Minä löysin vihdoinkin Treen Sokokselta Megamanin Plant Lampin. Ajattelin, että se saa palaa kylvöilleni. Eikös se violetti valo sovi hyvin taimillekin? Niitä pitää vain ensin siedättää valolle, etteivät pala heti.
25 lajia tai lajiketta kylvetty. Kohta roudaan ne hangen alle. Jos joka päivä kylvää parikymmentä lajia, on homma ohi alle viikossa.
Muoks: Siis syyskylvöjen osalta ohi…
loistavaa !
Iiris-kukka, laita keijunmekko ihmeessä kesällä ulos. Se tuntuu alussa kovin vaivaiselta mutta venyy yllättäviin mittoihin kesän aikana.
Minullakin se kasvoi isossa ruukussa ämpärissä kaariportin juurella.
Taimet olivat keväällä niin rääpäleitä, että olin varma ettei niistä tule mitään.
Miehen korkeuteen ne kasvoivat kesän aikana ja kukkivat upeasti!!!
Talveksi otin oksia (vähän liian myöhään kun en millään raaskinut täysillä kukkivaa kasvia nyhtää ja leikkoa vaan odotin ja odotin ja talvi tuli ennen kuin kukinta edes yritti hiipua) sen vuoksi oksat eivä maljakossa kauan jaksaneet elellä. Pitää tänä vuonna kylvää uutta.
(siemenholisteihin kuuluisi tämä, en muista tilasinko niitä jo…nyt pitää odotella että siemenet saapuu)
Chilit on laitettu multiin täälläkin, täsmälleen samana päivänä kuin viime vuonna. Pikkusen piti kyllä rajoittaa lajimäärää, että mahtuvat parvekkeelle, taisin nyt kuutta lajia laittaa ja niistäkin miulla oli vain pari siementä kustakin, joten voipi olla, että määrä karsiutuu vielä tuosta kuudestakin.
Eka chili itänyt (C. baccatum "Rocotillo twins") Itämiseen meni kymmenkunta päivää.
Itäneitä myös keijunmekko, perholobelia ja joku mysteerisiemen…
Oltiinko me Miikos samassa siemenkirjeessä, otin just tuota samaa Tupun hyötykasvikirjeestä 3 siementä ja laitoin itämään toissapäivänä. Hyvä tietää milloin voi odottaa jotain poteista pilkistävän
Samalta immeiseltä on peräisin, oli muistaakseni se chili & paprikakirje
Pihanlaittajalla on aikamoinen urakka, ihan niin kuin töitä tekisi
Kukkaistätsy, sille pitäisi olla täällä Pentissä ihan oma ketjukin.
Nuu: Asun rivarissa siinä jonkinlainen oma piha kahden puolen taloa onneksi =) Joten siihen kyllä mahtuu mutta ei sitä kasvimaata jonka mie niin mielellään haluaisin =) Silloin kun taloon muutin pihalla ei kasvanut yhtään mitään muuta kuin joku kuollut pensas ja ruohoa. Nykyään löytyy kukkapenkkiä ja pienen pieni mansikkamaa
Kukkaistätsy, käypä täältä katsomassa: Vihannekset ja juurekset - Asiaa lajeittain - lajeittain P – Ö - Pesusienikurkku, Luffa aegyptiaca. Jos tietoa ei ole siellä vielä niin kysele siellä, jää sitten se vastauskin sinne lajiketjuun josta sen kiinnostuneet löytävät helposti myöhemminkin. Se on vielä niin uusi ketju että sinne olisi hyvä saada tietoa ja kokemuksia kerättyä
Tilli85, jonain päivänä ehkä sinulla onkin iso alue johon voit laittaa mitä mieleen juolahtaa. Pari vuosikymmentä minäkin sellaisesta haaveilin pienen rivaripihan omistajana, ja nyt viimeiset 4 vuotta olen ollut vihdoin onnellisessa tilanteessa jossa tilaa on ihan tarpeeksi ja lisää kasvimaata saa jos tarvetta ja viitseliäisyyttä maan kääntöön riittää Koskaan ei tiedä mitä nurkan takaa saattaa joskus tulla eteen Onneksi on edes pieni piha, siitäkin saa suuren onnen
Tänään tuli vihannesten siemenet postiluukusta, nam. Ja toki siellä muutama pussi kukkiakin oli…jotenkin olin kuvitellut, että en omista mitään siemeniä, mutta kas kummaa niitähän olikin hirvittävästi…kohta sitten pääsee ekoja laittelemaan, ei malttaisi odottaa
1-2 vuoden sisällä olis tarkoitus maalle muuttaa miehen kotitilaa pitämään. Siellä sitä pihaa sitten riittää =) Ei varmasti tuu vaikeuksia pihan “täyttämisellä”. Tänäkin vuonna joitain kasveja viedään sinne ja eiköhän me taas kävästä autiotalon pihalla katselemassa joitain vanhan ajan iki-ihania perennoja ja muita vanhoja kasveja.
AAAPUUUAAAA!!
Minun taimeni olivat minun reissuni ajan ilman lisävaloa, kukkavalo ei juuri valaissut niitä. Nyt taimet tuntuvat hieman honteloilta. Laitoin ne heti Florasetin alle, mutta se on noin 75 cm päässä niistä. Onko se liian kaukana, ja korjaantuuko hontelous, kun laitan natikan päälle? Voi apua, jos ne jäävät nyt honteloiksi
Koulintavaiheessa istutat kaulaa (siis sirkkalehtiä) myöten.
Mä en edes yritä tehdä mitään honteloisuudelle Niistä tulee aina honteloita, etenki tomaateista, teinpä mitä vaan.
Huh, se siis auttaa? Kai tilanteen voi nytkin jo yrittää korjata pitämällä kasvivaloja riittävän lähellä?
Kokeilemalla löydät kyllä oikean korkeuden. Ei mitään hätää vielä:D
Virerpiiperö 75cm on liian kaukana no natikasta en voi mitään sano ei ole kokemusta