Mun kumppaneita: .
.
Loytyisikohan tassa ketjussa joku tietavainen vastaamaan siihen, etta miksi minulle ei lahtenyt tilli ollenkaan kasvamaan? Tai no, ehka siemenissa oli sitten jotain vikaa, mutta jos teinkin vain jotain vaarin - eli onko tilli sitten jotenkin muuten oikukas ja mita sen kanssa pitaisi tehda? Kannattaako ostaa viela siemenpussi ja kylvaa uusiksi vai onko olemassa valmiiksi esikasvatettuja joita mieluummin suosittelisitte (mahtaa olla kalliita kylla).
maallemuuttanut, tilli on helppo siemenistä kasvatettava. Siemenkylvöstä on kuitenkin muistettava kastella säännöllisesti, kuten kaikkia muitakin siemenkylvöksiä. Siemenet eivät saa maassa päästä kuivumaan. Laita vaan uudet siemenet itämään ja kastele vaikkapa päivittäin maata. Kyllä ne sieltä nousevat antamaan perunoillesi, salaateillesiym. ruualle kesän ihanaa makua
Täällä: Tilli on tillille ihan omakin keskusteluketju jos haluat lueskella
Milloin kylvit? Tilli voi olla joskus todella hidas ja oikukaskin. Kuivassa eivät ainakaan idä. Jaa, Nuu ehtikin ensin.
Tilliä voi kylvää pitkin kesää.
Tilli ei tykkää kasvaa samassa paikassa kuin aikaisemmin, erittää jotain itselleen haitallista juuristollaan, paikanvaihto auttaa… . Syksyllä kylvettynäkin tilli itää paremmin kuin kuumalla kelillä, olitko kylvöpuuhissa kesähelteellä??
Kiitos vastauksista, koitinkin sitten loytaa lisaa tillin siemenia mutta olivat taalta meidan tienoilta kaikkialla loppu! Valtsulle, en kylvanyt helteilla vaan tuossa toukokuun alkupuoliskolla. Tuo onkin kayttokelpoinen vinkki, etta voisi kylvaa sen jo syksylla valmiiksi.
Taas kyselemassa taalla… kuulin jostain etta sipulit pitaisi jotenkin peitella mullalla sita mukaa kun kasvavat? Onko tama totta? Vahan niin kuin peruna siis?
Toinen kysymys pinaatista, olen korjannut satoa poimimalla isoimpia lehtia jo vaikka kuinka, ja nyt huomaan etta pinaattien varret ovat alkaneet kasvamaan pituutta, kuvittelisin etta kasvattaa siis vartta eika niinkaan ehka lehtea. Olisiko nyt oikea aika korjata koko sato?
En ole sipulien peittelemisestä koskaan kuullut enkä siis myöskään peitellyt. Päinvastoin, olen kuullut, että istutettaessa pitää jättää hiukan kärkeä esille. Hyvin ovat aina kasvaneet, olemme saaneet omalta pläntiltä sipulit koko talveksi.
Samoin juuri sain kuulla, että sipulit säilyvät talven sitä paremmin. mitä matalampaan ne istuttaa, koska varren tyvi ei paksuunnu liikaa ja kuivuu paremmin säilytystä varten.
Purjoja kyllä mullataan, että saa enemmän valkoista vartta.
En ole koskaan mullannut sipulia, mutta sipulit pitää nostaa ajoissa ja kuivata kunnolla, jotta ne säilyisivät talven. Ja kuivunuttakaan vartta ei saa leikata vaan se pitää kiertää irti sipulista.
Aloitteleva kasvimaatarhuri ihmettelee moninaisia hyötytarhansa ongelmia… joten ajattelin aloittaa ketjun aiheesta, ehkä tänne kertyvistä kysymyksistä ja vastauksista ajan mittaan on iloa muillekin.
Raparperi ei lähde kasvuun, saamani juurakko oli kyllä vanha (ollut poissa maasta jo hyvän aikaa, voisko se vaikuttaa). Tein kuopan ja lannoitteet pohjalle yms ja kuvittelin sen lähtevän tyontämään uutta versoa, mutta mitään ei näy eikä ne vähäiset lehdetkään ole kasvaneet yhtään. Kauanko odottelen, ennen kuin hankin jostain toisen juurakon?
Ruohosipuli alkoi kuivumaan ja kellastumaan sen jälkeen, kun jaoin ison tupon neljään osaan ja istutin maahan. Miksi niin, ja mitä tuolle nyt pitäisi tehdä?
Sipuli kasvaa hyvin, mutta jotkut varret näyttävät muodostavan kukkaa. Mitä sille pitää tehdä?
Missä vaiheessa tomaattia pitäisi lannoittaa viimeisen kerran, silloinko kun se alkaa kukkia?
Entä pitääko hernettä ja papua lannoittaa jotenkin (kukkivat nyt)?
Sitten vielä kysymys: mitä vielä ehtisi tälle kesälle kasvattaa? Kasvimaassa on taas pikkuisen tilaa ja haluaisin sinne jotain, mutta en oikein tiedä mikä olisi sellainen järkevä kasvi joka vielä ehtisi.
KIITOS
maallemuuttanut, siirsin aloituksesi “Hyötytarhan ongelmia” tähän olleeseen ketjuun. Katson että koska esim. raparperilla on oma ketjunsa jossa keskustella ja kysellä sen ongelmista, ruohosipulilla on oma ketjunsa sitä koskeviin asioihin, sipulilla omansa… jne… niin ei ole syytä avata uutta ketjua jossa noista asioista sekaisin kysytään ja neuvotaan. Neuvot ja ohjeet löytyvät niit tarvitseville jatkossakin aina parhaiten täsmäpaikoista.
Retiisi ehtii hyvin vielä tälle kesälle, sen kasvuaika on noin kuukausi. Mangoldinkin pitäisi vielä ehtiä.
Nuu, olen toki koittanut tietoa ensin hakea mutta kokenut vaikeaksi loytaa tasmatietoa palstan eri ketjuista. Siksi laitoin kysymykset. Noh, pitanee hankkia joku jarkalemainen puutarhan perusteos josta lukea ja opiskella.
Oulunseudulta, juu retiisin voisi tietty laittaa. Mangoldi olisi hyva kanssa, ihastuin siihen taannoisen ‘Puutarhan lumoissa’-ohjelman inspiroimana. Jos loydan siemenia niin kokeillaanpa.
Vois myös kokeilla erilaisia yrttejä, viinisuolaheinää tms. ostat vaan kaupasta hevi-osastolta valmiin rehun ja istutat omalle kasvimaallesi
Maallemuuttaneen kysymyksiin: raparperi ei heti innostu tekemään lehtiä, ensin juuria, kannattaa kastella jos on kuivaa. Kellastuneen ruohosipulin voit leikata 5 cm pituiseksi, jakamisen jälkeen se haihduttaa versoista nesteet taivaalle, kun juuris on ronkittu (olisi jo heti jakaessa voinut leikata), ruohosipuli kasvaa ja kestää kyllä siirrot ja jakamiset Kukintoja tekevät normisipulit kannattaa stöödä ensimmäisenä ja jo kesällä, tahtovat jäädä pieniksi ja puiseviksi tulla.
Hernettä ja papua tuskin tarvitsee lannoittaa, ne keräävät ilmasta typpeä juurinystyröillään ja siksi käytetään maata vahvistavina luonnonmukaisessa viljelyssä (no mulla kasvaa härkäpapua myösvalkoisessa puutarhassa kukkapenkeissä -paitsi että joku syö heitä pupu/myyrä?)
Salaattia, tilliä (ja nauriita) ehtii kylvää vielä ja saada satoa -juhannuksena neuvottiin kylvämään nauriit tuhkaan, eihän jussista ole kuin viikko vasta
Nauriit kävi mullakin mielessä, nauriin ja retiisin ongelmana on mulla tosin ollut se, että tarttevat aika paljon vettä ja mieluiten ei paahdetta kasvaakseen meheviksi ja miedoiksi ja sen vuoksi keskikesä ei ehkä ole paras istutusaika. Kannattaa kuitenkin kokeilla, jos ylimääräistä maata on, eihän sitä tiedä millaiset on säät, kun rehut on itäneet. Mitäs muut tekee, jotteivat nää juurekset mene kitkeriksi?
Mangoldi on tosi helppo ja nami vihannes, varsinkin jos tykkäät vihannesruoista. En enää kylve lainkaan pinaattia, kun olen kyllästynyt nyppimiseen ja sekin tarttisi runsaasti kosteutta. Keväällä käy nokkonen pinaatista, kesällä ja syksyllä mangoldinlehdet.
Herneille ja pavuille olen antanut joskus tuhkaa, osaavat itse koota typpeä ja säilövät sitä maahankin. Varret kannattaa syksyllä koota kompostiin.
Sipuli pyrkii tekemään kukkavartta, jos se on liian syvällä, tykkää kasvaa lähes mullan pinnassa. En tiedä voiko sille nyt tehdä muuta kuin taittaa kukkavarret nurin ja syödä nää sipulit ensimmäisinä, eivät tahdo säilyä.
Ja hyvin ymmärrän maallemuuttaneen ongelman, tietomäärä on aika hämmentävä. Kannattaa todella hankkia joku kunnon perusteos viljelystä tai ainakin hakea lainastosta. Jollei kesällä ehdi lukemaan, voi talven iltoina perehtyä aiheeseen ja ensi kesänä on jo viisaampi. Tai sitten voi koluta nettiä ja tallettaa hyvät vinkit ja linkit omaan koneeseen, jos lukee mieluummin kuvaruutua kuin kirjaa.
maallemuuttanut, ihan hyvä oli viestisi ja tässä ketjussa ihan hyvässä paikassakin nyt. Sanoit ettet ole löytänyt täsmätietoa palstan eri ketjuista, ja totta on että joskus se on aikaavievää touhua eikä aina etsittävää tietoa ole edes löydettävissä. Sellaisissa tapauksissa voit laittaa aiheesta olevaan ketjuun oman viestin kysymyksineen. Vastaus tulee sitten sinne lajikohtaiseen ketjuun josta se on jatkossa muiden hyödynnettävissä ns. täsmätietona
Jos haluaa yhdellä viestillä kattaa monia eri asioita niin tällainen yleisketju kuin tämä on asialle hyvä.
Lisäyksenä vielä sipulin kukkimiseen: Jos istukassipuli on jossain vaiheessaan saanut (tarpeeksi) kylmää, se kukkii aivan varmasti. Ihan niinkuin sipulikukatkin. Ihan niinkuin Araminta totesi, kukkivat sipulit heti ruuaksi, ne eivät säily (voimat menee sen kukan kasvatteluun).
Eikös tomaattia lannoitella siihen asti, että viimeiset hedelmät kerätään just ennen syksyn pakkasia pois, minä ainakin teen niin.