Hei kaikille, ensimmäinen viestini tänne :).
Ongelmana olisi oikea multa, eli miksi taimimultaan koulitut basilikantaimet ovat kasvaneet paremmin kuin mustaan multaan koulitut?? Eikö mustamulta ole se, mihin taimet pitäisi koulia? Tuo taimimulta on sellaista, että kastellessa vesi jää vain lillumaan pinnalle ja valuu sitten pohjasta ulos. Todella vaikeaa saada multa kokonaan märäksi! Haluaisin käyttää mustaa multaa, mutta nyt en enää tiedä mihin loput taimet pitäisi koulia… Tulossa on siis timjamia, sitruunamelissaa ja basilikaa sekä pari chilin tainta.
Musta painuu märäksi, tiiviiksi ja pidättää vettä ehkä liiankin hyvin pikku taimien makuun. Voit ainakin sekoittaa noita kahta halutessasi. Musta siellä joukossa pitää paremmin kosteutta ja kylvömulta sitten ilmastoi hentoja juuria.
Yrteille yleensä passaa aika hiekkainen multa.
Basilikalle toki vedenpidätyskyky on hyvästä tiettyyn määrään asti, sehän on kauhea juoppo. Mutta toisaalta sekin viihtyy paremmin kuohkeassa maassa ja sitten pitää vain kastella paremmin.
Valmismullassa on myöskin ihan suuriakin eroja laadun suhteen.
Ylipäätään yrtit eivät tarvitse voimakasta lannoitusta tms. Chilistä ei ole omakohtaista viljelykokemusta.
Tässä vielä kuva noista basilikoista. Olenkohan koulinut jotenkin väärin; ei mitään hajua montako pitäisi laittaa samaan purkkiin ja miten asetella ne... Oikeanpuoleinen on siis se taimimultaa istutettu, ja ovat tuosta kasvaneet jo paljonkin, oikeanpuoleinen huomattavasti enemmän.
Näyttää ihan samanlaisilta kuin minunkin basilikapurkit. Ja aina on tullut hyviä puskia. Jossain vaiheessa latvon pitkäksi venähtäneitä kasveja ahkeraan, jotta tuuheentuvat. Latvat juurtuvat sitten vesilasissa todella helposti.
Ahaa, kiitoksia vinkeistä. Ei tullut mieleenikään että multia voi sekoittaa keskenään. Tosin kävin juuri puutarhaliikkeessä kysymässä neuvoa tähän (ennenkuin tajusin, että kasvavat taimimullassa paremmin), ja myyjä suositteli kanankakkaa ja mustaa multaa… Ostin sitten ison pussin multaa :/. Tosin se taimimulta on niin vaikeaa käsitellä ja kastella (tosiaan vesi valuu läpi ja pinta jää kuivaksi enkä tiedä mikä tilanne ruukun sisällä on…), että mieluummin käyttäisin mustaa multaa… Siihen koulin viime vuonna basilikat (muita yrttejä en saanut onnistumaankaan), ja hyviä niistä silloin tuli. En vain enää muista montako laitoin samaan purkkiin silloin.
Piti heti käydä basilikat latvomassa, kun luin välkkeen vinkin. Olen ajatellut tehdä uusintakylvön vielä, mutta noista latvoistahan saakin sitten uusia alkuja.
Olen myös sekoittanut kylvömultaa ja mustaamultaa kun olen koulinut b:t omiin ruukkuihinsa. Ainakin kasvavat ihan mukavasti…
Joo, latvominen on tärkeää kun jakautuvat sitten kahtia siitä. Mutta aika tarkka saa vissiin olla, ettei latvo liikaa kerralla. Noita kahta kaupan basilikaa olen latvonut ja kivasti tulee uutta. Ne vaan eivät pysy kotona niin tummanvihreinä mitä kaupassa, voisiko kyse olla valon vähäisyydestä verrattuna kasvihuoneviljelyyn siellä, missä ne siis on kasvatettu alunperin?
Camilla sanoi eilisessä ohjelmassa, että basilikasta ei saa sit isompana ottaa syötäväksi isoja alalehtiä, muutoin kasvu pysähtyy. Vain latvoja. Ja kukatkin voi syödä.
Hei herätetään tämäkin ketju!
Kertokaas mikä on vikana, kun oreganot itää, mutta kupsahtaa sitten hetipian! Ekan kerran kylvin tavalliseen multaan, toisella kertaa taimimultaan, samoin kolmannella kerralla…
Muut yrtit pärjää kyllä. Onko oreganolla jotain erikoisia vaatimuksia?
Oregano on kuivan ja läpäisevän maan kasvi. Olisko sun taimlla ollut liian kosteat olosuhteet, ehkä tullut taimipolte?
Taimipoltteelta tuo vaikuttaa - mutta ihmettelen vaan, että mikä sen aiheutti. Voisiko se olla, että multa on ollut liian kosteaa ja "tinttiä"?
Jos käytit vanhoja purkkeja, oliko ne pesty kunnolla pesuaineella (esim. mäntysuopa)? Oliko multa “uutta” (vasta tänä keväänä avattu säkki)? Taimipoltteelle minustakin vaikuttaa, ja sen kanssa pärjää parhaiten hyvällä hygienialla. Eli tuore multa ja hyvin pestyt purkit.
Laittaisin oreganon kylvöalustaan myös hiekkaa, sehän on kuivan paikan kasvi kuten Kaisaliisa totesikin.
Laitanpa tänne vinkin liittyen persiljan hitaaseen itämiseen. Viime vuonna kylväessäni persiljaa hioin siemenet hiekkapaperin päällä pyöritellen ja liotin reilun vuorokauden ajan. Tästä brutaalista kohtelusta säikähtäneenä persilja ponnahti mullan pinnalle muutamassa päivässä .
Kiitti vinkistä filifjonka, täytyypä kokeilla.
Hei! Olen vasta aivan aloittelija näissä yrttien itsekasvatusasioissa ja minulla on yksi perustavanlaatuinen ongelma, joka on toistunut nyt jo parina vuonna. Minulla on ns. pienoiskasvihuone eli läpinäkyvällä kannella varustettu muovilaatikko, jonka sisälle yrttien siemenet kylvetään "pahvi"ruukkuihin. Olen tehnyt kylvön maaliskuussa, multana olen käyttänyt kylvömultaa ja huolehtinut, että kosteutta on riittävästi. Silti törmään aina ongelmaan, että siemenet kyllä itävät ja kasvattavat sirkkalehdet, mutta jäävät sitten juromaan paikoilleen jopa useaksi kuukaudeksi eli kasvin kehitys pysähtyy ja se kuolee sijoilleen viimeistään kesän alussa. Eli en pääse edes koulimaan taimia isompiin ruukkuihin. Kastelen sirkkalehtisiä taimia suihkupullolla ja pidän välillä kannen luukkuja auki, jotta liika kosteus haihtuisi. Laatikkoa pidän kodinhoitohuoneen ikkunalla, joka on etelään päin. Olen edellisinä keväinä kylvänyt chilin, rucolan ja sitruunamelissan siemeniä, mutta koska menestys on ollut olematon, mietin, kannattaako enää tänä vuonna yrittää vai ostanko yrtit edellisten vuosien tapaan kaupasta valmiina.
Mullakin samaa ongelmaa joka vuosi, enkä vieläkään ymmärrä mistä johtuis. Kohta puolet heliotroopeista menehtyneet, sellainen tuntuma vois olla että saavat liikaa kosteutta, mutta kun toiset taimet menestyy ihan hyvin. Miksi osalle käy tuolla lailla??
Jos pahviruukku on samanlainen kuin turveruukku, niissei mulla ainenkaan onnistu mikään, kuivuvat liian nopeasti koppuroiksi. Yrtit vain idätän kuvun alla, sirkkalehdet kun ilmestyy niin heivaan kuvun pois. Varsinkin jos aurinko paistaa, niin kuvun sisällä lämpötila nousee liikaa.
Minä olen kasvatellut yrtit vanhoissa litran mehutölkeissä. Tölkistä yksi sivu pois ja tölkki pötkölleen. Multana joku ihan perus kylvömulta. Pidän päällä jotain muovia, kunnes ovat nousseet mullasta. Sen jälkeen pitänyt pöydällä ikkunan ääressä. Se voi tosiaan olla, että liika kuumuus ja kuivuus vaivaa, jos ruukku on pahvia ja kupu päällä. Tosin onhan sillä lämmölläkin merkitystä. Minusta tuntuu, että kasvit kasvavat paremmin mehutölkeissä, joissa on foliosisus kuin esim. maitotölkeissä.
Edit. Mehutölkeissä ne ovat siis siinä alkuvaiheessa. Isommaksi päästyään pääsevät sitten myös isompiin astioihin eli yrtit käytännössä isoihin altakasteleviin parvekelaatikoihin.
Mielestäni liian helposti kuivahtavat ruukkuratkaisut eivät toimi edes yrteillä. Pienet sirkkalehtivaiheessa olevat taimet eivät kestä sitä, että multa ehtii kuivua korpuksi työpäivän aikana ennen kuin joku taas hukuttaa ne veteen. Samanaikaisesti mullan tulisi olla ilmavan kuohkeaa. Joskus aiemmin käyttämäni pahvitötteröt vetivät minikasvarissa reiluun homeeseen, kun yritin sen avulla selvitä aurinkoisena päivänä uhkaavasta kuivumisesta.
Kesäkukista ainakin lobeliat sietävät todella heikosti päältäpäin kastelua, joten niitä on parasta kastella ainoastaan alakautta. Tuli jälleen tänä keväänä todettua karvaasti. Idätin niitä broilerrasiassa, jossa kastelu tapahtui ainoastaan päältä. Seurauksena osittain kuivuminen ja näivetys. Pelastin vielä hengissä olleet koulimalla ne altakasteluruukkuihin ja kylvin lisää siemeniä.