Natikassa on tosi kova lämpö. Helposti polttaa taimet jos on liian lähellä.
Kurppa, natikan lähelle en taimia pane. Välimatka saa olla yli metrin. Voinko polttaa ne liialla valolla, jos ovat kerralla 12h natikan alla? Annanko niiden olla ensin 6h, sitten 10h, ja lopulta 12h?
En osaa sanoa polttaisitko niitä liialla valolla, mutta kokeile. Aloita ensin vähemmällä ja lisäile sitten. Kyllä taimien väristä ja napakuudesta näkee mikä on sopiva.
Koitetaan siedätyshitoa Pitääkin mennä virittelemään natikkaa ja kasaamaan kasveja sen alle. Kellarissa on vieläkin hieman viileää, mjutta natikan pitäisi lämmittä, ja jos ne eivät kasva, niin sitten keksitään jokin muu vaihtoehto.
Viileys on vaan hyväkisi. +13-18 loistava lämpö juurtuneille taimille.
Hyvä sitten, minä olen luullut, että ne eivät kasva, jos on liian viileää. Eihän tilanne ole ollenkaan niin paha kuin luulin Kitos, Kurppa.
Jos menee +10 tai alle niin kasvu saattaa pysähtyä jopa kahdeksi viikoksi.
Sitä vaaraa meillä ei onneksi ole, ainakaan kellarissa.
Otettu käyttöön megamanin plant lamp tänään Kylvöt jatkuu parin päivän laiskottelun jälkeen. Yksi kakalia ja 4 lamopeikonkelloa olivat niin huikean nopeita, että ne oli pakko jättää sisälle kasvamaan, en hennonut ulos heittää
Miikos, minä luin että yksi kakalla - ihmettelin miten se kylvöihin liittyy
Huomioon ottaen joskus täällä syntyvät keskustelut niin ei se ihme ois vaikka liittyiskin
Miikos, minullakin olisi Plant Lamp, muttei yhtäkään vapaata lamppuosaa. Kaksi vapaata olisi varastossa, mutta niiden päällä on 2 metriä tavaraa.
Oli jotenki hankala löytää sopiva valaisin, en ainakaan löytäny tuota kasvilamppua pienikantaisena. Isokantaisia pöytävalaisimia ei tahtonu löytyä millään.
Miikos, siihen Megamanin Plant Lamp’iin käy hienosti valaisimeksi sellainen koululaisvalaisin joka ruuvataan kannastaan kiinni pöytään. Sen nimittäin voi ruuvata myös hyllyn reunaan ym. tasoihin joten se antaa mahdollisuuden kasvien kannalta sopiviin paikkoihin kiinnittämiseen. Lisäksi se kääntyilee ja vääntyilee halutusti aika mukavasti eikä ole edes hirmu kallis, taisi olla vähän päälle 10 euroa viime vuonna kun niitä ostelin marketista just tuohon tarkoitukseen.
Nuu, mulla on semmonen kääntyvä vääntyvä pöytälamppu. Hintakin oli kympin luokkaa. Pitää varmaan hommata vielä pari tollasta koululaisvalaisin, kiinnityssysteemi on hyvä
Osta Miikos mieluummin pienoisloisteputkipöytävalaisin; sillä saa jo hyvän valon tarpeeksi lähelle laitettaessa. Megamanin Plant Lampissa on valoteho melko huono
Mikähän mua vaivaa, kun en oo kylvänyt tänä vuonna vielä mitään? Päätin viime vuonna, että keijunmekot sun muut laitan vasta maaliskuun alussa, sillä niiden hengissäpitoon meni liikaa energiaa viime vuonna. Kurjenpolvet sun muut kaverit pitäis vaan saada kylmäkäsittelyyn. Aijon laittaa ne ihan jääkaappiin. Viime vuonna aika moni kylmäkäsittelyä vaativista epäonnistui itämisessä. Olen aika varma, että lämpötila oli ulkona talvella liian alhainen, eikä sitä optimi-kylmäkäsittelylämpötilaa ehtinyt olla noille siemenille kovinkaan kauaa.
Mulla taas onnistui hangen alla olleet tosi hyvin.
Huomenna lähtee pasuunakukka- ja huonekasvitilaus matkaan, joko Raralle tai Seemnemaailmaan.
Minä taas olisin tarvinnut E14 -kannan Megamanin, mutta niitä ei Sokoksella ollut