Sinivaleunikkopurkki eteisen ikkunalaudalla-- umpijäässä. Voi pirk.
Mie täällä oottelen ja oottelen. Mitään en ole vieläkään kylvänyt sisälle.
Hieno juttu jutita
Tälläinen sisäpäivä,itsekseni pähkäilen,joka pistäisi sammaria ja muuta niiden siemenkavereita multaan vai odottaisiko edelleen, mutta kun ei oikein enää malttasi.
Sammareiden kanssa kannattaa vielä odotella, itävät parissa päivässä.
Katsopas Viherpiiperö kuvat sivulta 83, näet ettei noiden kanssa ihan heti tila lopu kesken .
En laittaisi jääkaapissa tapahtuviin kylmäkäsittelyihin multaa. Toki se saattaa siellä toimiakin. Vermikuliitti on bakteeriton kasvualusta, ja näin paljon varmempi estämään siemenmateriaalin pilaantumisen. Lisäksi laitan purkkikylvösten pintaan ohuen kerroksen vermikuliittia. Se tasaa kosteuden kerroksen alla, estää kuivumisen, ja jos aurinko pääsee porottamaan kylvöksiin, niin vaalea pinta ei nosta lämpötilaa niin korkeaksi kuin tumma mullan pinta.
Liian aikainen itäminen on valitettavan tavallista varsinkin tuoreiden siementen kanssa. Siinäpä ei muuta voi tehdä kuin peitellä itäneet multaan, ja siirtää ne viileään kasvivalon alle ja toivoa parasta.
Pikainen kysymys.
Onkohan aivan liian aikaista laittaa ruukkutomaatti kasvamaan jo nyt? Kovasti sormet jo syyhyää laittaa istutuksia purkkeihinsa, kun flunssassa on lapset ja ei mitään oikein voi tehdä. Tylsyyttä paikkaamaan siis
papelo, jos sinulla on lisävaloa tarjolla taimikasvatukseen, niin ei toki ole liian aikaista. Myöhemminkin ehtii, mutta itse laitoin viime vuonna tomaatit helmikuun alussa ja sain mukavasti satoa. Eli oloistasi riippuu milloin voit aloittaa
Itse joudun olosuhteiden pakosta odottamaan vieläkin tämän vuoden tomaattikylvöjen aloittamista ja harmittaa vietävästi!
Lisävaloa löytyy. Pitääkin värvätä tuo 2v pojan koltiainen auttamaan mullan purkituksessa…saa kerrankin sotkea oikein urakalla ja ihan luvalla
Kiitos vastauksesta Nuu.
Mun african iris kasvaa nopeesti,tähän meni n.2viikkoa,joku sanoi minulle että on mennyt itsellään vuosi ku on itänyt:) tää kasvaaki jännästi,lehti on tötteröllä,todella vahvan tuntosia on,eiköhän nää ainaski onnistu jos ei muut lajikkeet onnistu:)
Toivotar; afrikan iiriksen lehdet ovat kapeita miekkamaisia (valehteleeko kuva, näyttäisivät aika leveiltä).
No taas olisi kysyttävää Löysin tuolta yhdestä nettikaupasta Ipomoea quamoclit / Miinanköynnöksen siemeniä. Onkos kellään ollut tämmöistä ja jos, niin millainen oli kasvattaa, helppo/vaikea?
Miinanköynnös, Quamoclit kokeile tuota uutta vastausta odotellessasi... ketjulle on ainakin pituutta kertynyt.
kiitos kovasti mai-lee
Mikähän ihme hontelo taimi tulee ihmepensaan juurelta ? Olen varmaan jotain sinne laittanut, mutta mitä , tunnistaako kukaan ?
Kylvin salkoruusun, akileijan, kultatyräkin, alppipiikkiputken ja särkyneen sydämen siemenet. Niiden tieltä taimilaatikosta koulin pois lobeliat, orvokit ja dahliat.
Avomies katseli touhujani ja kysyi sitten kun kaikki oli purkeissaan, että tarvitko noita kukkia tosiaan noin paljon. Mutta siis... tässähän on vasta noin neljäsosa siitä mitä olen ajatellut kylvää esikasvatukseen No, onneksi häntä ei (kai) hirveästi haittaa nuo minun purnukat.
satues
Äkkiseltään tuli taimesta mieleen litsi (Litchi chinensis).
Olisiko sellaisen siemen eksynyt ruukkuun joskus?
Mitään ei ole noussut minun kylvöksistäni, vaikka viikon olen jo odotellut ja niille rupatellut. Mitenköhän tässä taas käy. Jos pitää moneen kertaan koittaa niin voi olla että myöhässä taas ollaan.
LiisA, meillä myös ukko aiemmin huokaili kylvöpurkkejani. Viime viikolla hän vaati, että sammareita on kasvatettava sen verran reilusti, että hän voi viedä kesällä ison ruukullisen työpaikan oven pieleen. Toisti saman asian kun olin toipunut pyörtymisestä.
kai oot varannut sille ajan lääkäriin?