2011 Kylvöt, Suljettu

Ensimmäiset kylvöt tehty, 7 erilaista  chiliä ja paprikaa. Määrä kuullostaa harkitun kohtuulliselta ja lajikkeetkin on valittu entistä tarkemmin  Tokihan siemeniä täytyi laittaa jokaisesta kahteen eri pottiin, ja joka pottiin laittaa kaksi siementä jotta ainakin yksi siemen per potti itäisi ja saisin jokaisesta lajikkeesta kaksi kasvia. Ei paha vieläkään.  Jos kaikki siemenet päättävät itää niin sitten ihmetellään että mitä tuli taas tehtyä kun poiskaan ei raaski yhtään taimenalkua koskaan heittää  .

Kohta täytyy taas ottaa esille taimikasvatushyllykkö valoineen, juuri äskenhän sen vasta kannoin varastoon

minä en ole kylvänyt vasta kun lumihankeen. Ukko on toppuutellut että eihän niitä vielä kannata laittaa (chilit ja tomaatit), ovat vaan edessä ja keväällä ei mahdu minnekään kun on niin ajoissa. Kiusaus on kova mutta jos vaikka viimeistään kuun lopulla. Syytän kyllä ukkoa jos kasvatukset on myöhässä!

Minullakin talvehtii muutama chili, habanerot ovat reippaita, muut nuutuneita. Talvetin viime vuonnakin yhden; lehdet kyllä putoilivat talven aikana lähes kaikki, mutta auringon määrän lisääntyessä uusia lehtiä kasvoi ja kesällä satoa tuli runsaasti. Mies käytti chilejä tuoreena ja loput kuivattiin ja murskattiin. Nyt keitokset maustuvat omalla chilirouheella :slight_smile:

Nämä chilin-rontit vievät niin paljon tilaa, että taitaapi olla turha haaveilla kylvötöistä kovin pian :frowning:

Mulla oli pieni multapussin loppu tuolla parvekearkussa, kumma kyllä, ei ollut juuri ollenkaan jäässä! Pitänee kylvää jotain hangen alle menevää mökille vietäväksi. Vuokko, tarhakylmänkukka, varjolilja?

…paljon muutakin olisi, mulla vaan ei nämä talvikylvöt ole ihan hanskassa;)

Kylvöt… joko? Chilejä vois kohtapuoliin laittaa muutaman. Ja tänä vuonna lupaan ja vannon hoitaa niitä hyvin. Viime kesän chilikasvatukset meni penkin alle.

Irsa, hangen alle voit kylvää melkein mitkä tahansa perennat. Kaikki eivät kylväkäsittelyä tarvitse, mutta eivätpä siitä kärsikään. Kaikkihan ne kuitenkin luonnossa saa sen.

Konkarit ohjeita tarvitsee ystävällisesti hän.

Eli kannattakko kylvöjen pohjaan laittaa lekasoraa?

(Olen laiska kastelija ja vaikeuksia pitää kylvökset sopivan kosteina).

Sitten kannattaako jo käyttää lisävaloja vaikkei mitään ole itänyt?(kuin talossa on pihi isäntä).

Olen kovasti yrittänyt lukea noita kylvö-ohjeita mutta kuin ei meikäläisen maltti riitä eli mitkä syyskylvöt jotka en entinyt kylvää syksyllä kannattaa kylvää nyt ja miten annanko itää ensin 2-4 viikkoa ohjeen mukaan ja sitten vasta lumen alle vaiko kylmäkäsittely jääkaapissa ja esikasvatus joskus huhtikuussa ??? Toivottavasti joku jaksaisi vastata, ettei tarttis yksin pähkäillä kokeilemallahan se selviää mutta jos itävyys prosentti vähän nousisi minun kasvatustadiossa kuin on vielä pikkasen hiomista. Minä kun haaveilen jo kevään taimenvaihdosta.

Juti miksi kuumaa vettä liotako ne ennen kylvemistä?

(Helleboruksen siemeniä saivat kuumaa vettä niskaansa, huomenna pääsevät multaan.)

Kyllä miulla on kylvöt jo lisävalon alla. Kastelun kanssa saa olla tosi tarkkana, yhtään kertaa ei juuri itänyt alku voi kuivahtaa, muttei myöskään saa olla märkänä. Sumuttelen aamun illoin.

Mie laitan kaikki perennan siemenet helmikuussa ulos. Jos joku ei idä keväällä jätän purkin seuraavaan vuoteen ja toivon parasta.

Kiitos Kurppa onkos sinulla jo joku itänyt ?

Mäntykukka, jos meinasit että tarvitseeko multa jossa ei vielä kasvua ole pilkistämässä lisävaloa niin ei sitä multaa tarvitse valaista, en ainakaan keksi syytä miksi tarvitsisi ? Itse en ole valaissut kuin vasta sitten kun on taimi pilkistämässä. Mullan sisään kylvetyt siemenet on sellaisia jotka itää pimeässä. Sitten on tietty siemeniä jotka kylvetään mullan pinnalle, ne on niitä jotka tarvitsevat valoa itääkseen. 

Siihen kysymykseesi miten toimia kylvösten kanssa, pitääkö ensin sisällä lämpimässä ja sitten vie ulos - se lienee lajikohtainen asia. Pääsääntöisesti kai perennojen siemenet voit kylvää multaan ja viedä samantien ulos lumen alle saamaan kylmäkäsittelyn. Useat perennat eivät tarvitse kylmäkäsittelyä ja itävät mainiosti sisälle kylvettyinä.  Jotkut itävät tosi nopeastikin, eli sen ulos viemisen kanssa ei kannata vitkutella kovin pitkää aikaa. Jos sinulla on monen eri lajin siemeniä niin varmast kannattaa kurkata niiden laji-ketjua (asiaa lajeittain-osiot) josko siellä olisi jo tietoa valmiina, ja vaikka sitten kysellä niissä lisää (siten saa sen tiedon jäämään talteen sinne lajiketjuun josta seuraava asiaa miettivä sen helposti saa käyttöönsä )

Ei vielä. 1.1 vasta kylvin.

Jo itäneitä taimia ei voi viedä ulos.

Tarkoititko Mäntykukka näitä sisällä kasvatettavia vai kylmäkäsittelyä tarvitsevia? Vai molempia?

Kurppa, miksi annat lisävaloa jo nyt ?

Ihan testiksi vaan äsken laitoin muutaman kurkun ja paprikan siemenen multiin. Täytyy kokeilla miten nää oikein menestyy… Seemnemaailman yhestä paprikapussista ennen joulua kun kokeilin, kolme kymmenestä iti :confused: Jos tässä lajikkees olis sitten parempi laatu. Chiliä en tänävuonna taida laittaa muuta kun tota keltasta versioo, josta ite otetut siemenet. Chilille ei oo paljoo käyttöö, mut paprikaa voi mussuttaa niin paljon ku jaksaa :>

Miikos esim. Tomclothierin sivuilla on ohje ruskoakeenan, konnanmarjaa tai ukonhatun kylvöstä eli pitäisi ensin pitää sisällä 2-4 viikkoa 18-22C ja sitten vasta pakkasen puolelle minä en ole noita kylvänyt ennen niin ihmettelen. Eli tarvitseko ne valoa vai voiko laittaa vaikka ensin saunanlauteiden alle missä on lattialämmitys ja sopivan kosteeta (siirrän toki pois kun saunotaan)

Ja onko noissa yksi vuotisissa tärkeempi että on valoa vaiko oikea läpötila (eteläikkuna missä viilempi huone ja länsiikkuna missä se 20C).

Ruskoakeenaa taisin kylvää viime talvena, ja se iti suunnilleen samantien ennenkuin sain ulos hankeen, eli sen ehkä veisin suoraan ulos?

Mäntykukka

Helleborus argutifolius, croaticus, dyclophyllus, dumetorum, foetidus, lividus, multifidus, niger, odorus, orientalis, purpurescens, vesicarius, viridis, and x sternii   , Pour hot water over seeds, let soak 1-3 days until swelling noticeable. Sow at 22ºC (71ºF) for 6 wks or more. Move to -4 to +4ºC (24-39ºF) for 6-8 wks. Then raise the temperature to 10ºC (50ºF). If no germination in 4-6 wks, repeat the cycle from the beginning. If the warm/cold cycles were not long enough, a new warm/cold cycle is needed. short viable.

Ammulla tapahtuneen auringonpimennyksen jälkeen alkaa uusi nouseva kuu. Mitäs nyt sitten saa kylvää ja istuttaa?

Kiitos Juti hyvä tietää, minä olen jäänyt jumiin A:n kohdalle. Pitäisikö nyt hypätä välillä H:n. Eli 20 laijiketta meni vähän mutu tuntumalla istutin kuitenkin vaan max 10 siementä/laiji. Ja jostain kumman syystä aloitin kylvöt valkoisista kukista. Nyt en tiedä jatkanko sinisistä tai punaisista vaiko apulaispuutarhurin elukkapenkistä. Onneksi tällä viikolla vaan kolme työpäivää.