Kastelemaan pitäisi lähteä. Alkaa jo väsyttää kun neljältä aamulla heräsin.
Ihanan lämmin päivä -puuhommille välillä vähän liiankin kuuma.
Talvi
on nyt jo mielessä, kun kuivamassa olleita polttopuita kärrättiin
sisään liiteriin. Hyvin olivatkin kuivaneet kun ei ole satanut moneen
viikkoon kuin pari tippaa.
Luulin, etten auringossa enää pala kun olen ollut ulkoruokinnassa niin pitkään
mutta väärin meni. Molemmat olkapäät tulipunaisena ja saunaa
lämmittäessä tuntui, että löylyt taitaa multa tänään jäädä väliin.
Taimia on istuteltu ja kastelukannu heiluu -kasvarissakin vietävän kuuma vaikka ovetkin on auki.
Tosin kaikissa melkein tuhoon tuomitsemissani tomaateissa on jo nuput -osassa aukikin!
Maaliskuussa kylvämiäni taimia koulin tänään parisen sataa yhteensä.
Muistakaa sitten kylväessänne seuraavan kerran, että yhdestä neilikan siemenestä tulee ainakin kolme tainta...
Voikukat saavat minut raivon partaalle -oikein ilkkuvat sille, etten niiden voimalle ei kertakaikkiaan mitään voi.
Haituvapalloja joka paikassa...
Pihapuuhat loppui nyt tältä päivältä. Aamupäivällä otin rennosti ja istuttelin kukkapenkkeihin uusia kasvajia, hain pusikosta nuoria koivunvesoja jotka karsin ja työnsin kukkapenkkiin ringiksi, sidoin hieman keskikohdan paikkeilta kiinni toisiinsa ja nätti kiipeilytuki oli valmis tuoksuherneille jotka siihen alle istuttelin. Mukavaa pikkupuuhastelua jossa ei hiki tule ja käsien jäljet näkyy heti.
Keskipäivällä piti piipahtaa rautakaupasta hakemassa uusi pumppu jolla saa kaivosta nostettua kasteluvettä, vanha pääsee eläkkeelle. Samalla hankin sadettimen kasteluavuksi.
Iltapäivällä aloitin sitten kasvimaalle taas uusien kohopenkkien kasaamisen ja niihin istuttelut. Sain maahan purjot, lehtisellerin (puolet esikasvatetuista taimista jäi vielä istuttamatta) ja parsakaalin. Kamala kun kuullosta vähältä...ja siihen meni 5 tuntia! Parsakaalien päälle laitoin harson - homma sekin...ja kamalan näköinen tuolla lepattaessaan...taidan ruusukaaleilta sen jättää huomenna pois.
Sen jälkeen sitten jokailtainen kasvimaan kastelu...hyvin valikoiden vain välttämättömät...Selkä aivan romuna... Todella rankkaa tämä "valmisteleva aika"! Mutta senhän te tiedättekin
Meidän kylällä on markkinat ja pitkästä aikaa menimme koko porukka sinne vakain aikein: Minä olin päättänyt ostaa kasvihuoneen syötävät kasvateltavat markkinoilta. No näinhän kävi mutta mukaan tuli niin paljon muutakin (ostin kun halvalla sai kuin Vilen) että kantamaan tarvittiin kolme ihmistä eikä edes hävettänyt.
Nyt on kolmea lajia chiliä, maissia (laitan nekin kokeeksi kasvariin) ja keltaista tomaattia. Näillä edetään. Ennestään sielä jo onkin ne kaksi viiniköynnöstä joista beta kasvattelee jo tohkeissaan rypäleen alkuja.
Isäntä kävi iskemässä naulanlyöntikilpailussa parhaan lukeman: 58 mm yhdellä lyönnillä kuuden tai viiden tuuman naulaa kaksi vuotta pannuhuoneessa kuivatettuun koivupelkkaan. Hän on joka vuosi voittanut tuon kisan. Saa nähdä huomenna meneekö kukaan tuosta paremmaksi.
Käytiin ulkona syömässä (eli ABC:llä Oskarinleike tarjouksessa) ja tultiin kotiin. Sovittiin, että orientuidutaan 45 minuuttia ja sitten aloitetaan työt.
Nyt on kasvihuoneen talvetetut lopullisilla sijoillaan: 2 daturaa potagerissa ja yksi terassin edessä, kaksi kannaa potagerissa ja oikeastaan kaikki loput sijoiteltiin terassin eteen uudelle laatoitukselle, joka sitä varten tehtiin laajemmaksi. Nyt ei tarvitse ruukkuja siirrellä nurmenleikkuuta varten.
Purkittelin verenpisaroita monta ruukullista ja laitoin ne hiukan varjoiseen terassin kasvipyramidiin. Huomasin jättiverenpisarasta yhden nuutuneen oksan, oli murtunut juuresta joten sain ison läjän pistokkaita, jotka nyt kylläkin ovat ko. kasvipyramidin hyllyllä hillopurkissa juurtumassa.
Pesin tyhjennetyn kasvihuoneen vesisuihkulla ja kastelin multapaljut. Lisättiin uutta lannoitettua multaa päälle ja kastelin vielä kerran. Juniori asensi kasvihuoneeseen minulle vanhan kelloradion, jos haluaa vaihtelua linnunlauluun.
Hyttysparvi himmensi työilot ja pakenin tupaan. Isäntä leikkasi nurmikon tarkkaan tyyliinsä ja totesin ettei mikään näytä miltään ennenkuin nurmikko on siisti.
Nyt pitäisi vielä kastella markkinakukat, pestä jalat ja vaikkapa avata siideripullo aivan hurjana.
Minä kastelin aivan vaan välttämättömimmät. Olin koko päivän humputtelemassa Tolkun ja pikkurinsessansa kanssa, käytiin mm. Terolan taimitarhalla, josta selvisimme ulos muutamalla kurjenpolvella ja yhdellä särkyneellä sydämellä. Mutta mitä yhdestä särkyneestä sydämestä, mitä sen on väliä, kun olen niin lätkässä: tien varret täynnä toinen toistaan upeampia lupiinipöheiköitä ja mun alkoi tehdä mieli valkoista lupiinia.
Tolkun leipaisema raparperipiirakka takaikkunalla ajelehdimme mutkaista tietä näkymättömiin ja kääntöpaikalla kibu keitteli kaffet, jotka hörpittiin ennennäkemättömässä (=minen ollut nähnyt) paviljongissaan Mukava puutarhastelupäivä kaiken kaikkiaan - tosin rinsessa urvahti mennen-tullen takapenkille.
Kastelin uutta sinistä perennapenkkiäni (osa perennoista parisenttisiä, mutta silti…),punaista perennapenkkiäni ( -"-), mustavalkoista penkkiäni,kastelin tomaatteja, kastelin saksankirveliä ja ranskalaista rakuunaa (hyvin ovat asettuneet aloilleen, kiitos!)! Ylipäänsä kuljin letkun ja kannujen kanssa pitkään.
Istutin Tarleenalta saadun malvan (kiitos!) ja ulkokylvöstä tulleet harjaneilikat. Kävin ostamassa, taas “viimeisen kerran tänä vuonna”, multasatsin, ja käytinkin siitä taas jo osan.
Askartelin taiteellisen tuen tuoksuherneille.
Ihailin herneenversoja ja piilotin ne takaisin harson alle, ettei joku syö, niin kuin tässä yksi vuosi kävi.
Nautin puuhailusta ja puutarhasta, ja ihmettelin, mihin aika sitten käytetään, kun kaikki on istutettu ja saatu kasvuun?
Juuri äsken suoritin tämän päivän ainoan pihapuuhan. Kävin kaksi kannullista kaatamassa sipulimaan laidan pikkuruisille taimille. Kaikki muut ovat jo olleet muutaman päivän taimella paitsi porkkanat. Jos olisin fiksu, harventaisin taimet huomenna ennen sadeviikon alkamista.
Kiva tunne muuten, kun kasteluvesi tuntuu kannun rivan läpi lämpimämmältä kuin ilma. Mittari näyttää nyt vain kymmentä astetta ja tuntu oli hyvinkin kolea.
No kastelin minä aamulla kasvihuoneella.
Ja Annesurfin sinisistä perennoista muistin kylvöä odottavat siniset kesäkukat. Nekin pitäisi fiksusti kylvää huomenna.
Aamupäivällä kävin ostamassa kukat haudoille. Samalla piti ostaa yksi verikurjenpolven taimi ja yksi pikkusydämen taimi. Verikurjenpolvista luin eilen illalla täältä pentistä ja sopivasti oli taimia tarjolla. Auts. . Pikkusydämet on taantuneet ja tarvitsivat yhden ison yllykkeeksi kasvaa paremmin. Ai niin ostin minä yhden verenpisarankin amppeliin. (kovin verisiä ostoksia)
Päivän olen poukkoillut pihalla saamatta mitään mainittavaa aikaan. Mies rounduppasi rikkaruohoja ja minä taapersin edellä yrittäen pelastaa myrkyn alta lupiineja ja yhden marjapensaan alun.
Heittelinhän minä pioniunikoiden siemeniäkin sinne sun tänne. Ja vaihdoin vaahtera-aulion isompaan ruukkuun. (vihdoin ja viimein)
Tänään oli vähän lämpimämpää kuin eilen ja oli mukavampaa muka touhuta.
Minullakin on samanlainen pihapuuhailupäivä kuin edellisillä. Mainittakoon että askartelin myös tukikehikon, bataatille. Tai pataatille, niin kuin Nivalassa lystikkäästi sanotaan
Minkäslaisen kyhäsit, sillä minunkin pitäis jonkinlainen kehitellä. Sillä kasvua on jo niin paljon, että pitäis jonkinlainen kehikko keksiä.
Kolme pitkää tuomen riukua pystyyn bataatin ympärille, sidoin riu’ut latvasta yhteen. Ei kovin vaativaa Ehkä olisi hyvä olla enemmän tarttumakohtia.
(Kaupoista olen katsellut valmiita tukia mutta olen ollut nuukalla tuulella niiden suhteen.)
Mies valoi tänään aitioneduspenkin reunamuurin, pääsen pian senkin istuttamaan Ja appiukko kaivoi monttuja lammenrantasiltojen valuja varten. Minä kävin kylällä ostamassa kaksi nippua ruusuja äidille, ja avomaankurkun taimia 5 kappaletta, sekä ihan törsäsin kun ostin surfinia-amppelin. No enpä muita kesäkukkia ole ostanut enkä osta. Kylvin kotiin tultua eiliseltä jääneet herneet ja istutin kurkut ja levittelin harsot kurkkutornin päälle ja kasvimaalle. Enpä tainnut muuta tehdäkkään… mihinkäs se päivä livahti? Illalla vein naapurille ison läjän taimia ja sain keltavuokon, (oih!), valkeaa tosisuloista pyöreälehtistä orvokkia ja sinistä sarviorvokkia. Ja sitten vielä saunaan.
Ei kun höh, minähän aloitin metsäpuutarhan teon! Revin hurjaa vuohenputkikasvustoa, ja sieltä välistä pelastin metsäkurjenpolvia, lehtosinilatvaa, valkovuokkoja ja käenrieskatupsun. Ja löysin vaikka kuinka monta sinivuokkoa! Kaksi tupasta olen siihen tuonut. Harmi kun ne on nyt lähteneet leviämään, niin kaikki pienenpienet siementaimet joita en tunnista, joutuvat paksun multakerroksen ja katteen alle… Keräsin minä isompia taimia kymmenkunta kappaletta. Vielä pitää nostaa ylös ne muutama varjoliljaa ja jokunen metäskurjenpolvi. Sitten revin loputkin vuohenputket pois, ja päätän miten etenen…
Kielojakin siinä kasvaa mutta en ottanut yhtään vielä talteen. Saa nyt nähdä. Voisi levittää niitä jonnekin ihan muualle.
Siellä ovat penkissä Sandin siniset iiriksetkin, kiitos! :O)
(Samoin mm. Ihaan sininen ukonkello ja siperiankurjenmiekka, kiitos!) Voitteko kuvitella, että ostin rentoakankaalin kolmella eurolla…se oli yllättävän nätti eikä mulla ollut sitä…ja luvataan levivävän, mikä olisi plussaa! Silti hinta vähän naurattaa.
Tänään tarvii pakosta ajaa nurmikko ja…kastella…
Aloitin mattojen pesun painepesurilla patiolla. Meneehän siinä samalla suurella vedenkulutuksella kun kastelutkin. Muita pihapuuhia en aio tänään tehdä kun pakolliset kastelut. Yritän viettää vapaapäivää.
Tänäänpä minä harvensin sipulimaan syrjästä nauriit, salaatit ja punajuuret Porkkana ei ole vielä taimella edes.
Mutta aamun aloitin hirmuisen aikaisin pesemällä kaikki sadevesitynnyrit katuharjalla ja lopuksi oikein rätillä hinkaten sisäpuolelta männyn siitepölymönjät pois. Pesua edelsi tietenkin suurkastelu, että sain jättää jäljelle vain sen annoksen, mikä pohjalla tarvitaan pesuun. Silloin aamutuimaan nimittäin näytti siltä, että aivan justiinsa alkaa suuri sade. Mutta ei vielä ole satanut yhtään, vaikka paksuja pilviä meneekin kovaa kyytiä taivaalla tuulenpuuskien saattelemana.
Pitkään kesäkukkapenkkiin vetelin ihmekaaret poikittain viistoon itsellään kylväytyneiden unikoiden lomiin ja kylvin piiankieltä ja ainakin sinisilkkikukkaa kaariin. Myös uuteen olkkarin päädyn aurinkopenkkiin kylvin perälle sinisievikkiä ja sinnekin muistaakseni piiankieltä tai sitten jotain muuta...
Merkkasin tuhannella tikulla Uffe-kissan varalle ne kylvösten kohdat ja pistin muka lajimerkinnän panemalla siemenpussin kiven alle
Myös etupihan altaan uuteen pensasalueeseen kylvin sinisilkkikukkaa. Niin ja kurkkuyrttiä. Tuskin löydän niiden mahdollisia taimia keskentekoisen kompostimullan nostamien rikkisten seasta.
Etupihan altaasta kannoin kymmeniä kastelukannullisia siitepölyvettä kasveille. Vuorenkilvistäkin tuli siistit, kun huljuttelin niistäkin siitepölyt pois.
Korallinpunaisen idänunikon pienet siementaimet nostin semmoisenaan kipoista maahan myös muistaakseni kolmeen eri kohtaan.
Niin ja kevätruusuleinikin neljä siementä, jotka taisivat olla peräisin vuoden 2004 perennakirjeestä. Hyvä ihme, myös punaiset kärsämöt kylvin. Pistin ne palavien rakkauksien vierelle hetken hurmiossa.
Onnistuiko sinulla, annesurfs, siemenkylvö siperiankurjenmiekoista vai nytkö ne kylvit?
Sand, onnistui, ihme kyllä, eka siemenkylvö mitä olen ulkona kokeillut! Laitoin siis silloin alkukeväästä / lopputalvesta ulos astiaan. Lunta päälle. Koko kevään vahdin silmä kovana, etteivät pääse kuivahtamaan kylvökset.
Eiväthän ne kauhean isoja vielä ole, mutta oikein terhakoita!
Tarviikin varmaan kohta mennä kastelukannun kanssa sinne, noille pienille kannan juomavettä joka päivä.
Muuten en olekaan vielä saanut aikaan muuta kuin yhden chilin vaihdettua isompaan ruukkuun ja kasteltua kaikki chili-, paprika- ja tomaattiruukut. Ja taas meni pihalla joku kolme tuntia…
Sand, kurkkuyrtin taimet ovat pullukoita, ne erottuvat helposti. Eli sirkkalehdet ovat paksut ja kasvavat ruusukkeenomaisesti, ilman vartta.