Yökaktus, Selenicereus

Paleltuneet pistokkaat tosiaan muuttuvat heti nahkeaksi. Pahasti paleltuneet muuttuvat väriltään tummaksi ja tuntuvat pehmeältä kuin olisivat mädäntyneet.

Jos pistokkaat ovat vielä kovia, niin niillä ei pitäisi olla mitään hätää. Jos ne olisivat saaneet kylmää, niin ekat vauriot olisivat ilmestyneet nopeasti.

Nuo ohuet versot saattavat taipua jonkin verran, koska niissä ei ole vielä juuria. Vanhat versot eivät taivu samalla tavalla, koska ne ovat kovempia ja tukevampia. Joskus nuo uudet versot saattavat suoristua, kun niihin tulee juuret.

montako lajia sinulla hoyabella on noita tilaamiasi pistokkaita saksasta?

99% varmuudella ei juurru. - jos suinkin mahdollista, niin ne joista et ole varma kumpi on ylä- kumpi alapää, katkaise ja istuta toinen toisin ja toinen toisin päin. hyvässä lykyssä juuret tulevat toiseen niin nopesti, että saat kääntämällä toisenkin vielä "pelastetuksi".

Mä taas veikkaan, että on sama, kumminpäin istuttaa. Joskus pätkäisin jonkun pylväskaktuksen saadakseni sen haaromaan, ja latvan laitoin ylösalaisin toiseen purkkiin. Hyvin kävi.

varauksenhan tuohon jätinkin. - kiitos paulastiina. vanhaan puoleen taas vetoan. siellä on *aurin* hyvä juttu aiheesta. minun tietonihan ovat vaan ns kokemuksen syvää rintaääntä.
Puutarha.net keskustelupalstat: Huonekasvipalsta : Huonekasvit lajeittain A - G : Anopinhampaan lisääminen?

Pistokkaat kannattaa istuttaa oikein päin. Jotkut lajit (huom! ei lehtikaktukset!) saattavat juurtua kumminkin päin, mutta on hyvin todennäköistä, että käy huonosti, jos pistokas on väärin päin.

Jos ei tiedä miten päin pistokas pitää laittaa, niin silloin se olisi hyvä laittaa kostean mullan päälle, jotta se muodostaa juuria.

Joo, just sillä tavalla. :slight_smile: Se on yksi keino saada pistokkaat juurtumaan, koska versosta tulee pian juuria kosteaan multaan.

En suosittele sirkkalehtien laittamista mullan alle. Niiden olisi hyvä jäädä mullan pinnan tasolle, koska on mahdollista, että ne saattavat mädäntyä mullan alla.

Selenicereukset voivat näyttää aika honteloilta, kun ne ovat pieniä, mutta ne kasvavat nopeasti. Selenicereukset kasvavat yleensä todella nopeasti.

Liiallista kuivumista kannattaa yrittää välttää, mutta taimia ei myöskään kannata hukuttaa veteen. Kasvavat taimet tarvitsevat sopivan kostean mullan.

miten noita yönkuningattaren versoja saa tuettua… ne on niin pitkiä honteloita…ja tosi piikkisiä… kehikolle olen yrittänyt mutta ei oikein onnistunut

Ne kannattaa ohjata kehikkoon (ja apuna voi käyttää vaikka pehmeätä villalankaa, jos haluaa sitoa versot kehikkoon). Taimet saattavat olla ensin aika honteloita, mutta versot paksuuntuvat vähitellen.

Tällaisia yönkuningattaria sain paikallisesta kukkakaupasta,siis tuo edellisen viestini kuva.

onkohan minun kungatar saanut kylmää kun on mennyt valkeaksi versot? ulos jäi yöksi…

Onkimies, tuo on terhakan näköinen kaktus. Kiva, että onnistuit löytämään taimia.

Suhvi, versot saattavat muuttua vaaleammiksi, mutta jos ne ovat kiinteät, niin niillä ei ole mitään hätää.

ne on ihan valkoiset versot… mutta ovat kiinteät kyllä…

Luulen, ettei versoilla ole mitään hätää, kun ne ovat kiinteät.

no niin nyt ne verosot on sit kuihtumassa… menee läjään! vo helevata…