Yleistä asiaa yrteistä ja mausteista

Rapunzel, miten teet minttu-ananassalviasokeria? Haluaisin ohjeen kun tekisi mieli kokeilla :slight_smile:

Tämmösellä kokoonpanolla tein omani. Nippu ruohosipulia, nippu sil.leht. persiljaa, nippu kähäräpersiljaa, nippu basilikaa, nippu mäkimeiramia,4-5latvaa sitruunabasilikaa, 3 talvivalkosipulinkynttä, muutama latva punabasilikaa, timjamia jokunen oksa, rosmariinin lehtiä 11 kpl, lipstikkaa pari pientä oksaa ja pieni palanen saksankirveliä ja muutama lehti sitä heinä rakuunaa. Litra oli kun tungin tiukkaan tehosekoittimeen ja päälle vielä 3 dl nienoa merisuolaa. Varmaan noita yrttejä oli se 2 litraa nätisti kerättynä.

Nippu mitta oisko kouraan mahtuva.

Samalla tavalla kuin tuota yrttisuolaakin eli sauvalla tai blenderissä sekaisin yrtit ja sokeri, sitten levitys paperin päälle pellille ja uuniin ihan lievälle lämmölle. Pelkkä minttukin olisi varmaan tosi hyvää, mutta kun sattui olemaan ananassalviaa kauhea puska niin päätin pistää sitäkin. Mä laitoin nuo chili - ja yrttisuolatkin uuniin kun kärsivällisyys ei kestänyt kuivattaa huoneenlämmössä. Uunioperoinnin jälkeen olen surauttanut uudelleen vielä sauvalla massan ennen purkitusta.

Mä olen huono antamaan ohjeita kun itsekin vain kokeilin. Yrttejä saa olla reilusti suhteessa suolaan tai sokeriin, jotta ne myös maistuvat. Kannattaa lisätä suolaa tai sokeria pikkuhiljaa.

Muisti palailee pätkittäin...sitruunatimjamia, lippiaa ja lemon drop chiliä taisin laittaa johonkin suolaversioon.

Mahtoiko ne viimevuotiset jutut jäädä johonkin pysyvään ketjuun? Siellä oli kuviakin aiheesta kuinka vihreä on tarpeeksi vihreää ;D

Muoks. Laittakaas hakuun vaikka yrttisuola, niin löytyy viimesyksyistä juttua

Nyt tuli sellainen olo, että pakko kokeilla itsekin tehdä yrttisuolaa.

Mulla löytyy pihalta kolmea laatua basilikaa, ruohosipulia, ranskalaista rakuunaa, mäkimeiramia , lipstikkaa, sileää ja kähärää persiljaa.

Kai noita kaikkia uskaltaa tuohon sekaisin laittaa?

Kokeile ihmeessä! Helposti ainakin mulla jää yrttejä kuitenkin myös käyttämättä ja kuten välke sanoi, voi sellaiset vähän rupsahtaneetkin käyttää tähän tarkoitukseen.

Lipstikkaa en laittanut yrttiseokseen, on niin voimakkaan makuinen. Kuivatan sen erikseen, mutta kaikkea muita mitä tuolla mainitaan. Suolaa on talven mittaan mennyt vähemmän, mutta sokeri tuli käytettyä jo ennen joulua, joten tänä vuonna sitä enemmän ja suolaa vähemmän. Ihan kokeilemalla sen oppii, ei voi vikaan mennä, kunhan vain saa kuivaksi ja jauhettua, niin hyvää tulee!

Kyllä tuota lipstikkaa voi muutaman pienen lehden laittaa, onhan sitä noissa kaupan yrttisekoituksissakin ja liemikuutioissa.

Mikähän minttu olisi paras tuon ananassalvian kaveriksi sokeri juttuun. Mietin tuossa että minkähän laista sokuri juttua tulisi iisoista, onko kukaan kokeillut.

Yrteistä en paljoo ymmärrä mittään ja olen sokerikammoinen, mutta meillä isäntä sotkee steviaa ja iisoa sekasi, jota sitt sokerina käyttää.

Tuo stevia ois kyllä hyvä sokerin korvaaja mutta omani on niin nysä ettei siitä paljoo heru makeuttajaksi.

Kiitos raya, iisot kasvaa kovasti, kohta pääsee sadonkorjuuseen.:slight_smile:

Stevian kanssa kävi köpelösti kun talvetuksessa oli 3 aika isoa , joista satoa korjattiin koko talvi, sitt ensimmäisten helteitten aikaan keväällä isäntä vei ne kaikki ulos ja nehän palo tai yöllä paleltu tai mitä lie, muutaman hassun pistokkaan sain pelastettua , on ne nyt tietty kasvanu jonkun verran, mutta tuskinpa on ens talveksi yhtä komeita pusikoita kun viimeks.

Ai nii ja iison lehtiä + kukkia miekin teehen käytän ihan tuoreena.

Missä raya talvetat steviat. Itse ajattelin ihan maakellariin viedä.

Mulla on ihan muitten talvetettavien seassa, ulkoeteisessä hirmupakkasiin asti ja valon alla ja sitt ihan huoneenlämmössä sen kylmimmän ajan sitt takas eteiseen jossa myöhemmin keväällä riittää jo luonnonvalokin.

Miulla ei ole semmosia pimeitä/viileitä talvetus paikkoja, ei kellaria tms. joten kaikki talvehtii valossa ja viileessä tai lämpimässä.

Meillä ei sisällä ole talvetus mahdollisuuksia ja sitten kun joka paikan tutkii tuo vikkelä neliraaja mangusti (2v pojan naskali) niin kaikki pitää olla jossain ylhäällä käsien ulottumattomissa.

Ois mahtava kun ois sellainen vanhanajan lasiveranta missä voisi kukkia pitää.

TILLI....istutin tilliä jokunen vuosi sitten, ja sen jälkeen tulikin maansiirtoja ja tillit menivät. Nyt tuntuu että niitä kasvaa kumminkin tuolla toisaalla vai onko joko samanhajuinen rikkakasvi olemassa? Ulkonäkö ainakin on just tilli. Siementääkö tilli suomessa itse? Kasvavat ainakin hyvin hopeahärkkien seassa.

Kyllä se siementää. Mäkin löysin tillin tänä kesänä ruusupenkistä :smiley:

Löysin muutama päivä sitten kolme tomaatin alkua kukkapenkistä.

Mulla on kukkapenkkiin ilmestynyt jostain myös valkosipuli :smiley:

Ripottelen tillin siemeniä kukkapenkkiin ihan tarkoituksell, syyskylvönökin kasvaa. Kasvavat omine aikoineen ja maastoutuvat hyvin vihreänä kasvustoon, eivät haitannemuita kasveja. Kun kukinnot erottuvat keltaisina kiskaisen keittiöön. Kruunutilliä ei koskaan ole liikaa.

Minullakin oli tilliä vähän jokapaikassa ja kasvimaallakin mutta kyllä rusakot olivat ne löytäneet ja säilöneet parempaan talteen. Olis luullu johonkin säästyny mutta ei. Uuden kylvöksen laitoin verkon sisään mutta eipä siitä vielä ole paljon mihinkään.