaisille ei riitä pelkästään mullassa möyriminen, vaan ne kantavat tavaraa kasvien lehdille ja kylvävät pitkin lattiaa.

Jos tekisi oman sekoituksen pelkistä basilikoista. Sopisiko sitruunabasilika paremmin suolaan vai sokeriin? Entä sitruunamelissa?

Yrttiluettelosta unohtui iisoppi, saksankirveli ja ranskalainen rakuuna. Iisoppi ainakin käy suolaan, entä nuo toiset?

Piharatamon lehdet murskattuna on ihan ehdoton superlääke öttiäisten puremiin !

Kaipa tämä oli tiedossakin mutta tulipa taas tänään testattua sekä kusiaisen, että itikanpuremiin !

Kiitti vinkistä. Mulla on mielessä että haavojen päälle laitettiin piharatamon lehti, mutten ole sitä käyttänyt öttiäisten puremiin koskaan. Painellaanko sillä murskatulla lehdellä puremakohtaa vai jätetäänkö pitemmäksi aikaa siihen ?

Tänään luin jostain että banaaninkuoren sisäpinnassakin on jotain joka lievittää öttiäisten puremien aiheuttamaa kihelmöintiä. En ole vielä kokeillut, kun ei ollut banaaneja:)

Lämmin syksy on pitänyt yrtit yrttimaalla edelleen ihanan hyväkuntoisina. Kun ei ole aterioilla enää jättikulhollista salaattia, mihin upottaa suuret määrät yrttejä, niin nyt on jääkaapissa aina pikku kuppo sekalaista saksittua yrttisilppua. Siitä hyppysellinen aina tomaattien, paprikoiden ja kurkkujen päälle, jotka ovat nyt muodostaneet pääosan tuoreesta syötävästä. Lämpimänkin ruuan päällä mainio lisä. Etenkin olen nautiskellut kypsennetystä spaghettikurpitsasta voin ja tuoreen yrttisilpun kera.

Kiva tapa tämäkin käyttää yrttejä suoraan pihalta! Seitsemättä kuukautta nyt syödään yrttejä tuoreena pihalta!

Kohta aletaan tekemään keräkaalista kaalisalaatteja. Sinne voi taas upottaa paljon tuoreita yrttejä niin kauan kuin vielä pysyvät hyvinä.

Tulisko kelleen äkkiseltään mieleen onko jonkun yrtin kylvö esikasvatukseen just tällä hetkellä ajankohtainen ?

Nuu persiljaa kannattaa kylvää pari ruukullista. Siitä saa satoa jo vappuvoileiville. Ulos sitten yrttimasalle tai isomaan ruukkun ulkooven lähelle .samasta ruukusta saa sitten marrraskuuhun asti.Avomaalla itää hitaasti ja taimet on pieniä.

Meksikoniisoja ja ampiaisyrttiä pistin multaan jo, tosin veikkaan, ettei iisot idä, kun ovat vanhoja siemeniä. Rohtosamettikukkaa kylvin myös jo. Munhan ei pitänyt kylvää muuta, kuin ne kasvihuoneeseen menevät, eikä yhtään perennoja eikä varsinkaan kesäkukkia. Eihän nämä nyt niitä :)

On se kirjoittaminen vaikeaa taas.

Heips kaikille :)
​Minulla ei ole uudessa asunnossani edes parveketta pihasta puhumattakaan mutta on viherhuone jonka kaikki seinät on lasia;
mitä mieltä olette viihtyisikö esim yrtit tms hyötykasvit tilassa? 
Itään on ikkunat eikä aurinko paista ainakaan nyt maaliskuulla suoraan ikkunoihin. Samanlämpöinen huone kuin muutkin sisätilat mutta ehkä saisi viileämmäksi patterin sulkemalla ja pitämällä ovan kiinni. 
Mulla ei ole edes lasitetusta parvekkeesta kokemusta joten jään mielenkiinnolla odottelemaan vastauksianne ja ideoitanne :)

No varmasti viihtyy, ja jos tuuletus pelaa ja viileemmäksi saa, niin vielä paremmin, ei muuta kun ruukku/laatikko viljely käyntiin, yrtteineen, kukkineen, tms. mitä ikinä nyt haluaa.

Suosittelisiko joku jotain yrttiä joka maistuu oudolta esim sitruunalta tai joka tuoksuu eritäin paljon.