Yxvaanin pihalta

Tästä olen ylpeä, jo 3 vuosi elossa ja IV -vyöhyke (joku saarni ilm?) takana muuten purkissa perheen ainoa perunaviljelmä :):

Valamoa poimulehden kera vasemmalle on tultava käytävän päälle tänä vuonna vielä viinirypäreille kaari (missäs se "ukkokula" viipyy!!):

Rakastan kulta-, vai keltatyräkkiä, se on kaunis vaikka on jo kukkinutkin:

Lemppari ja itse lisäilty Purppuralännenheisi kukassa ja marjatkin ovat kauniit:

Jottako maksaruohot eivät ole mitään… aurinko paistaa:

Sikin sokin ja lähes villinä, itsepäs ahnehdin (kaukalot, joissa mikään ei oikein viihdy? on ihan itse viime kesänä muurattuna):

Ihania ja kiinnostavia!
Tuo purppuraheisiangervo pitää saada ja se saarni on hieno! -ei varmaan joka taimistolta löydä…
Kultatyräkki on 1 suosikkini!

Näin pajuistakin sain runkopuut:

Mirrinminttu aloittelemassa kukintaansa, joka kestää ja kestää… perhoset rakastavat ja "kissat":

ISOjaloangervo sattuu olemaan minulla lisääntyvää plaatua:

Kirjavalehtinen vuorenkilpi on uusi tulokas:

Raparperiä ei aina tarvitse syödä:

Thernopsis Lupinoids, kaunis kun kukkii, mutta myös lahjakas leviämään:

Jösses paljon uutta hienoa katseltavaa ja vielä kasteluvedet vieressä ei tässä voi muuta olla kuin kade eiku tosi kade.

Hulluttelukin kuuluu kesään… tässä on jo useamman vuoden mäntyä rääkätty, eli ns. Juhannuspermamentti ja käppyrämänty:

Kiitos Mäntykukka… kasteluletkukin sitten menee siellä sun täällä ja useimmiten pumppua pitää narrata, joten on siinä monet Ärripurritkin tullut letkun ja pumpun kanssa taistellen.

No mutta sinix, mikä piha sulla onkaan!
Aivan ihana yhdistelmä Valamonruusut ja poimulehdet ja mitä kaikkea muuta siellä olikaan. Ne pajutötteröt oli upeita, itselläkin mielessä tehdä, sitten joskus

Mukava kun aloitit kuvagallerian pihaltasi. Jatkoa odotellen…

Huono kuvaaja, mutta yritän laitella, josko joku saisi vaikka jotain ideaakin itselleen. Minulla ei ole mitään ohjeita koskaan, sinne vain mihin mahtuu ja kaikkea pitää saada - tämä on sitä puutarhahulluutta :)!

Hienoja juttuja sinulla, Sinix! Ihastuin varsinkin tuohon näkymään, jossa kaukalot ja pergola.

‘Saarni’ on saarnivaahtera, Acer negundo ‘Flamingo’ (minullakin on tuo…:slight_smile:

Laitetaan vielä muutama otos. Joku voi saada ideaa omalle pihalleen. Männyt löysivät itse tiensä tähän kumpareeseen, kuten siemenestä levinneet angervot ja joku muutkin ja aloin ottaa osasta männyistä sivuhaarat pois. Ovat nyt n. 2-3v. vanhoja tappeja. Ensi vuonna saavat latvaan tehdä haaroja, joita sitten muotoilen palloksi tms.: