2007 Kesän pihapuuhia, Suljettu

Tänään hikoilin takapihalle neljättä tuntia. Ensin leikkasin kahden viikon ruohokasvut (lisäsin eka kerran elämässäni ihan itse leikkuriin bensaa) ja siistin reuna-alueet pitkävartisilla ruohosaksilla. Sen jälkeen kävin kukkapenkkejä läpi ja leikkelin kuolleita oksia ja osan siemenkodista pois. Yllättävän paljon oli muutosta tapahtunut 10 päivän loman aikana. Jaloritarit on aivan huimassa kukassa, samoin jättipoimut. Nyppäilin rikkaruohoja ja totesin samalla olleeni turhan hätäinen manaillessani epäonnistuneita digitalis-kylvöjäni. Ensi kesänä näyttää kukkivat ''aika monta'' jos puoletkaan taimista selviää talven yli.

Jaa että platonin kanssa ollaan hikoiltu takapihalla molemmat tänäännaurua Minäkin siirryin tupapuuhista (pesin maustepurkit ja heitin liiat menemään!) pihalle joskus iltapäivällä ja kärräsin kaikkiaan 16 kottikärryannosta sekalaista ja oksaista kompostimultaa uuteen kasvimaa-alueeseeni, josta teinkin nyt vain noin kolmisen metriä pitkän ja vähän vaille leveän melkein suorakaiteen muotoisen alueen. Saanhan minä sitä muuteltua ja jatkettua sitten joskus jonain kesänä taas.

Sain nyt eri naapurista pinkan Savon Sanomia, joilla katoin ensin nurmikon ja kovasta ähinästä huolimatta mullospintaa muodostui vain melko ohuelti. (Siis lautakolmion katesanomalehdet sain toisesta naapurista) Mutta nyt on hyvää aikaa pitkin kesän jatkoja lisäillä siihen kaikenlaista mullasainetta sekä tehdä jotkut reunusjututkin.

Ensimmäisen kärräyssession lopuksi viskelin vähän paljon kanankakkarakeita multaan ja pienen ukkoskuuron jälkeen jatkoin kärräystä ja lopuksi sihuuttelin sinisellä lasten leikkipannulla tuhkaa melko paljon pintaan.

Kivaa, kun siinä äärellä on seinustalla pöytäryhmä, missä voi käydä istuen tuumaamassa välillä.

Aina olen tiennyt olevani tehokas, mutta tuo edellinen rikkoo jo vanhat ennätykset: puolessatoista tunnissa hikoiltu neljän tunnin edestä naurua

Tänään valeistutin taimivauvoja ja tuhosin raivopäisesti ukonhatusta niitä inhoja pulleita mustia ja kiiltäviä ötököitä jotka näyttävät viihtyvän aina vaan tuossa yhdessä puskassa. Kirvoja eivät mielestäni ole, mitä sitten lienevätkään. Karsin tomaateista ylimääräisiä lehtiä kun kasvarikaappi suorastaan pursuu tomaatin vartta. Satoakin näyttää tulevan jonkun verran ellei ihmeitä satu.

Eilen kitkin 8h ja ei huomaa mistään. Rikkaa kasvaa ihan silmissä ja pudonneet omenan raadot saa pihan hoitamattoman näköiseksi.

Toissailtana tuli nypittyä neljä tuntia rikkaruohoa ja katsottua vielä sitten kompostin tilannetta ja ähistyä sen parissa. Laitoin silloin myös varjopenkin lopullisesti istutuskuntoon ja sinne pääsi jo yksi hyasintin sipuli! Jippii.

Eilen illalla sain sitten tehtyä toisen kompostin valmiiksi ja aloitettua hyötytarhan tekemisen. Illalla yhdeksän  aikaan olin saanut alueen raivattua rikkaruohoista (perustin tarhan alueelle, jossa oli kasvanut pelkkää kieloa, ohdaketta, syysmaitiaista ja vuohenputkea) ja aikamoinen kuoppa siitä tuli kun pinta-alaakin oli noin viisi neliömetriä. Yöllä yhdentoista aikaan tiilikäytävä oli valmis ja keikkumaton.

Tänä aamuna nypin loputkin rikkaruohojen lehdet ja juuret pois mullasta. Ne pääsivät uuden kompostin täytteeksi. Rahtasin ämpärikaupalla kompostia multaan sekoitettavaksi. Aion vielä laittaa puutarhamultaa ja -turvetta, jotta maa olisi parempaa.

Alkuperäinen kirjoittaja: Salmiakki-

Jatkoin tänään kompostien riistämistä vielä seitsemällä kärryllisellä. Loppuja kompostin pohjia koetin panna sillälailla mallilleen, että niistä vielä loppukesästä voi kärrätä lisää multaa kasvimaaksi. (Sijoituspaikassa oli siis hiekan päällä vajaa kymmenen senttiä mullasainetta)

Sitten pyrin ottamaan muka oikein rennosti ja kuljeksin pihalla etsimässä mansikoita ja napsimassa mustaherukkaa, joissa oli muutama pehmeän kypsä marja.

Kun taivaalle tuli sankkoja pilviä, sain jonkin kohtauksen ja kastelin vaikka mitä saadakseni tynnyreihin tilaanaurua Eikä vielä ainakaan ole vettä tälle päivälle satanut ollenkaan.

Sammakolla oli äsken kova hätä kaahia pois etupihan altaasta. Kai ne ahvenet sitä ovat säikäyttäneet. Onneksi allas on niin piripinnassa, että sammakko pääsi hyvin vedestä kuivalle maalle pakoon ilman sammakkolaituria. Sammalsaari altaassa kyllä on.

Hei mikäs se nyt tekstiä levittää? Ruudulla oma teksti laatikossa on hyvän levyistä, muttei mallitekstissä esikatselussa.

Minun piti tänään mennä hakettamaan navetan edestä omenapuun oksat puutarhaunelmien jälkeen. Ja sen jälkeen näyttää ruohonleikkuria. Sitten isosälli tuli kotiin ja sanoi, että velipoika sitäsuntätä(“meinasitteko tukea taloudellisesti pikkuveljeä ja vaimoa”). Vaikka en yleensä spekuloi mitenkään, niin luulen, että ajatus on lähtenyt vaimonsa päästä. Argggh. Suku on minulle rakas, mutta ei tämä nuori polvi. Olisi pitänyt pysyä erillään. Mutta kun niillä on hevosia, eikä minulla aasiakaan. Soo. Ehkä olen opportunisti. Kivittäkää. Menen katsomaan toimiiko viikinki vielä.

Alkuperäinen kirjoittaja: Tuntematon tai poistettu käyttäjä

Sand, tervetuloa kastelukohtauksien saavien joukkoon - tai ehkäpä olet jo vakinaisjäsen. Edellisessä pihassani (siis vielä viime kesänäkin) kasvoi vaikka mitä pienellä alueella, ja vesitynnyreitä räystäskourun alla oli tasan yksi. Olin se asutusalueen kummajainen joka aina rankkasateella kasteli kukkiaan...kaikki muut pysyttelivät sisällä kuivassa paitsi meikäläinen joka sian raivolla säntäili sangon kanssa vesitynnyrin ja kukkapuskien väliä. Ukkospuuskat oli parhaita koska silloin tuli vettä kourusta oikein kuohumalla. Oli märkää hommaa...Mutta mikä palkinto kun sai mahdollisimman paljon ilmaista sadevettä käytettyä...Maine ehkä meni, mutta hyvä mieli tuli

Oi niitä aikojaansiomerkki

Tämä kesä on ollut niin kummallinen ja outo, kun sadevesi on koko ajan riittänyt. Normaalisti olen aina sateilla tarkkana seurannut, jos meinaa vesi mennä tynnyreistä yli ja järjestellyt vesiletkulla lapposysteemillä ylimäärävedet altaisiin, mutta nekin ovat olleet kaiken aikaa täynnäoho

Istuin äsken kissan kanssa kuistin rappusilla ja siellä rupesi oikein hiljaa ripsimään vettä taaskieli ulkoa

Minä vähän satutin tänään sammakkoa liiterin oven pielessä, sillä se päästi kauhean kiljunnan. Se huusi kuin kipeä kissa ja huusi vielä mennessään sivummalle saniaisten alle piiloon!

Jyystin nimittäin lumilapiolla mullaksi muuttunutta pintaa liiterin seinustalla kottikärryyn ja välillä kumarruin kaapaisemaan kynnyksen pielestä koivunkannon pirstaleen käsin pois. Pirstale pyörähti sammakon selälle ja silloin alkoi hirmuinen kiljunta. Täytyy tunnustaa, että minultakin pääsi ääniä, sillä säikähdin siis oikein tosissani, kun kesti hetken, ennen kuin näin, että se on sammakko, joka huutaa mullastaoho

Sain muutamia täysiä kärryllisiä uudelle kasvimaalle ja nurmikkoiset palaset vielä kumosin sellaiselle paikalle takapihalla, missä on korkeita männyn juuria ja kiviä näkyvillä pinnassa. Oli muuten helppo homma kaapia lumilapiolla. Mittasin vaan ensin valmiin "terassilaudoituksen" koon puuhamaassa, merkkasin kulmakohdat kepein ja rupesin hommiin.

Jos olisin viisaampi, olisin odottanut viileämpää iltailmaa ja kyllä tuli kuuma, kun pääurakka osui kuumimpaan auringon porotukseen. Isäntä teki sillä aikaa vihdoin viimein nätit kulmapalat listan pätkistä ja kasvihuonemuovista kasvariin haltex-levypalojen tilalle.

Maasta löytyi yksi ehjä legoukko sekä kuorma-auton sisätilan penkitnaurua

Iso kuopan kaivoit, kun kuorma-auton penkit löysit naurua

Minä luin Sandin viestin ainakin viisi kertaa että minä vähän istutin tänään sammakkoa. Kerkesin jo miettiä, että mikä se semmonen kasvi on naurua Moon ollu tänään päivän aurinkoisessa Hailuodossa joten pää on ''pikkuisen'' pehmeä'' väsymyksestä. No, kastelin kuitenkin kukat pihalla otsikkoon palatakseni.

Oih, Hailuoto, IHANA paikka! Tuli ikävä sinne.

Meikäläisen pihapuuhat tänä kesänä on jääneet lähinnä pakolliseen viikottaiseen ruohonleikkuuseen.

Välillä on tullut isoimmat vatatupsut nykäistyä perennapenkin reunasta (sieltä taaempaahan ne eivät onneksi mihinkään näy).

Tämä päivä olikin sitten normaaliin verrattuna huipputehokas: ennätin listimään liljakukon toukkia ja kantamaan vieläkin kasvarissa olevia taimipurkkeja pihalle sateeseen. Ahkerana avustajana Ossi, 3 vee.

Iltasella aloitin ilmeisesti loputtoman urakan ylimääräisen oranssikeltanon poiskitkemiseksi. Mikähän loistoidea oli roiskaista pussillinen siemeniä huits vaan ruusupensaiden sekaan... Viime kesänä ei vielä näyttänyt pahalta, pari ruikkuista pikkutainta siellä täällä, mutta tänä kesänä näyttävät salakavalasti rönsyilleen kaikkialle. Niettä jos joku kaipaa kunnon rikkistä pihalleen, niin täältä pesee.

Muutaman lyhyen ukkos- ja muun sadekuuron väleissä tasoitin eilisen työmaani hiekkapintaa laudan kanssa vedellen ja rupesin jo nostamaan pystyyn puuhamaassa lautalattian elementtejä. Olivat niin märkiä sateesta, etten jaksanut niitä vetää vielä paikoilleen pihan yli ja jätin ne pystyyn kuivahtamaan.

Kävin vähän tuhluureissullakin aamulla ja ostin vihdoin kuistin amppeleille risuruukut, jotka kaupassakin näyttivät vielä liian suurilta, mutta eivät sitten kuitenkaan paikoillaan. Nostin vaan valmiit ruukut suojusten sisään ja nätimmältä ne nyt näyttävät. Ostin myös uuden pöytävarjon, kun oli poistoaleja. Värivalikoima oli outo ja valitsin sitten raikkaankeltaisen varjon, joka sopii aika hyvin valkoiseen pöytään ja talon seinän väriinkin. Vanhasta varjosta oli yöllä retkahtanut kolmas puinen tukikeppi poikki ja aattelin, että aika aikaa kutakin

En nähnyt sammakkoa koko päivänä, mutta saniaisten alle en hirvinnyt mennä konttailemaan, kun aattelin sen minulle kiljuvan taas ja saan uuden slaakin.

Meillä sai yksi penkki laajennoksen vaiheeseen. Löytyi siinä samalla paikka iki-ihanille Temskukan vaaleanpunaisille pioniunikoille. Viime kesäisistä kasvatuksista on jokunen siementänyt pihaan ja hoksasin, että hopeamaruna on tosi sievän näköinen em. unikon kanssa.

Mansikkamaa saatiin myös alulle. Kylläpä olikin työläs kaivettava; 25 cm:n kerros savi-juurimoskaa ja paksuja koivun(?) juuria. Siivilöin multaa talikolla ja pahimmat kököt nakkelin pois. Huomenna pitää vielä hioa lopullinen muoto, kattaa penkin pohja sanomalehdillä ja sekoitella olevat ja ostetut maa-ainekset toisiinsa. Muutamassa taimessa on raakileita. Saa nähdä kypsyvätkö vai ottavatko siirtelystä nokkiinsa. Varasin jo naapureiltakin ruohosilput katteeksi. Käyttävät keräävää ruohonleikkuria.

Ja meidän liiterin terassi on valmis Aikamoinen ähinä siinä tarvittiin, että saimme kolme suurta lautalattiaelementtiä keikutettua puuhamaasta kottikärryjen avulla liiterin seinustalle, mutta koska mittasin ja pohjustin hyvin ja isäntä vielä vaaitti alustan, ei tarvinnut kuin täsmäkaataa lattiat paikalleen. Nätti siitä tuli, kun pöydän ja keltaisen varjon panin paikalleen ja etupihalta kannoin kaksi krassiviritysruukkua toiseen päähän lattiaa seisomaan. Terassilla on mainiot näkösuojat joka suuntaan nyt, kun pensaissa ja puissa on lehdet ja siinä on hyvä syödä väen kanssa savukalaa ja makkaraa vaikka. Koitan muistaa ottaa huomenna siitä jonkun kuvan muistoksi.

Aloitin sunnuntaiaamun kitkemällä sipulimaasta rikkaruohot ja nurmiturvekumpareesta sekä uudesta pensasaidasta etupihalta. Illalla jäin ihmettelemään miksen tehnyt sitä pensasaitaa marjatuomipihlajistano-jaa

Ihana ilma oli koko päivän.

Kuvia? Koska näkee kuvia? oho

Sand on oikea puuhake . Pitää aina lukea hänen touhunsa. Kuvia !! Kuvia kaipaan myös Temskukan lailla oho.

Minä jo ajattelen "syyskylvöjä" naurua. Onkohan täällä jo valmiina otsikkoa "mitä kylvetään nyt" tms.? En viitsis tehdä uutta otsikkoa jos jossain jo sellanen ois... Mitä mieltä olette jos laittais tähän Vuodenaikojen vaihtelu ja sää, otsikon "syyskylvöt ja -istutukset" tms.? Joo, nyt on vielä heinäkuu, mutta mulla olis jo paljon siemeniä tänä kesänä kukkineista kukista ja en halua myöhästyä jos osa niistä pitäiskin/vois jo heittää maahanoho... Talteen on kerättynä ainakin unikkoa, lehtosalviaa ja punapietaryrttiä sekä akileijaa. Samettikukat ja krassit laitetaan vasta keväällä, sen verran tiedän;)
Nyt on kiva vaihe puutarhassa, kun saa nauttia sadosta ja kukkaloistosta kaiken sen kylvämisen ja istuttamisen jälkeenhymy.
*Myös minä kaipailen uusia kuvia Sandin pihamaalta*

Alkuperäinen kirjoittaja: Kaarina*