2011 Kylvöt, Suljettu

Olen nyt tehnyt kaikista kylvetyistä siemenistä pienet muistiinpanot. Osa chileistä ja ainakin mimosa ovat itäneet.

Minä olen vielä lähtökuopissa. Vuosi sitten tein ensimmäiset kylvöt välipäivinä, nyt vasta mietin onko multaa kotona. Ja eikös nyt ole vielä laskeva kuu?

Tänään just otin olohuoneen ikkunahyllyltä pois kuolleet chilin ja paprikan, aika moni on heikossa hapessa, joten uusia kylvöjä on tehtävä, talvehtivista ei välttämättä kovin moni selviä uuteen kesään. Omnicolor tekee kyllä satoa, Naga Morich kukkii ja valkoisessa Habassakin on kukkia. Ensi viikolla valmistelen purkit ja siemenpussukat :slight_smile:

eltsu, kuoliko se pikkucili? (kirjoitin ensin “

kouliko” , heeh!). Minulla on edelleen se keittiön ikkunalla, nahistuneita chilejä siinä kasvaa kun ei paljon ole niille vahvoille käyttöä. Mutta muuten ei mitään nahistumista kasvustossa, vahvanvihreät lehdet. Ihmettelen vähän, kun sillä ei ole yhtään lisävaloakaan. Viime vuonna ne keittiö-pikkuchilit kuoli kyllä kaikki. Ehkä tämä yllättää?

Tänään piti kylvää chilit ja paprikat mutta multapussin sisältö oli pöllyävän kuivaa. Pitää huomenna mennä ja ostaa marketista Rainbown (tai Pirkan) kukkamultaa - halpaa ja toimii :slight_smile:

“Nuun chili” on hengissä, juuri ja juuri, yksi oksa on vihreä, suurin osa aika kuolleita. Kivasti se teki satoa pitkin syksyä. Puutarha-apparin kanssa kun otettiin siemeniä, käskin kirjoittaa paperiin “Nuun chili”, mutta neiti kuuli väärin ja kirjoitti “Moon chili” :slight_smile:

Voisin nyt alkaa lannoittamaan noita talvehtijoita, kun valokin alkaa lisääntymään. Jos varovasti aloittaisi ja lykkäisi ensin puolikkaan kanankakkapuikon ruukun reunalle.

Ja kukkamultaostoksille on mentävä minunkin, ei taida olla kotona kuin rippeet.

Nuu, mikä lajike sulla on? Mun Sibirische Hauspaprika tekee täyttä häkää kukkia ja hedelmiä. Tai on se vähän nuutunut välillä, kun kastelu unohtuu.

Chilit kylvetty jo marras-joulukuussa ja huomenna paprikat.

Tomaatit kylvetään viime vuodesta viisastuneena vasta helmikuussa…toivottavasti.

Siinä nyt jotain ensi alkuun.

Emo, tämä "pikku-chili"-nimellä saatu maustechili on lähtöisin Tipilinnulta (älkää hirttäkö jos nyt muistin nimmarin väärin :slight_smile: ) ja hän ei tiennyt siitä sen kummempaa nimeä, oli ostanut taimen kaupasta ja sitten keräsi siemeniä joista osa minullekin eksyi :slight_smile: Taisin 2009 kasvattaa elämäni ensimmäisen chilin niistä, ja sitten siitä kerätyistä 2010. Tai alku oli 2008, kuka noita jaksaa muistaa :slight_smile: Toin tuosta chilistä taimia jaettavaksi myös alkuvuoden tapaamiseen siellä Kurjenmiekan paviljongissa. Kaikille yritin tyrkyttää, etkö huolinut :slight_smile:

noku mulla oli näitä saksasta saatuja siemeniä. Eikä meillä chiliä paljon kulu.

Tomskujen kanssa on kyllä lirissä, jos ne kylvää jo nyt

Ei ole.

Tuosta Tomclothierista vielä…hyviä, selkeitä ohjeita ovat, MUTTA:

Tähtililjan, Zigadenus elegans, kylvöohje Sow at 20ºC (68ºF), germination slow - siis 20 astetta ja itää hitaasti. Ei kerro, että +20 sisällä vai ulkona…??

Kyllähän tomskutkin voi jo kylvää jos pystyy jarruttelemaan kasvua.

se on + jos miinusta niin tuo fahrenheit aste eli 68F olisi vähän erilainen 100F on meidän +37,7 astetta tätä meidän.

tarkoititko tätä fahrenheitin luku täytyy olla 32*F tai pienenpi että on pakasta meidän celsius asteilla

On siis +20 celsiusta, mutta että laitetaanko kylvös sisälle vai ulos tuohon lämpötilaan ja mihin vuodenaikaan, sitä ihmettelen (Sorry, oli epäselvästi laadittu kysymys…:slight_smile:

ei niissä kylvö ohjeissa kerrota koska kylvetään ja jos nyt kylvät ei ulkona ole sitä +20 jos itää hitaasti niin mä kylväsin tuon liljan joskus maalis huhtikuussa sisälle ja jos ei ole itänyt toukokuuhun laitaisin ruukun tai purkin mihin nyt kylvätkin ulos ja pitäisin kosteena seuraisin tilanetta itääkö vai ei kuivuun sitä ei sitten saa päästää

Kiitos paljon vastauksesta, Mumimyy! Noinhan se tietenkin on mentävä:)

http://exoticgarden.fi/webshop.php?showshopcat=7&menu_showcat=1&page=32

http://www.joyseeds.fi/thtililja-p-348.html?osCsid=2cd6389d106c4681236f52ce8bc45aaf&currency=EUR&language=fi

http://www.kukkivaniitty.net/perenna.html

Tuossa kolme paikka missä kylvö ohjeita  ja kaikissa erilaiset ohjeet voit valkata mieleisen

on se kumma kun ne linkit hyppi mihin sattu

Kiitos! Hyviä linkkejä! Löytyihän niitä ohjeita vaikka mistä, turhaan sitä TomC:tä jäin pähkäilemään…:smiley:

Brittilehtiä kun tulee seurattua - niitä aina tarttuu ärrältä - näyttävät harrastavan paljon minikasvareita, joissa on lämpöelementti pohjalla. Siitä voi kätevästi säätää tarkan lämpötilan.