2012 Kylvöt, Suljettu

Kyl mää ihmettele, iha kauheesti mää ihmettele. -Itteeni. Mää kyseli likkakaveriltani, et enks mää ostanukki sielt kaupast ne 5 pussii siemenöit, sillo ko käytii siel kaupas yhdes . Se vanno ja vakuutti, et ky sää ostit ja nii mää ittekki muisti. Vaa mistää en niit pussei löytäny, vaik joka hylly ja lattiaraonki tarkisti. Monnee kertaa. Meni 4 päivää, ku yhtäkki mu pääs välähti : Määhä kylvi ne sillo heti purkkeihi! -Voi halvattu, mu pääni alkaa lahhoomaa täs menos. . No, ei siin mittää, nehä o itänykki jo kaikki. Likkakaveri taitaa nauraa ittes kippeeks, ku mää kerro sil. Ei senpualee, on seki löytäny silmälasis jääkaapist. Ja kerra se tiputti puhelimes olutkolpakkoo .

Kurpitsapurkkei mää käy pari kertaa päiväs tarkistamas, näkyskö elämää. Vaa ei viel mittää näy. Mää rakensi niil omat potageritki valmiiks, vanhast laurast. Krassit mää kylvi suaraa maaha. Osa siemenist oli homehtunu, hitotti, ku ne oli ne kauneimmat.

:-DDDD (Mä just eilen istutin siperiankurjenmiekan alut, kun ne oli alkanu jo pussissa itämään. Niitä oli neljä. Kaikki neljä mielestäni riviin ohjeen mukaisin välein istutin, mutta kun kastelemaan aloin, niin vain 3 kohtaa löytyi ja yksi aukko.)

Mulla alkaa olla katastrofaalinen tilanne chilien ja keijunmekkojen kanssa. Ovat jo aika isoja…tai siis kunnon taimia, enkä ole koulinut niitä…harventanut vaan niin, että niillä on tilaa kasvaa isommiksi. Jos koulin noi omiin purkkeihinsa niin miten hiivatissa mä ikinä saan vietyä taimiani Pohjanmaalle? Chilit on 20cm korkeita samoin isoimpien keijujen tapit huojuu samoissa korkeuksissa. Kuolevat varmaan kaikki koulimiseen.

Hairahdin ja hommasin muutamia siemenpusseja kesäkurpitsaa ja kurpitsaa, patiokasvatukseen soveltuvia…älkää kysykö mitä päässäni taas liikkui, en tiedä itsekkään ja olen vähän kahden vaiheilla, että kokeilisinko noista yhtä jo tänä vuonna, sen verran suunitelmaa taisi olla, että ensi vuonna testaisin noita, mutta katsotaan nyt. Onhan tuo toki ollut joskus varsinainen amatsoni tuo minun parveke, muttaaaa… Ehkä jos erehdyn kylvämään jonkun niistä, suljen silmäni ja leikin ettei mitään tapahtunut, enkä varmaan lähde mökkeilemäänkään tänävuonna, kun olen parvekkeeni vankina 

Kylmäkäsittelyssä olleet alkavat pikkuhiljaa itämään. Parissa purkissa reilusta sadasta on sirkkalehtiä. Tuolla ovat pihan perällä, harson alla. Kohta täytyy kastella jossei sateita kuulu.

1,5 viikkoa sitten pihalle minikasvariin kylvetyistä pikkusammarit ja kehäkukat itävät. Kellorintamalla on vielä hiljaista.

Sisällä olisi koulittavaa, mutta puut pitää raivata ensin.

Krassinsiemenistä vielä, laittaisin kaksi siementä, vastakkaisiin nurkkiin.

Kylvin tänään kasvariin villirucolaa ja ulkolootaan pinaattia (piti jotain päästä sinnekin kylvämään;) Maa-artisokat sain maahan ja hieman kompostimultaa sinne maanparannukseksi.

Samaten rupeaa minunkin lumihankisiemenet vihertämään muutamassa kohtaa, kun nyt vain muistais kastella etteivät pääse kuivumaan :))

Kevään kesäkukkakylvöt kasvarissa. Jotkut pärjää hyvin ja jotkut ei niin hyvin:)

Ihania nuo sinun kylvökset Kurppa! Mikä tuo violetti on?

Alareunassako, se on surfinia petunia.

Olet sinä Kurppa aika kova nainen kasvattelemaan, mitäs nuo punalehtiset kasvit on…revonhäntiäkö vai mitä ?

Tuota keskipaikkeilla olevaa puna/violettilehtistä kasvia tarkoitin, missä näyttäisi olevan punainen keskusta.

Kukonhelttaa ja revontää on nuo punalehtiset. Tulee punavalkeat istutukset tänä kesänä.

Valtavan kokoseen koriin kylvettiin pojan kanssa silpoydinhernettä, tilliä ja ruiskaunokkia. Kori nostetaan sitten ilmojen lämmettyä tonne potageriin.

Mä en ole koskaan saanut rantakukkaa siemenestä tulemaan.
Jouduitko Hoyabella tekemään jotain kommervinkkejä, että sait siemenet itämään?
Kaikki tavat kokeilin,mutta ei niin ei.

Mullakin on joissakin talvikylvöksissä jotain vihertävää, kävi vain hieman nolosti, kun kirjoitin permanent-tussilla kylvösten nimet muovilapuille, mutta tussi liukeni sittenkin hankeen. Ehkä noin kymmentä lajia kylvin, säilyy jännitys että mitä niistä tulee.

Mun on ulkokylvöt ihan hiljaa, mietin jo, että josko nostaisi ne kasvariin, kun siellä näyttää nyt itävän kaikenlaista. Riskillä sinne kylvin mustasilmäsusannojakin, vaikken tiedä kuinka kylmää kestävät, siellä kun ei lämmitystä ole, mutta leikkassalipeittoja kyllä, itäneet ovat. Varakylvöt on kyllä sisällä, mutta ahdasta alkaa olemaan, joten surkeimmat tomaatintaimet  ja paprikat pääsivät myös kokeilemaan josko siellä peittojen alla tarkenisi, jos ei, niin ei sitten. Ahkeraliisat ovat alkaneet sisällä kukkimaan, enkä ole hennonut heitä kieltää, kun ovat samaa punaista kuin viereiset pelargonit.

Onko sulla kurppa tuolla hopeaputousta kasvamassa, vai mitä tuo hopean värinen tuolla taustalla on?

Hopealehteä vaan. Sitä täytyy joka vuosi kylvää kun tykkään sitä kesäkukkaistutuksiin työntää.