Orvokki olisi pitänyt jo laittaa, jos haluaisi ensi kesälle kukat. Mutta useimmat orvokit voi kylvää kesällä suoraan ulos jolloin kukkivat seuraavana vuonna. Keijunmekot (kai) vielä ehtivät, tomaatilla ei ole vielä edes kiire.
On varmaan muitakin pitkän esikasvatuksen vaativia perennoja, muttei nyt tule esimerkkejä mieleen… Mielestäni hyvä konsti noiden uusien lajien kanssa on etsiä googlesta. Sieltä tulee usein pentin keskusteluja vastaukseksi, sekä siemenmyyjien ohjeita. Niistä saa jo tosi hyvin otettua mallia milloin kuuluu kylvää.
Niin, ja aika monia perennoja voi kait kylvää kesällä ulos. Sitten tietysti kukkivat vasta seuraavana kesänä.
Esim. Exotic Gardenilla on kasvin perässä numeroin kerrottu, mikä kylvöohje millekin kasville käy. Kylvöohjeet löytyvät vasemmasta reunasta nimelle viljelyohjeita. Esim. keijunmekon kohdalla on numerot 3+13 eli kylvö sisälle helmi-maaliskuussa, itävät valossa, siemeniä ei peitetä. On enemmänkin ohjeita, mutta en kaikkea tähän laita.
Kyllä orvokin voi vielä aivan hyvin kylvää. Se vaan kukkii myöhempään. Kauppapuutarhoihin tulee tällä tai viimeistään ens viikolla orvokintaimet, mikäli ne kasvatetaan siellä itse. “Täydellisissä” olosuhteissä niistä 2-3cm taimista saadaan kukkiva orvokki just sopivasti toukokuun alun sesonkiin.
Eli jos kotioloissa laittaa tällä viikolla orvokkia tulemaan, niin ne kukkivat kesäkuun lopusta elokuuhuun alkuun, lajikkeesta riippuen.
Itse laitoin viime vuonna monivuotista orvokkia (en muista enää tarkkaa nimeä) ulos kylmäkäsittelyyn. Ts. itivät ja kasvoivat siten miten luonto antoi. Kyllä ne olivat täydessä kukassa jo kesäkuussa ja laiskuuttani taisin istuttaa ne maahankin vasta heinäkuussa ja ne kukkivat pakkasiin asti. Samoin tein marketista ostetulle isolle orvokille (joku Viola grandiflora se oli) ja suurinpiirtein oli sama aikataulu.
Tänä vuonna olen ajatellut laittaa tahallani orvokkeja tulemaan myöhempää. Koska ne kestävät jopa -7 astetta pakkasta, yritys on saada myöhään syksyllä vielä täydessä kukassa olevia orvokkeja.
Kiitos tagetes, olen jättänyt loput orvokinsiemenet laatikkoon kun luulin etteivät enää ennätä. Nytpäs kaivankin ne sieltä esiin ja pääsevät multaan!
Siis kaikki ne mitä laitoin olen jo istuttanut ja ovat jo itäneet. Olen siis laittanut kaikki mitä pitikin. Täyttyy vähän vielä tutkia googlesta mitä muuta voisi nyt laittaa.
Itävätkö keijun mekot jos ovat mullan alla? Taisin nimittäin peittää ne.
Täällä orvokista tulikin tietoa, kun eilen siitä kyselin orvokki-kohdassa. No tilauksen tein eilen kuitenkin. Toivotaan, että ensi viikolla olisi siemenet perillä. Meillä on onneksi yläkerrassa huone etelänpuolella ja sinne mahtuu paljon ruukkuja, koska ei ole tällä hetkellä kenenkään huone.
Mun pitää muistaa kylvää orvokit nyt viikonloppuna, muistuttakaa lauantaina
Amppeliorvokit huolestuttavat minua, ei ensimmäistäkään elonmerkkiä purkissa.
Tässä hyvä linkki: Millon ja miten mikäkin itää. mai-lee on siitä kertonut muutamassa ketjussa ja eilen kävin sen suurpiirteisesti läpi. Ihan kaikkia sieltäkään ei löytynyt, mutta suurimman osan kuitenkin.
Jos jaksaa englanniksi asioita tavata, ni hakusanalla Seed germination database tulee aika paljon eri sivuja.
Siis tässä linkissä on vain perennojen kylvöohjeita.
Tom Clothier's Garden Walk and Talk
Täältä löytyy sama, plus ohjeet yksi- ja kaksivuotisten ym. kylvöön.
Ja tässä yksi hyvä ja monipuolinen: The Seed Site.
Tossa Tom Clothierin ohjeissa on joissain asteluvut farenheitissa, mm. yksivuotisten kohdalla. Tässä helppo muunnin käyttöön. Helpompaa miettiä celsiuksina.
Oho, nyt niitä tomaatteja kurkkiikin jo kolme…pakkohan niitä on kytätä jatkuvasti, mamman pienokaiset Ja apinankukat lykkii 1 taimen päivä vauhdilla uusia pikkuisia, joten joka aamu on uusi yllätys purkissa
AlmaBrug, älä vielä laita tomaattia, paitsi jos sinulla on lämmitewttävä kasvihuone!
Itsekin yritän kärvistellä ja hillitä, että laittaisin avomaantomaatit tulemaan vasta maaliskuussa tai lähemmäs puolta väliäkin.
Lisää chilejä itänyt, ihanaa! Viikossa tupsahtivat esiin, aika hyvin!
Ja käyn vähän väliä kurkistelemassa kanssa niitä…suunnilleen aina ohikulkiessa.
Paapelo…mihis meinaat apinankukkasi laittaa, ne meinaan kasvaa sitte vauhdilla ku alkuun pääsee!
http://www.gardensnorth.com/site/index.htm
Täältäkin löytyy katalookista kylvöohjeita.
Viime vuonna kylvin orvokit vähän myöhään, ihan helmi-maaliskuun vaihteessa. Eivät kukkineet vielä toukokuun puolella, mutta monessa oli kukkanuppu jo kesäkuun alussa. Nekin orvokit, jotka jäivät ilman minkäänlaista hoitoa eli kukkien nyppimistä tms. kukkivat vielä myöhään syksyllä pakkasiin asti. Yksikään ei muuttunut kellertäväksi honkkeliksi, niin kuin osto-orvokit tekevät usein jo juhannuksen jälkeen. Näillä konstein saa ihmisten silmissä mainetta puutarhurina, vaikka muu piha muuta todistaisikin.
Tämän vuotiset orvokin taimet näyttävät kyllä niin hennoilta ja hitailta, ettei heti uskoisi niistä mitään jättiorvokkeja tulevan.
Ne varaslähdön ottaneet malvikit ovat kohta siinä kunnosssa, että pitäisi koulia. Helpottavat siinä maaliskuun odottamista.
Annesurfs tapoin jo yhdet tomaatit, siis taimipolte tappoi. Nämä juuri itäneet kasvavat niin hitaasti, että uskon pärjääväni niiden kanssa ihan hyvin. Tai niin minä luulen ja myöhemmin osoittautuukin hankalaksi.
Kauppapuutarha kylvää orvokit heti joulunpyhien jälkeen, jotta taimet ovat valmiina äitienpäivän tienoilla. Jos kukkia ei tarvitse olla vielä toukokuussa, voi siemenet toki kylvää myöhemminkin. Kukinta viivästyy, mutta kukkia tulee silti.
Osto-orvokit on pääsääntösesti käsitelty lyhenteillä, että pysyvät sopivan tuuheina “puskina”. Kun lyhenne lakkaa vaikuttamasta, kasviparkakin kokee rajun muutoksen ja helposti kasvu häiriintyy, suuntaan tai toiseen. Niistä tulee joko ylivenuvia, ei stressinsietoa (mm. tuuli ja sade jne.) ja tuhohyönteisiä vastaan ei jakseta taistella.
Se on yksi syy miksi monet esim. nykypelakuut, vaikkapa torilta hankitut, eivät talvehdi niinkuin itse kasvatetut ja ne mummujen perintöpelakuut.