Kävin kylän markkinoilla niin, että kävelin 20 m markkina-aluetta, törmäsin tuttuun kukkamyyjään, kulutin kaikki markkinarahani ja tulin pois.
Kotio päästyäni pyysin junioria avuksi istuttamaan itsekasvatettuja krassintaimia perunakellarin katolle. Hän on aika hämähäkkimies ja tietynlainen viherpeukalo, osasi jo pienenä poikana istuttaa kukat oikealla tavalla. Sellaiset hyvät otteet. No, siinä sai paikkansa monta kymmentä krassia ja sitten juniori sai itse kastella ne letkulla ja hyvä tuli.
Kastelin letkulla kellarinkaton verhoilukurpitsoja ja Mustangheppa tuli siihen höpöttämään, sitä piti rapsutella kun hyttysenpuremia kutitti.
Laitoimme kukkalaatikoihin sanomalehtiä pohjalle (tosi harva pohjalaudoitus, multa tulee kasteluveden mukana jollei laita lehtiä) sitten lecasoraa ja lopuksi multaa. Siihenkin istuttelin muutaman markkinakukan. Hain vielä lisäksi kasvihuoneesta krassia, joka pitäisi ehkä olla milk maidia. Nimilappu oli aivan väärän purkin pohjalla, koskahan olen senkin sohinut noin...
Vanhempi poika kiihtyili yökylään menon kanssa ja lähdimme isännän kanssa häntä viemään, ensin louhokselle uimaan ja sieltä jatkavat polkupyörillä kaverinsa luo. Autossa älysimme että lähdetään hakemaan vihdoinkin kanoja ja kukkoja kotiin talvihoitopaikasta ja haimme edes yhden pariskunnan, sillä ei ollut kuin yksi pahvilaatikko. Minä vähän meinaan että lisää pitää hakea. Nyt kukko kiekuu innoissaan pihassa ja kana kadotti itsensä automatkasta säikähtäneenä. Yritän hiipiä pihassa niin etten aiheuta niille lisästressiä. Se yksi kana, se Houdini joka oli melkein koko talven ulkona ja kotona, hautoo silmät ristissä tien toisella puolen munia. Ehdottelin isännälle että tehdään abortti, sehän läkähdyttää itsensä hautomisella eikä munissa ole edes kukkoa, jollei sitten maatiaiskana risteydy fasaanin kanssa.
Loppuillan olen pääasiassa kastellut, Vedin letkun keittiöpuutarhaan ja kastelin. Täytin kasvihuoneen kaikki pönikät letkullä myös. Tiistaiksi ja keskiviikoksi on luvattu ehkä sadetta. Kyllä saisi sataa.
Koitin perkailla kaaripenkin reunaa mutta hyttyset veivät voiton ja pakenin. Sitten kuulin tieltä laukkaamisen ääntä ja olin aivan varma että Mustang on karannut. Yllätyin melkoisesti kun näinkin että Mustang jolkotti hyvin hitaasti ja laiskasti jokirannasta kotiin päin. Jos tiellä meni karkulainen niin se oli papin hevonen. Mutta kotiin päin oli menossa jos se se oli.
Juniorikin lähti yökylään. Olisi muuten romanttista mutta isäntä on "kasvinsuojelullisissa töissä" varmaan koko ensi yön - ainakin myöhälle menee. Voisin silti ottaa ja avata siiderin jääkaapista, ennenkuin siinä menee päiväys umpeen. Lettuja paistoin nopeasti niin että isäntäkin ehti syömään ennen pellolle lähtöä. Kirpanperke---t yrittävät syödä kaikki rypsintaimet.
Minäkin huomasin että ruusuissa on sekä kirvoja että niitä lehtiä kääriviä kääriäisiä. Eilen illalla myöhään kuljin pitkin pihaa kukkasuihkun kanssa, sekoitin sinne toluvettä.Tänään menin katsomaan niin esim. juhannusruusun kirvoista oli dööd noin 80% joten käsittely on ainakin
vielä kerran uusittava. En tiedä yhtään meneekö lehtikäärön tolua mutta ainakin yritin sinne sisälle sitä ruutata.