Zibulin siivuja (Keski-Eurooppa, 8)

Voi Zipuli…älä kiusaa meitä! :smiley: Ei vainen…on hauska kuulla jo toisen kevätpuuhista. Laitahan kuvia tulemaan kevätkukista. Saadaan mekin nauttia keväästä pidempään :slight_smile:

Zibuli, niiiiin kovin kaipaisin tietää missä maassa olet :slight_smile: Onko salaisuus vai voisitko tuohon omaan profiiliisi sen laittaa?

ks tämä

Tämä 8-vyöhyke ulottuu tosiaan Norjasta Espanjan kautta Turkkiin, joten voihan tuon tiedon täällä galleriassani tarkentaa Belgiaan. :slight_smile: Profiilista saattaisivat puolitutut satunnaiskävijät helposti (helpommin) tunnistaa minut, joten olen jättänyt sen epämääräisemmäksi. Vaikka eihän tässä harrastuksessa mitään häpeämistä ole… :wink:

Nyt voisi toivoa pahimman talven olevan ohi, mutta eihän sitä koskaan tiedä.
Tältä näytti joulun alla:
lunta

Pihan perän focal point, siemenestä kylväytynyt marjakuusí, jota olen muotoillut kartion malliin (saisi olla leveämpi, mutta kun se kasvaa mieluummin ylöspäin).
tacus baccata

Kylmä tuo eksoottiset vieraat lintujen ruokintapaikalle. Alueella elää ja menestyy muutaman tuhannen yksilön äänekäs kauluskaijayhteisö. Sepelkyyhky kyttää pudonneita muruja.

Psittacula kramerii & Columba palumbus

Kastanjasta on iso oksa haljennut pahasti. Pitää kutsua puukirurgi paikalle; tätä ei aleta omin voimin sahaamaan.
Castanea sativa

Helmikuun alussa piha on vielä surkean kurainen, mutta kevään merkkejä on näkyvissä. Jouluruusun nuput nostavat jo päätään.
Helleborus x hybridus

Nuo perusjampat ovat vasta nupulla, mutta ‘Tutu’ on hämmästyttävän aikainen. Ensimmäinen balettimekko auennut.
Helleborus x hybridus Tutu

Maanalainen armeija marssii ruokapalkalla.
kompostilieroja

Mikä herkullinen kuhina:) Mun puutarhakompostini on umpi? jäässä ja metri lunta päällä! -ehkä siellä ihan sisuksissa on sula, jossa matoset laiskasti luikertaa…

On se kumma mistä nuo lierot oikein aina ilmestyvätkään. Jostain maan alta muovipömpelin pienistä rei’istä kiipeävät metrin korkeuteen syömään tuoretta jätettä ja häviävät taas kun komposti on niin kypsää, ettei siinä ole enää kunnon suupaloja.

Onko mitään ihanampaa kuin madon kakka? :slight_smile:

Voi herttileijaa mitä ihania herkkuja, kirsikoita, magnolioita, jouluruusuja , pitää välillä oikein pyyhkiä kuolaa näppäimistöltä. Olen vasta puoleen väliin päässyt enkä malttanut olla kommentoimatta. Esim. sivun 12 höyhenheinät on mahtavia ja sitten keväiset penkit ja sitten loppukesäiset ja ja… Niin kaunista.

Kiitos vaan kovasti, mutta herkullisuus ei ole kokonaan minun omaa ansiotani, kun on tuo ilmastoetu. Täällä on kevät jo rohkaisevalla mallilla, narsissit alkavat aueta. Jouluruusut alkoivat kukkia jo kuun vaihteessa:
Helleborus x hybridus

Näitä nuokkuvaisia on hankala kuvata: sivustapäin otetusta kuvasta ei saa kunnon käsitystä kukkien määrästä; ylhäältäpäin otetut kuvat eivät tee oikeutta kukkien herkälle kauneudelle.

Helleborus x hybridus

Ovat kyllä upeita nämä sinun jouluruusut :slight_smile:

Ihania jouluruusuja!

Nuo kaksi viimeistä kuvaa saa ihan kyyneleet kihoamaan silmiin ja rintaa vihloo, en tiedä, kateuttako se on vai kevään ikävää…

Kai jälkimmäistä ; )

Kyllä nuo kevään ensimmäiset kukkijat aina sykähdyttävät.
Tässä vielä lähikuvassa edellisen sivun nuput muutamaa viikkoa myöhemmin:
Helleborus x hybridus