Moi, kiitos vinkeistä. “Pahviruukut” ovat tosiaan semmoista kovaa, paksua pahvia ja melko pienet kooltaan (ehkä pari ruokalusikallista). Todennäköisesti mulle on käynyt juuri noin, miten kuvasitte, eli ovat päässeet pienessä multatilassa kuvun alla kuivahtamaan ja sitten taas saaneet iltapäivällä/alkuillasta liikaa vettä. Homettakin on nimittäin näkynyt useampaan otteeseen. Jos taas kuvun jättäisi pois, kuivuisivat tosi nopeasti. Jos siis haluaisi käyttää tuota kylvölaatikkoa tykötarpeineen, saisi ottaa töistä vapaata, jotta pääsee parin tunnin välein kastelemaan niitä. :D
Kaivelin tänään esille siemenpussit niistä yrteistä joita meinaan ens kesäksi laittaa kasvamaan. Samalla kattelin ohjeita mitä vois / kannattais laittaa esikasvatukseen sisälle.
Maaliskuu: yrtti-iiso, ajuruohot eli timjamit, meiramit, iisoppi, salvia, basilikat. Noista mulla onkin siemeniä kaikista muista paitsi iisopista ja salviasta. Salviaa täytyy muistaa ostaa.
Huhtikuu: jääruoho, ja siitä mulla on siemenkirjeestä saatuja siemeniä.
Millonkas se persilja kannattais laittaa esikasvatukseen , sehän on hidas itämään ?
Kolme erilaista basilikalaatua itänyt. Yksi ei, eikä tosi vanhat sitruunamelissat.
Filopator, ajuruoho tosiaan kylvetään pintakylvönä eli siemeniä ei peitetä.
Ostan yrttien taimia kesäkuussa torilta. Eivät maksa paljoa. Basilikan otan pistokkaana kaupan astiataimesta. Sitruunamelissa talvehtii useimmiten, nyt ainakin kun on paljon lunta. Sateisena ja ilman lunta tahtoo menehtyä.