2007 Kesän pihapuuhia, Suljettu

Tuntui tosi kivalta saada sympatiaa platonilta tuossa tiiliasiassa. Siis iki-ihastuttavat keraamiset tuotteet, vaalean kellanoranssit -  tienpohjaksi ! Tänään muuten Puutarhaunelmissa tulee vinkkejä siitä mitä kaikkea tiilistä voi rakentaa puutarhassa. On kuin veistä vääntäisi haavassa. Uudet kaupasta ostetut tiilet eivät mielestäni ole yhtä kauniita, enkä pidä niin paljoa betonisistakaan, joita minulla kyllä itsellänikin on käytetty etupihalla.

Kun on vihdoin hetken aikaa satamatta, pitää leikata nurmikko. Sitten vois touhuta kompostin kanssa ja silputa oksia. Ja miettiä miksi minun krassini ei kuki kunnolla. Pitääköhän krassia jotenkin kiusata että kukkisi? Sitten voisi asetella kivitasannetta vesihanan kohdalle seinänvierelle.

Melkein neljä tuntia keräsin marjoja ja putsasin niitä rasioihin ja pakkaseen. Harvinaisen tylsää puuhaa, mutta talven jälkkäreiden takia on uhrauduttava:)  Loput marjat kyllä kerään mehumaijaan.

Nyt pitäisi lähteä kastelupuuhiin.

Minun pihapuuhiini kuului taasen orapihlaja-aidan oksien haravointia, bikinit päällä. Pitihän aurinkoinen päivä käyttää hyväksi.

OLin koko päivän reissussa, ajelin veljenpojan rippijuhliin heti aamusta. Kotiin palattua päästin koirat pihalle, avasin kylmän oluen ja menin istumaan keinuun. Ei mitään työtä tai aherrusta vaan silkkaa laiskottelua - ja hiki vaan virtasi kun on niin hirvittävän kuuma ilma. Mutta kaipa sitä pihapuuhaksi voi kutsua kun kerran niin hiki tuli

Minäkin aloittelen sadekauden jälkeen pihapuuhia kevyesti totutellen. Otin leikkurit ja katkoin sateella kaatuneet ja taittuneet myskimalvat, ohentelin pihlaja-angervoa ja leikkelin muutenkin kompostiin kaikenlaista ronttaa. Uskomaton ero, pitäisi ottaa ennen jälkeen kuvat. Niin pienellä hommalla.

Mutta enhän minä kaikkea millään saanut kompostiin heti, laitoin näteimmät isoon maljakkoon tuvan pöydälle. Hain vähän tuoksuhernettä tuoksuttelemaan vain sekaan.

Minulla ei vielä pihapuuhia ole, vaikka malttamattomana niitä odotan. Avaimien saanti asuntoomme kestää korkeintaan puolitoista viikkoa. Tässä pala tulevaa pihaamme.

Siinä sitä ei tiedä rivaripihan jälkeen minne päänsä työntäisi

Ruohonleikkuuta tai oikeastaan heinätöitä koko päivän ja vielä jatkuu sama saunarannassa ennen saunaa - pääsi luiskahtamaan pitkäksi ruoho, kun oltiin ensin siellä reissussa ja sitten on satanut. Aloin jo heti sateen jälkeen ensin, mutta meni leikkuri tukkoon ja taisi hihna löystyä, mutta saa sillä nyt vielä tehtyä... Eikös ne luvanneet huomiseksi vielä poutaa, että ennättää mummonkin pihan tehdä ennen uutta sadekautta?täh?

Innostusin tänään pihapuuhiin :slight_smile: Ensinnä haketin navetan edestä läjän omenapuun oksia (kädet täräjää vieläkin), sitten leikkelin etupihan nurmea (ruohonleikkurista on veto pois, pakko itse työntää), sitten laittelin ruokaa (isosälli pakotti minutkin syömään, vaikka ei olisi huvittanut) , mutta kaksi kottikärryllistä tuli, jotka sulloin mustaan jätesäkkiin odottamaan jotain), siis haketta (voiko kostea hake muuten itsellään syttyä palamaan?). Istutun yrttiruutuun jotain (teurikat, preerianvärimintut, jättipietarin, loistosalvian ja mahdollisesti jotain muuta (ja harmittelin matoja, jotka ei vieläkään osaa väistellä istutuslapiota). Jaa juu ja härmesalvian (jossa on kiva kaksivärinen kukinto - valkoista ja sinistä, mutta ei tod.näk. talvehdi). Ja nyyh. Ranskalaisesta rakuunasta on maanpäälliset osat kadonneet :frowning: Mutta kivaa oli muuten.

Alkuperäinen kirjoittaja: Tuntematon tai poistettu käyttäjä

Minä olen leikannut ja jotain repinyt juurineenkin irti. Olen siis ryhdistäytynyt karsimiseen. Leikkasin jopa ison sylillisen tuleentuneita raparperin siementörhöjä pois raparperiaidanteesta. Kiersin pihan otsa rypyssä ja pistäväkatseisena, hanskat kädessä. Keräsin kukkapenkeistä sangollisen nokkosta. Isäntä leikkaa nurmikkoa omaan tyyliinsa, eli osittain. Ajaa jonkun sektorin kuntoon, tekee välillä muuta, jatkaa ajoa ja niin edelleen. Hämmästelin tyyliä sillä minä aikoinani ajoin koko hoidon vaikka olisi silmissä mustennut. No kukin tyylillään.

Shelbykoiralla on taas joku vaihe. Se vinkuu melkein äänettömästi, pyytää jotain muttei sano mitä. Ihan jaloissa pyörii ja menee välillä tekemään kuolinpesiä kukkapenkkeihin, ja palaa takaisin turkki piukassa siemeniä. Ainut, mikä piristää, on pallonnoutaminen. Sille on vihdoinkin auennut sekin asia, vaikka koitimme sitä pimennossa pitää. Ehkä se haluaakin sitä palloleikkiä niin kovasti että menee välillä orientoitumaan kukkapenkkeihin - tiedä häntä.

Kameran kanssa kuljeskelin pitkin poikin ja yritin löytää uusia kuvakulmia. Ja Mustangheppa sulaa aivan höveliksi jos annan yhden pienen ja matoisen raakileomenan. Se puskee päällään kuin kissa ja pitää turpaansa olkapäällä raskaasti. Kertakaikkiaan lumoavaa. 

Krisseneitikoirasta on tullut Kamelianaiskoira…

Belgillä näyttäisi olevan jo jotain raamia. Kiva :)

Alkuperäinen kirjoittaja: Tuntematon tai poistettu käyttäjä

Olipas upeaa kun sai 10 päivää putkeen pihapuuhastella. Kaadettiin orapihlaja-aitaa parikymmentä metriä ja samalla lyhennettiin juhannusruusu 5 sentin tapeille. Jätteet poltettiin, eipä ollut metsäpalovaaraa . Kaadettiin syreeni, rungoilla lämmittää saunan ja padan ainakin kertaalleen, pienemmät oksat ajoin silppurin läpi ja viskelin haketta vähän sinne tänne lisää.

Poimin muutamasta pensaasta punaisia ja mustia herukoita ja maijasin ne mehuksi. Samalla leikkasin pariakymmentä pensasta, vanhat, kuolleet ja liiat pois. Hakkeeksi nekin.

Maalasin kuistin kaiteet, ilmeisen paahteinen paikka ja runsas käyttö näyttää verottavan maalikierrosta useammin kuin muut talonosat. Tervasin "varastoni" lattian ja yhden laatikon. Semmoisen istumalaatikon.

Ravasin pitkin ja poikin eteläisen pirkanmaan puutarhakauppoja haalimassa perennoja, kallionauhuksen paikkaa mietiskelin oston jälkeen kaksi päivää (hyvin suunniteltu on puoliksi tehty?). Muutaman varastin yleisiltä paikoiilta kun sattuivat nätteinä kohdalle (tarha-alpi, jättipalsami ja joku kirjava kanukka).

Totesin, että rastaat syövät etanoita, marjat ovat vain välipala tai jälkiruoka. Sopii minulle.

Ja jatkoin yhtä kukkapenkkiä: sen kanssa kävikin vähän köpelösti. Puolivarjon ja varjon kasveja siihen halusin ja totesin, että ritarinkannusten ja luumun välissä on hyvä paikka. Otin käteeni talikon aikomuksenani käännellä nurmi ja sammal ympäri, levitellä sanomalehdet ja kärrätä multa paikalle. Mutta, mutta... talikko kärähti muoviin. No, niinpä minun suunniteltu 1m*1m penkinjatko muuttuikin sitten 2m*2m kokoiseksi ja muovia kaivelin sieltä noin 9-10 neliömetriä pois. Onneksi muovi oli vielä sen verran sitkeää, että sain suuren osan siitä sammaleesta ja nurmesta sen muovin avulla pyöritellä pois tieltä ja sitten vain potkia takaisin. Mutta selvähän se on, että penkistä tuli sitten liian iso. Ja kun koristekasveilla tuntuu olevan melko lyhyt historia mökkitontillani ei niitä jaettavia kasveja juurikaan vielä ole.

Sain vihdoin viimein puhuttua isännän viemään sen pihalla lojuneen kaatissohvan pois ja sieluni silmät näkivät välittömästi siinä uuden kukkapenkin jatkopaikan.

Kuistin edestä kaivoin nurmikon ylös ja levittelin siihen puulaatat ja kiviä. Sen mukaan mitä materiaalia tontilta löytyi. "Suihkulähde" muutti paikkaansa sen seurauksena. Ehtiköhän se siinä olla jo kuukauden verran?

Kameran kanssa en nyt ehtinyt pelaamaan, ja ensi viikonlopulle on luvassa jakotaimia kaverin äitin pihalta.

Suunnittelin niin aktiivisesti koko päivän aamusta alkaen nurmikkojen leikkuuta, että ummehduinkin tuvassa arkistojeni kimpussacool Myöhään eilen illalla huomasin, että hyvänen aika:Jaloangervojen kukinnothan tuoksuvat mesiangervolle!! Tuvassa nopeasti vaihdoin olkkarissa toiseen ikkunaan hyttysverkon, että leijuisi vahingossa se hyvä tuoksu sisäänkin.

Hain kirjastosta monta kasvimaa-aihetta liippaavaa kirjaa ja sitä paitsi ruokaherneet ovat taimella siellä uudismaallaninaurua

Nanikka, ole vaan tyytyväinen että kaivoit vahingossa liian ison penkin...huomaat varmaan jo ensi kesänä että siitä tuli sopiva, ellei liian pienikin. Kaikki perennapenkit joita olen keväästä lähtien ehtinyt tälle uuden kodin pihalleni kaivamaan ovat jo nyt osoittautuneet liian pieniksi. Vaikka siis tein tarkoituksella niistä mielestäni TOSI SUURIA.  Niin että onnittelen vahinkokaivuusi johdosta!

Niin. Ei mikään ole niin mukavaa, kuin se tieto, että on tyhjiä paikkoja valmiissa perennapenkeissä.

Olisikin joskus aukkopaikkoja kukkapenkeissä.

Tänään pihapuuhiin kuului nurmikon leikkuu, maijallinen marjojen poimintaa ja nyt pitäisi mennä kastelupuuhiin.

Justiinsa tulin repimästä isoja unikoita pois penkistä ja johan tuli tilaa....tosin valkoinen lehtosinilatva ja purppurapipo odottaa istutusta, mutta silti kiva kun taas saa rauhassa miettiä, mitä pientä kivaa sinne hommaisi...mutta silti päässä raksuttaa, että mihin sitä tekisi ihan pienen uuden kukkapenkin...

Olenpahan tyytyväinen kun sain tehtyä pihahommia monta tuntia tänään. Oli sopivan mukava ilma. Ei liian kuuma eikä sääskiäkään ihan tuhottomasti vaikka yhdessä kukkapenkissä valkoapilaa repiessäni piti sääskilakki laittaa päähän. Sai hengitettyä sitten ihan rauhassa ettei sääsket olleen menossa nenään ja silmiin. cool
Apila on vallannut minun kulleropenkin täysin ja ihmettelin ja mietin miten saan sitä enää ollenkaan puhtaaksi. Round up`ia ei voi käyttää, se tappais kullerotkin mutta sehän on varmaa että apilan juuria sinne jää ja ne valtaa penkin taas uudestaan. Mitähän sen kans pitäis tehä ? En millään jaksais alkaa nostaan kulleroita ylös ja tekeen koko penkkiä uusiksi. Haluaisin apilan koko pihaltani kertakaikkiaan vaikka kuuhun. vihainen
MIetiskelin pihalla kävellessä että miksi kummassa meillä on niiiiiin monta paikkaa jossain kumman muutosvaiheessa ja kesken ? Eihän kenelläkään varmaan ole samoja taipumuksia pihan kans ? Eihän ?? täh?

Huomasin että tänään en ollut turhake vaan puuhake. Yes !!!

Juu, en minä pahakseni pistä että siitä penkistä liian iso tuli. Nyt se on vaan niin kovin tyhjän näköinen. Mutta eiköhän se siitä täyty pikkuhiljaa.