Ai vitsi, minä olen unohtanut yrtit ihan kokonaan! Ja mulla kun on monta vuotta vanhoja yrttien siemeniä jotka tänä keväänä meinasin kyvää. Huomenna hommiin! Salaattiakin taidan kokeilla sisäkasvattaa.
Okei kiitos Fellow. Salviat pysyy siis kohtuullisen matalina joten sopii melkein mihin penkin reunaan vain - jos niistä on enää kesällä mitään jäljellä.
Kylvin basilikaa, lipstikkaa, meiramia, rakuunaa, rosmariinia, iisoppia, kynteliä ja salviaa. Purkillisen jokaista, ihettelen vaan, että mitkä niistä koulitaan sitten yksitellen… jos ne nyt itää, melkein kymmenen vuotta vanhoja siemeniä!
Neljä purkillista salaattiakin laitoin, heheeh.
Olet varmaankin Poppius tietoinen että kylvämäsi rakuuna on sitä venäläistä rakuunaa, ranskanrakuunaahan ei voi lisätä siemenistä. Venäjänrakuunasta tulee komea (meillä yli metrinen) puska mutta maku on kuin heinällä.
Haa, Poppiuskin on laittanut jotakin salaattia kytemään. Oletko/onko joku kasvattanut rucolaa ruukussa sisällä? Onko siinä jotain kikkoja?
Tillin kasvatus ei ainakaan onnistu, veltot ruipelot valuu purkeissa. Basilikat oikein hitaitta ainaki mulla. Kyllä anis taitaa olla yrttirintaman ainoa reipas veikko täällä.
Salaattia laitoin eilen sekä viherhuoneeseen että sisälle. Jos vaikka pikku lehtiä…
Rucolaa kasvattelen ruukussa ja huhtikuussa kylvän. Kasvaa nopeasti ja kannattaa leikata reippaasti saksilla sen minkä kerralla tarvitsee, muutaman sentin korkyuisesta alkaen. Rakettisalaatin nimelläkin tämä veijarimme kulkee, kasvaa kuin raketti ja jos ei varaansa pidä innostuu herkästi kukkimaan.
Kaupasta annosrasioihin pakattu rucola on usein lakastunut pilalle jo siinä vaiheessa, kun sen ostoskassista pöydälle nostaa
Minulla on tulossa ensimmäinen satsi kuutta erilaista basilikaa, timjamia, sitruunamelissaa, salviaa, rosmariinia, oreganoa, rucolaa ja villirucolaa. Tuota rucolaa kylvän moneen kertaan pitkin kesää. On se niin herkkua
Mun rucolan syö kirpat pienenpienille rei´ille joten jäljelle ei jää kuin varret. Ajattelin kokeilla ruukussa harsoon käärittynä. Tai olisko jollain joku niksi?
Kirppojen suuhun menee Pumpulinkin rucolat joka vuosi Niin kuin myös retiisitkin. kauheesti ei tuo harso tuntunut auttavan. Jostain välistä sinne pääsivät, ei kyllä kauheasti. Yksi keino on ollut perunajauhon ripottelu kasvien päälle siivilän läpi (tukehtuvat siihen) ja toinen hyvä keino oli, kun laitoin kärpäspaperia retiisien väliin (takertuivat siihen kivasti).
No hyvä tietää. Retiisit nyt on maan sisässä se syötävä osa ja nauriit. Mut on niin ottanu päähän ne rucolat ja kirpat. vaikka oli harso niin kirpat voi oikein hyvin siellä alla! Tuhkaa kyllä laitoin mut ei se mitään auttanut. Onkohan ne maassa jo valmiina? Kiitos vinkistä.
Mites samettikukat kirppojen kanssa? Väri vetää puoleensa?
Ei ne retiisitkään jaksa kasvaa sinne maan alle jos tuholaiset syö niiden lehdet. Niin että yhtä paljon harmia kirpoista niillekin on.
Joo, samoin täällä kirpat syö sekä rucolat että retiisit. Pahkiainen!
minä laitan osan yrteistä amppeleihin.ne on helppo keväällä siirrellä ulos ja sisään ja suojata harsolla.viime kesänä tein torille,ja kyllä ne kaupaksi kävi.
Ei ihme, kun noita edellisiä lukee =D
Minä huomasin yhtenä kesänä, että tuoksupielus on hirvittävä kirppaimuri, auttaisikohan se houkutuskasvina pitämään kirpat poissa itsellekin maistuvista kasveista?
Nyt, kun mainitsit… Oli muuten täynnä kirppoja minunkin tuoksupielus, mutta siihen uskalsin Raidia suihkuttaa ja katosivat samantien eikä uudelleen tulleet.
Samoin söivät kirpat minun tuoksupielukseni, ranka jäi vain jäljelle. Ei muuten maistunut samalla partsilla olleet rucolat, muutamaa pientä reikää lukuun ottamatta.