Yökaktus, Selenicereus

Kiitos tiedosta, Bobbie! Niin aionkin tehdä. Luin vain tällä palstalla kauan sitten olleen kirjoituksen, jossa varoitettiin niiden leikkaamisen haitoista. Mutta itsekin tuumailin, ettei ilmajuurista ole hyötyä, kun kasvi kasvaa ruukussa ja saa automaattisesti tarvitsemansa veden, juurtumisalustan ja tukisäleikön tms.

Toivottavasti yönkuningatar "perinteisempänä" kaktuksena menestyy mulla paremmin kuin mun surullisen kuuluisat lehtikaktukset yms.

Oma aito yön kuningattareni kasvattaa ohutta luikeroa, se on noin parivuotias. Mitäs sen kanssa teen, on kyllä haarautunut hyvin ja kasvaa hyvin, mutta vaikea kuvitella että tuohon hintelään kasviin kukkia tulee. Miten saan sen kasvamaan voimakkaammaksi?

Pidä huolta, että yönkuningattaresi saa tarpeeksi valoa. Omani on saman ikäinen, eikä sekään ole kovinkaan paksu. Olen kuitenkin ajatellut, että se on ihan normaalia noin nuorelle taimelle. Se on kuitenkin voimistunut viime vuodesta. :) Edellisellä sivulla on kuva niistä. Ne on siinä edessä olevat ohuemmat lonkerot. Näyttävätkö samalta kuin sinun kuningattaresi Lehdokki?

Jos sun kaktus on tuo missä on monta alkua, sulla on kyllä tuuheampi ja ehkä ne lonkerot paksumpiakin? Olen saanut pistokkaan ja siitä on lähtenyt se kasvi versomaan. Millaista multaa sinulla Helena on purkissa, kaktusmultaa vai tavallista? Lannoitatko, mitä yön kuningatar tykkäisi ulkona olosta?

Saksasta tilaamistani yönkuningattaren pistokkaista annoin 7 pois ja pidin itse kaksi (ks. kuva pistokkaista 31.5. sivulla 23). Ne ovat lähteneet kuukaudessa yllättävän mukavasti kasvamaan, vaikkei niillä ollut vielä juuriakaan.

kuvakuva

Minä tilasin selenicereus grandifloruksen taimen 4 punnalla englantilaiselta sivulta toivoyttavasti tulee pian 

Siinä on Lehdokki pitahayat samassa ruukussa. Ne ovat niitä paksumpia lonkeroita. Nuo minun ovat kasvatettu ihan siemenistä, joten kasvu voi olla hiukan erilaista. Nuo esim. alkoivat haaroittua todella nopeasti, kun olivat yli vuoden ikäisiä. Siellä on yksi viime syksynä ostettu pistokaskin seassa. Täytyy katsoa millaista alkua se on saanut aikaan, kun saan ne takaisin kesähoidosta. :) Mulla on kaktusmullan ja luultavasti kestomullan sekoitusta, jonka seassa perliittiä. Laitoin noille alkuvuodesta sellaista hitaasti liukenevaa ravinnetta. Se vaikuttaa noin 6kk. Omat ovat olleet tänä kesänä ensimmäistä kertaa ulkona. Itsekkin odotan näkeväni, että mitä ovat tykänneet.

Meritähti, hyvältä näyttää tuo uusi kasvu sinun yönkuningattarissasi. :)

Siirsin kunigattareni aurinkoiselle ikkunalle ja avot alkoi heti vahvisumaan ja kasvamaan paremmin. Kiitoksia vain hyvistä neuvoista!

Minä kasvatin yönkuningatteren siemenestä. Kasvoi hyvin ja reheväksi, kasvatti ilmajuuria mahottomasti ja lopulta kasvi täytti koko ikkunan. Kukkimaan se ei alkanut.
Kuuden vuoden kuluttua kyllästyin piikkisten varsien ja ilmajuurien sotkuun, sillä kaunis se ei ollut. Hävitin sen pois.

Yönkuningattaren pistokkaat, joista olen laittanut aiemmin kuvia, kasvavat edelleen hyvin. Oikeanpuoleinen pistokas oli otettu keskeltä vartta ja uusi kasvu kasvaa siis varrenpätkän sivuhaarana (nippuside peittää kuvassa yhtymäkohdan), kun taas vasemmanpuoleinen pistokas on latvapistokas. Kun sivuhaara pääsi irti tukikepistä, se repsahti heti alas ja melkein katkesi, koska haara oli hyvin ohuesti kiinni pistokkaassa. Leikkasin siksi uuden kasvun irti alkuperäisestä pistokkaasta ja laitan sen kohta multaan, kunhan se on vielä pari päivää kuivunut lisää.

kuva

kuva

kuva

Tajusin juuri että, yönkuningattareni ei ole yönkuningatar (S. grandiflorus, vaan luultavasti S. pteranthus, yönprinsessa).

Selenicereus grandiflorus muistuttaa S. pteranthusta, mutta eroaa särmien lukumäärältään ja piikeiltään, yönkuningattarella on tavallisimmin 7–8 särmää ja usein vanhemmista rungoista irtoavat 4–12 mm pitkät piikit. S. pteranthuksella, puolestaan särmiä on 4–5 ja lyhyet 1–2 mm mustat, alaosasta leveämmät piikit pysyvät kiinni vanhemmissakin rungoissa. Kukat ovat lähestulkoon identtisiä eikä niitä voida käyttää lajinmääritykseen.

Jos näin on, antakaa vinkki, mistä voisi saada aidon yönkuningattaren... 

Jee mun poissaollessa yönkuningatar-alkupätkä on pukannut pikkurillin kokoisen uuden kasvun. Ihanaa! Onnistuin juurruttamisessa :slight_smile:

Onko tietoa mistä sais yönkuningatar pistokkaan?

Evel, yritin laittaa yksäriä sulle, mutta en tiedä miksi mun postiluukkuni pentissä ei avaa nyt viestikenttää sitten millään! Minä huusin oman pätkäni huutonetissä ja just äsken vilkaisin huutikseen ja siellä on tällä hetkelläkin mielestäni samalla myyjällä juurtunut pistokas myynnissä. Oma pistokkaani oli erittäin hyväkuntoinen ja lähti samantien kasvuun! Eli huutikseen vaan ja löydät sen hakemalla 'yönkuningatar'. Aluksi tulee tuloksissa postikortti/kuva yönkuningataresta 20c - älä osta sitä! :D

Tässä on minun kuningatareni tänään. Meinaakohan se koskaan kasvattaa muuta kuin tuota yhtä lonkeroa? Enkä uskalla sitä kovin ohjaillakaan mihinkään kun pelkään, että se napsahtaa irti. Hiukan hankala muoto.

kuva

kuva

kuva

Pikkupioni, tuo on yönprinsessa (Selenicereus pteranthus), ei yönkuningatar (Selenicereus grandiflorus). Voit lukea lisää blogistani, http://nordicgarden.fi/category/cactus/selenicereus/.

Kiitos teille kaikille, mutta äitini oli pistokkaan jo jostakin hankkinut.

Mulla tämä yönkuningatar on ikkunoiden muovituksesta huolimatta jaksanut kasvattaa tuosta yllä olevan kuvan haarasta aika muhkean ja sen lisäksi toiseen päähän pistokasta on kasvattanut tuommosen samanlaisen kuin kuvassa.

Onko kaktus-tietäjillä mitään vinkkejä tuohon talvihoitoon? Ilmeisesti vaan hyvin niukka kastelu? Haittaakohan jos ikkunan lasin lähellä on välillä aikasta koleaa?

Kasvu varmaan pysähtyy talveksi…mikä olisi ihan hyvä, kun en vielä keksi miten ihmeessä virittelisin tuon jotenkin järkevään muotoon. Jotenkinhan sen kasvu on tuettava…se vaan leviää ympäristöönsä muuten kuin mustekala. Pakko pitää muuten ikkunalaudalla ruukuissa sama järjestys, kun lukertelee ruukkujen väliin. Ja kun vaihtaa isompia ruukkuja toisiin kukkiin niin voi löytää itsensä siitä tilanteesta, ettei tuota ruukkua saa soviteltua muiden joukkoon enää kun vie sivuiltaan paljon tilaa. Eli ylöspäin noita haaroja pitäis saada…mutta taitavat napsahtaa poikki jos yritän vääntää.

Yönkuningatar S. grandiflorus (tai särmien lukumäärän perusteella ehkä S. pteranthus) on kasvanut kahdessa vuodessa muutaman sentin pätkästä tällaiseksi:

Täällä tuossa aikaisemmin esittelemäni “yönkuningatar”, jonka täältä saatujen tietojen perusteella paljastui yönprinsessaksi :wink: on kasvattanut kahta lonkeroaan suht muhkeiksi ja pitkiksi ja nyt tein semmosen tempun, että pistin kaksi pitkää syömäpuikkoa eri puolille ruukkua ja vääntelin vain raakalaismaisesti ne lonkerot siihen jonkinlaiselle viritykselle. Koko ajan tuntui, että kyllä kohta napsahtavat poikki tai ainakin irti siitä kasvupisteestään siinä väännössä. Mutta yllättävän notkeita ja sitkeitä oli lonkerot kun ei ainakaan näkyvää vauriota tullut. Ehkä sitten viiveellä alkaa näkymään mikä kohta ei vääntelystä tykännyt. Tässä mun pätkässä on edelleen vain kaksi lonkeroa ja täytyy sanoa, että ei tämä nyt erityisesti kukkaikkunaa kaunista. Mutta ihan ok menee siellä seassa kun on paljon muita kukkia. Pitäisi vain muuttaa asuntoon, jossa olisi ikkunat jonnekin muualle kuin pohjoiseen/luoteeseen. Ei varmaan ikinä kuki täällä.

Nostin kasvarista yönkuningattaren ja -prinsessan sisään. Molemmat pääsivät keväällä kuivettumaan, pahasti ja se näyttää tehneen pelkästään hyvää. Nyt pitää opiskella kaikki alusta lähtien uudestaan. Mullanvaihto/lisäys/tukeminen/ lepokausi. Kuin onkin helppoa. …