Ikävää, että kaktuksen versot kuihtuvat. Toivottavasti edes jotkut versot jäävät henkiin.
Olisiko kenelläkään myydä minulle pätkää sellaisesta kuin Selenicereus donkelaarii? Vastailla voi YV:nä
Miten on kertokaa viisaammat, saako leikata ilmajuuria kun niitä jostain syystä nyt kasvattaa kovasti?

Pappis, älä leikkele ilmajuuria. Ne kannattaa jättää kasviin. Tiedän, että jotkut leikkaavat niitä pois, mutta minusta ne on hyvä jättää kasviin.
Hoyabella, tunnistaminen onnistuu parhaiten silloin, kun versot kasvavat isommiksi. Silloin niistä näkee aika hyvin mitä lajia ne ovat, koska versot ovat erilaisia.
Mihin kaktus tarvitsee ilmajuuria huonekasviolosuhteissa? Viidakossa kaktukset kiipeilevät ilmajuuriensa avulla, mutta onko niistä ikkunalaudalla mitään hyötyä, jos kasvi on tuettu esim. kehikkoon?
Olen miettinyt tuossa pitäisikö tehdä tuki jota pitkin voisi ilmajuuriensa varassa kiipeillä. Samalla kaktus itse kiinnittyisi alustaansa ei tarvitsisi kieputtaa rautalanka kehikoon ja tulisi siten ehkä luonnollisemman oloinen.
Mietin tuossa olisiko hyvä jos ottaisin alumiiniputkea (kevyttä) ja sammalta. Pitäisi pyytää mieheltä että hitsaisi siitä sellaisen nk. kaksi jalkaisen kehikon jonka voisin sitten sammalella päällystää. Pitää käydä varastoja läpi jos löytäisi reikäputkea niin saisi rautalangoilla vähän niinkuin ommeltua sammaleen kiinni.
No, tämän päivän urakka onkin sitten tämän putken etsiminen ja sitten miehen ylipuhuminen hitsaus hommiin.
Tuolla hoya-palstalla oli jossain bambusta ja rimasta tehtyja kehikoita muistaakseni hoyabellalla ja pirkkiksellä.Ihan kivan näkösiä minusta.Pajusta voisi myös tehdä mutta se pitäisi olla kuivatettua pajua joka sitten liotetaan ennen pujontaa.Muutenhan se alkaa kasvamaan.
VP, tietääkseni jotkut kaktukset keräävät ilma/kiipeilyjuurien avulla kosteutta ilmasta, joten niitä ei kannata leikata. Olen huomannut, että kun Selenicereukset ovat kuivassa huoneilmassa, niin ilmajuuria ilmestyy nopeasti.
Selenicereukset pitävät todella paljon sammaleella päällystetystä kiipeilytuesta. Kiipeilytuen on syytä on aika kookas, koska Selenicereukset kasvavat nopeasti ja kun versot ovat isoja, niin ne painavat jonkin verran.
Juu, siksi minä olen toivossa että mies tekee alumiini listasta minulle kehikon jonka sitten sammalella päällystän. Ajattelin että puinen ei kestä koska versot kasvavat suht nopeasti ja ovat ainakin jossakin vaiheessa aika painavat. Tuo ilmajuuret ja ilmankosteus voi muuten pitää paikkansa. Kesällä kun kaktukset olivat lasiverannalla niin siellä ilmankosteus oli isompi ja silloin ei kasvanut ilmajuuria, mutta nyt kun toin ne sisälle alkoi juuria ilmaantumaan. Sumuttaahan aina voi.
Smaa74, tuo on hyvä selitys ilmajuurille, kiitos. Minäkin olen huomannut, että syksyllä, kun ilma kuivenee huoneessa, ilmajuuria ilmestyy enemmän, mutta suurin osa niistä kuivuu pois talven aikana.
Pappis, puinen kehikko käy ihan hyvin (mulla on parilla Selenicereuksella puiset kehikot), mutta alumiininen kehikko, joka päällystetään sammaleella, on paljon parempi.
VP, monet ilmajuuret tosiaan kuivuvat talven aikana. Olen huomannut, että jopa yli 90% juurista kuivuu jossain vaiheessa (joskus vanhojen juurien päähän voi kasvaa uutta juurta).
Käväisin tänään ruokaostoksilla täällä Lahdessa Launeen Cittarissa. Kukkakaupassa siinä sivulla oli myynnissä Selenicereus grandifloraa-sitä aitoa yön kuningatarta hintaan 11€. Kasvit näyttivät oikein elinvoimaisilta ja ne olivat tuetut pieniin muovisiin säleikköihin. Kerron tämän siksi, että ainakaan minä en ole törmännyt tuohon kasviin kukkakaupoissa. Omanikin olen kasvattanut siemenestä, kun en tiennyt keneltä olisin saanut alkuja.
Tämä selenicereus mcdonald on sentään jopa kasvanut mun hoidolla ja eikö oo hieno tukiviritelmä ![]()
Tuo kun pärähtää heinäkuisena kesäyönä kukkaan niin jopa tukirakennelma unohtuu. Tuon se tarvii ryhdissä pysyäkseen ja aika huomaamaton ja tyylikäs tuki onkin .
langat ois voinu olla muutkuin keltaiset =D oishan se ihanaa kun tommosen sais kukkimaan
mulla lähtee aina kasvamaan alaspäin nuo kuningattaret…yritä siinä sit sitoa kehikkoon
aijaa, mulla on kaikki selenisereukset kasvanu ylöspäin ( ihan niinku niitä ois mahottomasti =D )
Mahottoman pitkä, kun kelasin kuvaa alaspäin luulin jo ettei lonkero lopu koskaan =D
Haussa kaverille myös yökaktuksen (Selenicereus) pistokkaita, haluaisi ostaa jos joku voisi myydä ![]()
Kävisikö yönkuningatar?