Yrttimaan hoito

??? apea

Miulle ainakin liian vaikea kysymys:)

Heitän lonkalta, että typpeä niukasti, mutta fosforia ja kalia runsaammin, ynnä hiveniä. Jos on reilusti typpeä, kasvavat kyllä hyvin, mutta niukalla typellä maku tulee "tiiviimpi". Esimerkkinä suunnasta olkoon Puutarhan Y2.

Tattista.

Yrtit eivät ole mikään yksi yhtenäinen ja samat vaatimukset omaava ryhmä. Toiset yrtit tarvitsevat voimakkaammin lannoitetun maan, ja toiset eivät perusta juurikaan lannoituksesta.

Ph on mielestäni lannoitusta tärkeämpi. Useimmat yrtit pitävät kalkkipitoisesta maasta, ph noin 7. Lisäksi yrtit poikkeuksetta viihtyvät aurinkoisessa ja suojaisessa paikassa.

Itse käytän eloperäistä lannoitusta ja kateviljelyä. Timjamille en juurikaan anna lannoitusta, kamomillalle ja sitruunamelissalle taas runsaahkosti. Salviat ja rosmariini erityisesti ovat kalkinsuosijoita ja kasvukauden lämpösumma ratkaisee niille enemmän kuin käytetty lannoitus. Lajeilla on runsaasti yksilöllisiä vaatimuksia, mutta keskitietä kulkien saa varmasti satoa. Mitä enemmän yrteistä korjaa satoa, sen enemmän ne pensovat lisää.

Löysin tänään yrttilannoitetta: NPK 3-1-4 ja tarkemmin 3%, 0,8 % ja 4,2%. Hivenaineena ainoastaan Na 1,5%. Ei muuta.

Lannoitusohjeet seuraaville yrteille: basilika, rosmariini, timjami, iisoppi kerran kuussa ja Lipstikka, piparminttu ja sitruunamelissa kerran viikossa.

Onpas tieteellistä… minä heitän näppituntumalla hevonpaskoo ja tuhkaa keväällä. Siinä se. Hyvin on kasvanut, paitsi viime kesänä. Mutta se taas ei ollut lannoituksesta kiinni.

En tiiä tieteestä, mutta haluan hyviä yrttejä. Toisaalta en halua niihin sivumakuja, joten pelottaa noi paskat niin vahvoina aineina. Salaatillekaan ei saa laittaa paskaa. Siitä varotetaan ihan siemenpusseissakin.

minä tein torimyyntiin yrttiamppeleita,ne on helppo ottaa vaikka mökille mukaan,ja sitten syksyllä nostaa sisälle kylminä aikoina.viime kesänä kävivät hyvin kaupaksi!

Minulla Samettirakuuna on melko vaikea kasvatettava. Viime kesänä oli ihan surkea reppana. Tänä vuonna jo vähän parempi. Laitoin amppeliin, kun on niin rento meininki sillä. Nyt saa jo vähän satoakin, siis jos raaskii leikata tuosta, kun kukkii niin nätisti. Nyt olen pitänyt kasvarissa kaiken aikaa.. Vaatiikohan reilusti lämpöä vai mitä..

yritin kasvattaa venäjänrakuunaa muttei suostunu nousee.millainen sen otollinen kasvulämpötila on ja minähän olen taas se kasvattelija espanjasta.

Apua, miksi mun oreganon taimissa on punertavan violettia väriä?? Onko se ehkä paleltunut? Myös osassa muista yrteistä on sama ongelma. Ne on saviruukuissa parvekkeelle. Välillä olen ottanut yöksi sisälle jos lämpöä on luvattu vain muutamia asteita. Basilikan olen ottanut useammin sisälle ja siinä ei ole samaa ongelmaa. Onko mitään ensiapu ideoita?

Laitoin tämän vietin myös tänne tuolta oregano keskustelusta. Neuvoja kaivataan pikaisesti!

OIsko päässyt kuivumaan?

Voi sekin kyllä olla. Tein muutaman päivän mökkireissun. Kastelin ne kyllä mielestäni hyvin ennen lähtöä. Aika erikoinen vaan että ne tuolla tavalla värjääntyy, vaikka muuten näyttää ihan hyvinvoivilta. Täytyy nyt kastella oikein runsaasti. Kuinka kylmällä ilmalla noita ruukkuja kannattaa kantaa sisälle? Kestääkö yrtit muutamien asteiden yölämpötiloja?

Se värin vaihtuminen voi kyllä johtua kylmettymisestäkin. Eri yrttien kylmänkestokyky heittelee paljon. Joku pärjää muutamassa asteessa kun taas joku toinen pahastuu siitä kovasti. Kannattaa katsoa ihan yrttikohtaisesti mitä niiden kylmänkestosta sanotaan.

Joo täytyy ottaa selvää ja tarkkailla myös noita yölämpötiloja. Täälläpäin on kyllä ollut mielestäni kyllä jo aika lämpösiä öitä, mutta vaikea sanoa kun ei noihin sääennusteisiinkaan voi aina luottaa.

Heips. Olen lähdössä viikonlopuksi reissuun ja olen vähän huolestunut ruukkuyrtttieni vedensaannista. Luin jostain että hyvä keino on laittaa katekangas pohjareiällisten ruukkujen alle ja upottaa kankaan toinen pää vesiastiaan. Toimiiko ja osaako joku sanoa, että mistä noita katekankaita saa ostettua? Myös muut hyvät (ja edulliset) ideat ovat tervetulleita!

Viherpinkero, oletko käynyt lukemassa jo täällä: Työvälineet, tarvikkeet - Kastelujärjestelmät ja systeemit ulkona ja sisällä ?

Kitkin tänään kunnolla yrttimaatani ja totesin että multa on koostumukseltaan muruista ja irtonaista. Matoja ei löytynyt yhtäkään. Siitä hiukan kyllä huolestuin, joten tässä nyt ääneen mietin että kalkitseminenhan parantaa maata. Jos nyt sekoitan siihen maan pinnalle puuntuhkaa niin onkohan mitään estettä sille että lisäisin myös kalkkia sinne samalla. Mitä mieltä ootte ?
Mulla olis myös kasassa kompostoitunutta karjanlantaa, miltä kuullostais jos siihen sekoittaisi tuhkaa ja kalkkia ja laittaisi vaikka muutaman sentin kerroksen siihen maan pinnalle ? Hirmu paksusti siihen ei voi laittaa päälle lantaa koska siinä on kuitenkin monivuotisiakin yrttejä kasvamassa.

Yrtit ei myös kai tykkää kovin vahvasta maasta, vai onko se vaan mulla joku väärä uskomus ?

Madot pitää sinne nyt hommata eli asumus sen mukaiseksi laitettava.

Nuu, tuhkahan ei sisällä kalkkia, joten mielestäni se ei ole ristiriidassa kalkin kanssa. Tuo mainitsemasi seos on varmaan hyvä maanparanne. Karjanlannankin kanssa.