Kiitos Nuu, ei mua se pelotakkaan, että ne mystisesti sieltä katoaisivat.
"Ei työt tekemällä lopu, ja tekemättä loppuu työt" heh heh.
Minä sitten tykkään syksystä. Nytkin on +15°C, täysin tuuletonta eikä ole pahemmin hyönteisiä - mitä nyt muutama puolitokkurainen kimalainen yrittää pörrätä isomaksaruohon kukinnoissa.
Etten aivan jää häviölle Tanulle hain tänään puotiani vastapäätä olevasta kukkakaupasta kukkasipuleita lisää. Hinnat olivat kovat mutta valikoima sai kuolan valumaan. Hirvittävän sisäisen taistelun jälkeen ostin 6 ukkolaukkaa, 12 lummetulppaania (ihana kermanpunainen värisävy!), 6 Spring Green valkovihreää tulppaania ja 5 tähtinarsissia, sitä tuoksuvaa. Ää, montako sipulia siis ostin - 29 kpl + 160 = 189 vasta. Voin siis otsa kirkkaana hommata lisää sipuleita, eikös? Mutta nyt kyllä pitää mennä alennusmyyntisipuleille, nuo 29 kpl maksoivat aika hyvin, vaikkakin ovat Lord Nelsonia ja isokokoisia ja terhakkaan näköisiä. Kerran olen ostanut halpoja sipuleita ja pussin avattuani huomasin että kaikki olivat homeessa. Ei kivaa ei.
Temskukalla hyvä sanonta tuossa, , minäkin tilasin Korpikankaalta 3-numeroisella rahalla mukuloita, kauanpa kestää lähetys, olin varmaan eka, joka jätti tilauksensa tänä syksynä sisään
, Kieli pitkällä täällä niitä odotan, toivotaan, ettei penkit pamahda ennen niiden tuloa jäähän ettei tarvitse kairalla reikiä mukuloille porata.
Lapion kanssa huiskuin pari tuntia juuri äsken, ihanan raikas ilma. Olin niin onnen kukkuloilla, että teki mieli välillä hyppiä riemusta tasajalkaa, varmaan taas jokin hormoni pullahti yli äyräidensä. Ei syytä tiedossa. No tyydyin sitten perustamaan uutta perennapenkkiä tuhoamani mansikkapenkin ja kasvimaan paikalle. Ihanaa siirrellä liian täysistä penkeistä suunnitelmallisesti ja täysin tyhjään alueeseen taimia järjestyksessä ja välillä ihaillen, että aijai, kun tuleekin hiano !
Levittelin äsken sanomalehtipaperia maan pinnalle, nostin siihen päälle puusta rakennetut 15 cm korkeat reunat ja päätin jättää hoopeekompostin ja mullan kippaamisen siihen päälle huomiseksi - tuli jo ihan pimiä, olis kiva nähdä mitä tekee. Perustan siis penkkiä ja toivon että lehti pitää voikukkakasvuston poissa tulevista istutuksistani. Ja ei, siitä ei tule noin matalaa penkkiä vaan rakentelen sen koholle...
Mäkin tuossa pihalla puuhasin jatketta olemassaolevaan perennapenkkiin. Meinasin tehdä koko talonpäädyn pituiseksi, nyt vasta puolessa välissä ennestään. Innostuin kun luin tuolla sanomalehden avulla tehtävää kohopenkkiä. Tosin tähän en sellaisenaan voi soveltaa kun se toinenkaan pää ei ole niin korkealla. Lapioin nurmipaakut alta pois ja laitan siihen sanomalehdet ja muun mullan ja tavaran. Seuraavan alusta asti tehtävän sitten teen kokonaan nurmen päälle .
Hoyabella, eikös tuo alue ole nähty aikaisemminkin mutta vasta oksien leikkuuvaiheessa? Ellen taas ole nähnyt unta...tuntuu että joka yö puutarhapuuhailussa tapahtuu hirveästi... Tuntuu varmaan tosi hyvältä kun asia on nyt tuossa pisteessä. Ei ole mennyt aika eikä voimat hukkaan!
Noidannuoli iski täälläkin jo kolme viikkoa sitten...tooooosi hitaasti teen, hommille nauraisi etanatkin Kyllä ne selät siitä tokenee ensi kesään mennessä...
Jokasyksyinen haravointi on nyt tänään aloitettu meidän pihassamme. Naapurin vaahterat ja haavat ovat jo ilahduttaneet karistamalla tautisia lehtiään pihatielle. Pari lehtipussillista vein kompostiin. Rupesin samalla tyhjentämään kukkaruukkuja ja viemään niitä varastoon talveksi. Huomiseksi on luvattu sadetta, joten silloin pitänee puuhailla sisällä.
Sinisen taivaankupolin on peittänyt sellainen "ohut yläpilvi" tai paremminkin näyttävät kuin olisi taivas täynä pieniä pumpulipalloja vieri vieressä. Ja olisi kova hinku päästä pihalle...saa nähdä, tulee vettä ennenkuin ehdin kotia....tuo Pipun kertomus haravoinnista ja kukkapurkkien tyhjäämisestä toi aivan veden kielelle. Vaikkakaan en haravoi mitään koskaan kuin vasta hätätilassa
Upea, lämmin syysilma. Tänään piti siivota ja puunata, mutta aloitinkin siementen keruun, se kun on paljon mukavampaa hommaa. Nyt siemenrumban jäljiltä keittiö on täynnä kippoa ja kuppia. Laskin, että niitä on 43 kpl . Tupakka-askeissa on hyvä säilytellä, koska niissä on kansi ja vanhaan kenkälaatikkoon mahtuu suuri määrä. Vinkkinä teillekin!
Mistäs niitä tupakka-askeja saisi
Eilen illalla ilokseni huomasin, että komposti on alkanut kuumentumaan ja oli melkoisen lämmin sisältä. Kompostori oli viime torstaina(ko se oli) tiukkaankin painettuna piripintaan täynnä ja nyt taas enää puolillaan. Olen vaan aika mestari, vaikka ite kehunkin
Sain aika kasan siementaimipurkkeja tyhjennettyä ja altakasteluhuovat kuivumassa. Aivan upea syyspäivä. Ruukutuspöytä olisi vielä siivoamatta, mutta taidan jättää toisen kertaan.
Eilen istuttelin kaupunkipihalle pionin. Kummallista! Viikonloppuna nostin sen mökiltä ylös ja siinä oli kaksi erillistä mukulaa, joista toisessa oli silmu tai kaksi. Eilen kun kaivoin ne siitä siirtolaatikosta, oli kahdessa mukulassa silmuja ja neljä mukulaa. Olenkohan käynyt unissani viskomassa lisää siihen laatikkoon?
Ulottauduin muuten ensimmäistä kertaa istutusten kanssa takapihalle. Toivon, että löysin siitä yhden semmoisen kohdan, joka ei häiritse minun oleiluani takapihalla.
Tarttee munkin kokeilla editointia: oltuani kaksi ja puoli vuotta tupakoimatta, en voi kannustaa ketään säilyttämään siemeniä tupakka-askeissa. Mutta karkkiaskejakin on semmoisia, missä on kansi.
Voi huokaus ja ihanuus, oletteko te KAIKKI kotonanne töissä, eläkkeellä tai onko teillä muuten mahdollisuus puuhailla pihalla päivät pitkät? Minä niin räydyn tällaisillakin säillä, kun toimistoon on luut raahattava, vaikka sieluun sattuu, kun aurinko paistaa ja keli olisi mitä mainioin kaikenlaiseen värkkyyseen.
Mitä kaikkea sitä vielä tänä syksynä saisikaan aikaan, jos ei ihminen joutuisi käyttämään kymmentä tehokkainta työtuntiaan poissa tärkeimmän äärestä mököttää?
Niin, olet oikeassa intopii... tällä kans kiituutellaan toimistossa... Onneksi on aikaa aina välillä näitäkin juttuja edes katsoa täältä netistä
Eikutuotanoinniin... enhän minä tietenkään täällä työaikana....
No ei kyl lainkaan kannattais olla kateellisena siellä ilmastoidussa toimistossa.
Minä olen kaksi päivää kärrytellyt lampaanpaskaa lampolasta. 30 kottikärryllistä vasta.
Kuvittelepas, että teet täytekakun, johon käytät weetabixia, kuivasementtiä ja sanomalehtiä ja kastelet sen ammoniakilla. Sitten haet työkaluiksi pinsetit ja kynsisakset (noin niinkuin kuvaannollisesti) ja alat roudata kasvimaalle (ihan oikeasti). Ihan kun koittaisi tehdä lusikalla reikää sementtilattiaan ja ammoniakkihuurut polttelee sierainten limakalvoa. Siinähän sitä, kyllä se työstä käy.
Alkuperäinen kirjoittaja: Tuntematon tai poistettu käyttäjä
Uhhuijaa. No jos sinä tuon mulle toiseen vaakakuppiin tarjoilet... Ei sittenkään, tekisin tänään mielummin reikää sementtiin, jos a) saisin olla ulkona ja b) se homma sillä lusikalla kaivaen etenisi.
Saat siis minusta henkisen etäavun uurastukseesi. Jos se yhtään ilahduttaa
Jos minkä, niin sen olen elämäni varrella oppinut, että tekemätöntä työtä ei kannata taivastella. Sylkästään vaan molempiin kouriin ja oiotaan tukka. Kyl se siint sitten lähtee etenemään, suuntaan tahi toiseen. Eikä kaikkea onneksi aina tarvii kerralla tehrä. Ei edes täytekakkua. Parempi siitä tulee, kun antaa vuorokauden mehuuntua, eiks vaan.
Alkuperäinen kirjoittaja: Tuntematon tai poistettu käyttäjä