Yrttimaan hoito

Tein viime vuonna kasvihuoneeseeni "yrttipenkin" johon laitoin niin yksivuotisia kuin monivuotisiakin yrtteja/kasveja. Talveksi sen peittelin vähän suojaan monivuotisten yrttien kohdalta.

Nyt mietin että miten sitä pitäisi "keväthoitaa"? Voisiko pinnalle lisätä uutta multaa/turvetta vai kärsivätkö monivuotiset (esim. oregano, minttu, persilja, ruohosipuli) jäädessään mullan alle?

Muita vinkkejä yrttimaan hoitoon?

Tulin juuri yrttimaalta kevätpuuhista.

Keväthoitona minulla on viimevuotisten versojen pois leikkaaminen, rikkaruohojen nitistäminen alkuunsa, kalkitus ja vähän palanutta hevosen lantaa päälle. Komeus peitetään maan lämmettyä katteella.

Keskimäärin yrtit tykkäävät hyvin kalkitusta maasta ja lannoituksen tarve on niukahko, riippuen lajeista.

Listastasi persilja on kaksivuotinen, muut monivuotisia.

Yrtit ovat hyvin helppoja ja vaatimattomia kasvattaa.

Minä nyt sitten nitistin ne alkavat rikkaruohot, vähän harasin pintaa rikki ja levitin päälle ohuen kerroksen multaa mihin oli sekoitettu vähän haravointijätettä. Johan siellä puski vihreää alkua oregano, ruohosipuli, salvia, minttu, sitruunamelissa, rakuuna ja vähän persiljakin. Mutta eiköhän ne puske läpi siitä ohuesta multapeitosta.

Kalkkia mulla ei ole, mutta voiskohan sinne vielä laittaa vähän puhdasta tuhkaa ja puutarhan yleislannoitetta? Tai sitten annan olla noin.... jos yrtit kerran ei kamalasti lannoitusta tarvitse. Olis mulla kyllä yhden kompostin jämätkin vielä jäljellä.

Yksivuotisia kylvän jo varmaan paikkoin, salaattia ja pinaattia, jospa basilikakin vielä ehtis ilman esikasvatusta... Ja ainahan voi ostaa kaupasta yrttiruukkuja ja kun on käyttänyt ne, niin sinne multiin vaan lisää satoa antamaan

Onko kellään tietoa venäläisen ja ranskalaisen rakuunan eroista? Mulla on yrttipenkissä monivuotista venäläistä rakuunaa ja se ei maistu muulle kun "ruoholle"surullinen. Maku oli olematon viime vuonna ja tämän vuoden kasvu maistuu aivan samalle -puulle.
Olisko se sitten juuri se ranskalainen rakuuna jota kaupoissa myydään mausteeksi? Luin yrttitarha.comista että sitä ei voi lisätä siemenestä, joten mistähän sitä sitten saisi?
Vai onkohan mulla jotakin vikaa omissa venäläisissäni? Tai maassa jossa ne kasvaa?

Ero on juuri maussa. Venäläinen ei maistu läheskään yhtä hyvälle kuin ranskalainen, ei sinulla tarvitse maassa olla mitään vikaa. Ranskalaista rakuunaa löytää hyvällä onnella puutarhamyymälöistä, sitä ei edelleenkään tuoteta kysyntää vastaavasti. Se on myös talvenarempi kuin venäläinen.

Mulla on yrttimaassa sitä venäläistä rakuunaa. Kasvaa ihan kivasti, mutta ei houkuttele. Sen sijaan löysin jostain vinkin, että samettirakuuna (alias rohtosamettikukka) voisi hyvinkin korvata ranskalaisen rakuunan. Kylvin jo, mutta ans kattoo.

Kaarina76, ero on justiinsa niin kuin aikaisemmin jo on sanottu, venäläinen maistuu heinälle ja ranskalainen hyvälle  Viikonloppuna omaa ranskatartani jouduin "kurittamaan" lapiolla, mulla olisi parikin ruukullista jakopaloja juurtumassa. Onko sulla ajelua meille päin lähiaikoina? Saat kun tulet hakemaan tai sitten voin irrottaa pari juurenpätkää ja postittaa.

Jooo, Fellow, todellakin kelpaa! Laittelen hölöä...

Rissalle tiedoksi, että samettirakuuna maistuu ihan anikselta, ei rakuunalta.  Minulla oli sitä viime vuonna kasvamassa ihan hirveästi, enkä lopulta osannut laittaa sitä mihinkään ruokaan. Tänä vuonna en laittanut sitä yhtään.

Olipas kiero, se samettirakuuna.

Kiitos tiedosta tessuli :slight_smile: Itse en ole koskaan maistanut tuoretta rakuunaa, en venäläistä enkä ranskalaista. Pakkohan sitä on uskoa sellaista, joka on itse makuja vertaillut :slight_smile:

Löysin vanhasta pentistä helmikuussa käydyn keskustelun (otsikko venäläinen rakuuna), jossa nimim. Jorma kovasti kehui tätä rohtosamettikukkaa (joka ei ilmeisesti ole rakuuna ollenkaan, mutta makuasioitahan ne lienee :slight_smile: On se opettelemista noiden yrttien kanssa :slight_smile:

Sen verran kuukkeloin, että ainakin yksi yrttienkasvattaja kasvattaa omasta mielestään ruukuissa juuri ranskalaista rakuunaa. Ostin tänään kuitenkin ruokakaupasta kokeeksi ruukullisen “rakuunaa” (ajattelin kyllä soittaa huomenna ko firmaan ja kysyä, mitä alkuperää se on (näytti mielestäni olevan siemenlisättyä) - kiva, että niissä suojapusseissa on viljelijän puhelinnumero, koska se ei ollut tämä ko firma, jota alunperin kuukkeloin.

Rissa, laita mulle hölöä jos haluat postissa takuuvarmaa ranskalaista rakuunaa

Kiitos, Fellow jo etukäteen :slight_smile:

Pakko palata vielä tuohon rakuunan makuun. Yrttiaapiseni (perusopas yrteistä ja niiden käytöstä, havainnolliset piirrokset ja valokuvat kasveista, yrttien kylvö, hoito, korjuu ja käyttö, kirj. Peter McHoy ja Pamela Westland; mielestäni aivan ihana yrttikirja) sanoo siis rakuunan kohdalla mausta näin : “…ranskalaisella on helposti tunnistettava hiukan ANISmainen maku…” Kiitos Fellown, ehkä piankin pääsen maistamaan :slight_smile:

Onko neuvoja mitkä yrtit kasvais hyvin siemenestä/ruukku valmiina kaupasta? Tarkotin että mitkä kannattaa laittaa siemenä ja sitä rataa.

Ja mistä voi löytää mangoldia ja mitä taikatemppuja pitää tehä että, saa laventelin kasvamaan?

Hyötykasviyhdistyksellä on mangoldin siemeniä myynnissä, kotisivutkin on netissä.

Annetaan pois ylimääräisiä talvikyntelin taimia (toinen tosi iso - leveys metrin verran) jos joku haluaa, tai sitten menevät lopultakin kompostiin. Vaatii reilusti tilaa ja leviää helposti siementämällä. Ei ihan pienen tilan kasvi. Vihreä myös talvella ...

Jos joku haluaa tulla hakemaan, niin pihalta löytyy myös muita jakotaimia ...

maissihiiri: kiinnostaisi kovasti tuo talvikynteli! Luulenpa että asustellaan sen verran lähekkäin, että voisin tulla hakemaan jos vielä on saatavilla…

Cimorene, minä ostin Mangoldin siemenpussin ihan marketin siemenhyllystä. Sieltä porkkanoiden, salaattien ynnämuiden joukosta poimin ostoskärryyn. Pussin yläkulmassa näkyy lukevan HORTUS (onko joku siemenmyyjän merkki?)

Ja kysyit laventelin kasvatuksestakin. Mulla on nyt ensimmäistä kertaa laventeli siemenestä kasvamassa. Lunttaan tuolta muistiinpanoista, ja huomaan että kylvin siemenet sisälle ruukkuihin 12.3. Katsoin noita kylvöpurkkeja ja puolet näyttää itäneen, puolet poteista ihan tyhjiä.Ei tarvita taikatemppuja, kylvetyt siemenet peitetään hyvin ohuesti, idätys mielellään jossain +18-20 asteessa. Pidin kylvökset valoisassa paikassa kelmulla peitettynä jotteivat päässet kuivumaan. Mulla olevan ohjeen mukaan laventeli aloittaa kukintansa n. 3 kk siemenen itämisen jälkeen. Siihen uskon ja luotan kun ei kokemusta ole JOS saan noi onnettomat taimenrääpäleet kukkivaksi asti kasvatettua, laitan ehdottomasti Laventelin omalle palstalle kuvan aikaansaannoksestani. "Peuk"

Talvikyntelit on nyt varattu.

ihmetys Voiko joku neuvoa, mikä on sopiva NPK-suhde yrteille ja muille mausteille? Ja mitkä hivenaineet ovat tarpeen. Kiitos jo etukäteen. kasvava kasvikasvava kasvikasvava kasvi