Kyllä pahvi käy katteeksi maahan sanomalehden sijasta. Maatuu sinne omia aikojaan ihan kuten sanomalehtikin.
Ai niin, viestin siirrosta sen verran, että siitähän tulee automaattisesti ilmoitus sille jonka viesti on siirretty, ja ilmoituksessa on tieto mihin ketjuun viesti on siirretty
…ei pelkkä tieto, vaan suora linkki ko uuteen ketjuun. pelkkä klik riittää. - paha vaan, että ainakin minun sähköpostini luokittelee ilmoitusviestit roskapostiksi; jos ei tee niin kuin pyydetään tarkista ennen tuhoamista joutuu hukkuun…
Pahvi on todellakin yhtä hyvä kuin sanomalehdet. Kolme lautaa riittää vallan hyvin ainakin muille kuin perunalle, riippuu laudan leveydestä riittääkö myös perunalle. Monethan viljelevät ns. juhannusperunoita sangossa jotta saavat uusia perunoita jo juhannukseksi, jos lavasta tulee noin sangon korkuinen on multatila varmaan riittävä. Jos perunaa kokeilet niin kannattanee tehdä niin että et täytä lavaa ihan täyteen mullalla, vaan jätät sellaisen vajaan yhden laudan verran vajaaksi, niin voit lisätä multaa sitten kun varsi pilkistää (=multaus). Sitä en kyllä tiedä miten käy jos on sateinen kesä, lainehtiiko laatikossa vettä. Siihen kai auttaa jos on pienet raot lautojen välissä tai pari reikää?
No hyva, pahvilaatikot paasevat sitten hyotykayttoon.
Luulisin ettei sita kehikkoa niin tiiviiksi saa rakennettuakaan ettei vakisinkin rakojakin jaa, kun vajaasarmaisesta jatelaudasta tekee. Mutta hyva huomio, taytyy ottaa tuo vedenpaisumuskin huomioon suunnitteluvaiheessa. Ah, sulaisi nyt nuo lumet niin paasisi mittailemaan nurmikkoa
Sanos muuta! Meilläkin on tulevan kasvihuoneen paikan mittaus edessä, metrinen hanki hieman hidastaa paikan valintaa
Mitä tarkoitatte tuolla kaupunkikompostilla? Voiko oman kompostin jälkikäsitellyn mullan laittaa kasvimaalle kasvualustaksi, mikäli siellä viljellään syötäviä kasveja?
Entä sitten tuo sipuleiden yhdistäminen? Miksi valkosipulia ei tulisi laittaa samaan penkkiin muiden sipuleiden kanssa? Mulla on nyt nimittäin ruoho-, ilma- ja valkosipulit tulossa samassa laatikossa…
Kaupunkikomposti tarkoittaa kompostoitua jätevesilietettä, se sopii vain koristekasveille. Oman puutarha kompostin tuotteet käyvät hyvin kasvualustaksi.
Minulla on ollut kaikki sipulit samassa penkissä, eivät ole haitanneet toisiaan.
Tungen samaan, kun en viiti uutta aloittaa. Voiko Papuja kurpitsoja kasvatta melonin vieressä? Olen jostain kuullut, että melonin kylpailukyky on huono.
Voi kasvattaa kun jätät vain riittävästi tilaa väliin - meloni ja kurpitsa kasvavat aika suuriksi. Tilan vaatimus vaihtelee lajeittain - kannattaa tarkistaa istutusetäisyys siemenpussista tai netistä. Jos istutat liian lähekkäin, kasvit eivät pääse kasvamaan täyteen kokoonsa, jolloin satokin voi kärsiä. Tai pavut jäävät kurpitsan tai melonin lehtien alle.
Heissan, kyselin aiemmin noista pahveista ja muista. Paivitysta vaan tulin laittamaan, etta sain pyhina nikkaroitua kaksi aikasta hienoa (!) lautalaatikkoa joilla aloitan, ehka myohemmin teen noita lisaa (nyt loppui lauta kesken). Tasoittelin pahvit nurmelle, asettelin nuo kehykset niiden paalle, paallystin valiin jaavat kulkureitit ikivanhoilla lattialankuilla joita on jaanyt navetan nurkkiin pyorimaan. Tuli ihan hieno kokonaisuus.
Ajattelin yhteen lavaan laittaa sipulia, porkkanaa ja punajuurta. Toiseen lavaan salaatti ja retiisi.
Mutta mites herne ja papu? Niille mulla ei ehka noita lavoja riita, jos en saa aikaiseksi tehda enempaa, niin etta mihin noita kannattaisi kylvaa? Miten syvan ne tarvitsevat?
Laitathan kuvia, maallemuuttanut.
Herneen ja pavun voit kylvää vaikka isoihin ruukkuihin.
Anita, juu mielellani laitan kuvia, tuota tuota heti kunhan meidan kameran laturi loytyy nolo. On talletettu sen verran huolella etta ei loydy mistaan. Mutta en ole ehtinyt niin kovin perusteellisesti etsiakaan.
Ajattelinkin etta ehka herneen ja pavun voisi kylvaa ruukkuihin - kiitos tiedosta. Epailin vaan etta jos se pitaa olla pitkana rivina mieluummin, kuin pyoreassa ruukussa.
Maallemuuttanut, herneen ja pavun voi kylvää mihin muotoon tahansa. Niinkuin kaiken muunkin. Jos herneen kylvää ympyrän malliin, tukeminen on helpompaa kun yksi keppi sinne keskelle riittää.
Hernehän kasvaa aika kapeana, eikö se sopisi vaikka samaan laatikkoon salaatin ja retiisin taakse? Ja sopisiko pavut lyhyeen päätyyn? Esim. salaatinhan voi kylvää vaikka sellaiselle neliönmuotoiselle alueelle, ei sen tarvitse olla rivinä. Joten se ei paljoa tilaa vie. Nykyisinhän on myynnissä salaattimattoja, missä salaatin siemenet on valmiina sellaisessa harsomaisessa kankaassa - kankaasta leikataan sopivankokoinen pala, peitetään mullalla ja kastellaan. Olen kokeillut jo parina kesänä, hyvin toimii. Ja maton innoittamana olen kylvänyt tavallisenkin salaatin sellaiselle suorakaiteen malliselle alueelle, menee pienempään tilaan kun ei jätä rivivälejä eikä tarvitse niin kitkeäkään.
Oulunseudulta, kiitos taas hyvista vinkeistasi! Tuo matto kuulostaa hyvalta, mulla vaan nyt jo on siemenet valmiina joten taidan kuitenkin tana vuonna kayttaa ne. Mutta kylvankin ne sitten tuollaisen suorakaiteen malliin, todella hyva idea.
Luulin ettei tuo herne ja papu saisi olla samassa salaatin yms kanssa, kun eivat taida olla niita kumppanuuskasveja pahkailee. Sen vuoksi ajattelin etta laitan ne erilleen. Laatikoiden koko on 125 x 85 cm joten niihin kylla mahtuisi sen puolesta.
Maallemuuttanut, hyvä kumppanuuskasvi on sellainen mistä on toiselle hyötyä. Sen lisäksi on olemassa huonoja kumppanuuskasveja. Loput ovat sitten neutraaleja eli ihan sama ovatko vierekkäin vaiko eivät. Salaatti ja herne ovat keskenään neutraaleja, eli niistä ei ole toisilleen haittaa mutta ei erityistä hyötyäkään. Sen sijaan salaatti ja pavut ovat hyviä kumppanuuskasveja. Tosin sekä herne ja pavut sitovat typpeä, joten ne ovat sitä kautta hyväksi kaikille kasveille, myös salaatille. Eli voit oikein hyvin laittaa pavut ja herneen sinne samaan laatikkoon!
Ei kannata ottaa liian "tosissaan" noita kumppanuuskasveja, mitkä käy vierekkäin ja mitkä ei, se on enemmän sellaista hienosäätöä, "hifistelyä", jos tilaa on kasvattaa kasveja kauempana toisistaan, niin mitkä ovat optimaalisia vieruskumppaneita. Kun tilaa on vähän, en noita kumppanuuskasviasioita kovin miettisi.
Esim. persilja ja salaatti ovat huonoja kumppanuuskasveja, mutta olen viljellyt niitä monena vuonna vierekkäin, enkä ole huomannut mitään erikoista.
Kumppanuuskasveista löytyy mm. taulukko seuraavalta sivulta:
http://www.elisanet.fi/puutteenpera/kumppanit.html
Ahaa - kiitos taas sinulle, Oulunseudulta!
luin yhdestä kirjasta että juolaheinän voi hävittää kaasu toholla polttamalla.joten vetelin uuden yrttimaan (joka oli ihan täynnä juolasta)kokonaan toholla.mutta onko muut kokeillu tämmöstä kun en oikein usko että ne juuret jotka ovat syvemmällä tuhoutuu.
Mikä on toho?
En ole kokeillut, mutta olen varma ettei tepsi… Eihän juola kulottamallakaan kuole.
Tosin jos käsittelyn uusii monta kertaa kesässä, saattaa toimiakin! Mutta silloin paikalla ei voi kasvattaa mitään muuta.
Olen kokeillut. Kaasupullon letkuun kiinnitetään poltin, jolla polttaa tohotetaan rikkaruohot. Kun palaa niin kuihtuu. Ja nousee juuresta uudelleen… Mielestäni sopii pienten siemenrikkaruohojen torjuntaan riviväleistä. Laattakäytävän isompiin juuresta lähteviin rikkaruohoihin ei muuta kuin hetken helopotus "voisi olla siistimpi kun anoppi tulee kylään" Sammaloitunut kivenkolo kytee ja kauan …