Mites te jotka laitatte kylvöjä kasvihuoneeseen turvaan?
Koska kannattaa laittaa?
Siis jos tekisin nämä talvikylvöt ja laittaisin kasvihuoneeseen ne kun lunta piisaa ja on helppo nostella niille kosteudeksi.
Lumi ei varmasti ihan äkkiä sula kun sitä on niin paljon!
Pihaan en voi niitä haudata kovin moneen paikkaan kun vapaat kohdat lapset kaivaa lapioilla ja se heille suotakoon-piha on kyllä kuin reikäjuusto niiltä kohin missä ei ole kukkapenkkejä
Pionikylvöt hautasin alppiruusujen juureen lumen sisään mutta sinnekään ei muita purkkeja mahdu.
Että siis kokemuksia mitä kannattaa kylvää kasvihuoneeseen talviaikaan.
Kaikenlaisia perennoja siemeninä on taas purkit pullollaan.
Kasteletteko kylvömullan? Kun sehän käytännössä jäätyy-onko se hyvä vai huono?
Eka talvi kun saan laitettua siemeniä ja epävarmuus vaivaa.
Olen laittanut kaikki perennojen siemenet helmikuussa kasvariin. Kastelen mullan, siihen simenet ja peitän kevyesti. Lunta päälle ja lisäilen sitä niin pitkään kun mahdollista. Kevätauringon alkaessa porottaa on vahdittava, etteivät pääse kuivahtamaan. Kun lunta ei enää ole niin pidän kastelukannua varattuna kasteluihin.
Kiitos kurppa
R&T, ihan samat jutskat askarruttivat muakin, veit jalat suustani,kiitos=)
Yleisesti ottaen on huonoja kokemuksia tullut kun oon pitänyt kylvöjä pitkään sisällä multaan heittämisen jälkeen. Kaks päivää on mun maximi, sanokoon kylvöohjeet mitä vaan Tää siis kylmäkäsiteltävien osalta. Ei jaksa kikkailla, monet itävät sitten keväällä/kesällä jossain vaiheessa.
Piti välillä käydä saunomassa tuskanhiki pois (sain siemenkimppatilauksen tänään) ja kuin menin jääkaapille niin huomasin että chilini ovat jo itäneet (minikasvihuoneessa), ne on kyllä istutettu jo 30.12.2010 joten ei kai oikeen kuuluis tänne puolelle. Mutta nyt jänään mikä itää seuraavaksi. Ja torstaina sitten ruodaan sisälle varastohyllyn ja laitan lisävalot…jee jotain multiin vielä loppuviikostakin.
Pari vuotta sitten en olut mikään viherpeukala mutta miehen tultua kuvioihin miusta on tullut ihan pöpi viherpeukalo vielä miestäkin pahempi =)
Tänä vuonna aijon kaiken syötävän kasvattaa itse tai ainakin yritän =) Meillä kaksi kissaa jotka aika aktiivisesti yrittävät taimien kasvatusta vaikeuttaa. Eiköhän tänä vuonna rivarin pieneltä pihalta tule löytymään niin avomaankurkkua, tomaattia, salaattia, yrttejä. Perunaa vois kokeilla myös. Viime vuonna ainoat kasvit mitä onnistui kunnolla oli komea punatupakka sekä moniväriset auringonkukat. Valkoinen auringonkukka edelleen hakusessa =) En vaan tajua miksi salkoruusut eivät kasvaneet yhtään mihinkään! Tomaatit tekivät kyllä hienon sadon mutta mansikat eivät viellä kovasti satoa antaneet.
Tilli85, tervetuloa tänne puutarhahörhöjen maailmaan!
Käväisepä Rara Växter -siemenliikkeen sivuilla. Sieltä löytyy valkoista auringonkukkaa, ja 28 muutakin lajiketta auringonkukkaa.
Emo, Kiitos paljon linkistä! pitääkin heti mennä kuikuileen =)
Tilli85, jos kyseessä on pieni piha johon kaikkea mahdollista hyötykasvia laitat, niin perunan sijaan voisit harkita kurpitsaakin. Siitä on olemassa sellaisia pensasmaisina kasvavia lajikkeita jotka tekevät ns. ateriankokoisia hedelmiä. Hedelmät säilyvät todella hyvin, ja niistä riittää hyödynnettävää pitkään (meillä syödään vieläkin syksyn satoa, tuoreena). Perunaa saa halvalla kaupasta, joten kannattaa miettiä mihin sen pienen pihatilan käyttää
Tottahan minä toista kissaimmeistä autan
Ja jos sulla ei kerry tilausta tuolla minimisummalla voit osallistua kimppatilaukseen: Vapaa sana - yhteistuumia - Rara Växter kimppatilaus.
Muutkin, vielä mahtuu mukaan!
Noin nyt on tilaus tehty =)
Mies varmaan taputtaa päähän ton tilauksen jälkeen
Mitä, Mitä Joko kylvetään? Sormet syyhyten olen odotellut ja taidan vielä muutaman päivän jaksaa. Pitänee raivata tie ensin varaston perukoilla olevalle vanhalle akvaariolle, joka on toiminut ah niin hyvin taimistona aiempina vuosina.
Minulla kun ei tuota pihaa ole, joten kylvettäviä on huomattavasti vähemmän, kuin ehkä teillä muilla. Silti saan harrastaa joka vuosi plantaasitetristä, jotta kaikki saan sovitettua parvekkeelleni.
Plantaasitetris… Ihana sana
Tilli85, eivätkö salkoruusut kasvaneet ollenkaan? Eikö tullut edes lehtiruusuketta, niinkuin ekana vuonna kuuluisi tulla, ja sitten seuraavana vuonna vasta kukinta.
Tänään (vasta) korkkasin uuden kylvökauden. Siis pahasti jälkijunassa. Keijunmekkoa, heliotrooppia, neljää erilaista orvokkia, koruköynnöstä. Siinähän ne tämänpäiväiset, huomenna sitten jatkuu ulkokylvöillä, toivottavasti. (Keijunmekon siemeniä jäi vielä, jos joku on tarpeessa.) Tekisi mieli kokeilla kasvun ihmettä, ja laittaa jo jotain kesäköynnöstä. Ihan vaan yksi tai kaksi, että saa ihmetellä sitä kasvuvoimaa:)
Havina, mulle kelpais keijunmekon siemenet. Vuosi (!!) sitten kylvämäni keijunmekko kasvoi hiiitaaasti mutta varmasti. Pidin koko ajan sisällä ja sitten joulua ennen laitoin sille toisenkin tukikepin ja siinä hötäkässä jotenkin tein tuhoja koska lehdet rypes heti lurputtamaan ja lopulta kuoli kokonaan. Koko köynnös oli noin 20 cm pitkä. Voisin siis aloittaa toisen 2-vuotisen projektin
Kiva, laita Iiris-kukka osoitetta, niin pistän tulemaan pikimmiten, että ehdit vielä ajoissa kylvääkin:)
Itäneitä nousee koko ajan, sunnuntaina tulee 2 vkoa kylvämisestä täyteen.
Sormet syyhyää kanssa päästä kylvö puuhiin. Täytyy vaan ensin järjestää paikka, hakea lamppu, pestä kylvöastiat,valikoida siemenet jne.