Kiikutin viljelykset suihkuun, taas se alkaa se jokavuotinen punkkiriesa. Tilasin lisää siemeniä
Jonnankukat, sama täällä. Olen ulkoiluttanut keijunmekkoja ja chilejä ja tänään huomasin, että keltainen chili on aivan täynnä kirppoja. Vähän punaisessakin chilissä…mutta tuo keltainen lajike näyttää olevan jotenkin mehevälehtisempi ja kirpat juhlii siinä.
Joopa joo, kurpan lausahdukselle "hopealehteä vaan". Mun hopealehdet jäi vähän myöhäseen, ne on ihan minimaalisia rääpäleitä ja lisäksi vihreitä…
Tänään kylvin lisää kosmoskukkaa, kun edelliset iti huonosti. Samaten kanariankrassia laitoin lisää. Myös punaista päivänkakkaraa ja kääpiösamettikukkaa meni multaan. Luin että auringonkukan terälehtiä ja kääpiösamettikukan kukkia voi syödä, koskeeko tämä kaikkia lajikkeita? Eli uskaltaisinkohan maistella noita sitten aikanaan jos kukkivat…?
Suurin osa esikasvatetuista oli ulkoilemassa tänäänkin minikasvarissa. Kelloköynnökset,suskit, päivänsinet, koristetupakat ja petuniat ovat yöpyneet monta yötä - tomaatit ja munakoisot vaan yli +10C:ssä.
Keittiönikkunalla ziniat odottavat malttamattomina ulospääsyä. Mun pitää vaan koulia ne uudelleen - ja minne ne sitten mahtuisivat?
Aiemmin oli juttua hajuherneiden koulimisesta, että eivät pidä siitä. Koulin 6*6 cm ruukkuun istutetut litran maitopurkkeihin paakkua hajottamatta, latvoin samalla ja hyvin näyttävät kasvavan.
LiisiA, hopalehdissä ensimmäiset lehdet ovatkin vihreitä, kyllä ne vielä hyvin ehtii.
Onpa nätin näköistä, siis se kurpan hopealehti…
Täällä on jotain vihreitä kirvoja ilmaantunut jokapaikkaan. Listin enimpiä käsineni tossa ja varmaan on suihkuun vietävä kasvit. Ja tasan varmana tulivat kun ostin kaupasta yrttejä valmiina.
ja sit parissa purkissa on ollut jotain ihme matoja, sellasia puolen sentin mittasia vaaleita. Ällötys.
Mä istuttelen jo koulittuja tomaatin taimia pysyviin astioihinsa.
Kylvin samettikukkia 3 erilaista, lisää basilikaa kun löysin isolehti mallin kaupasta ja kasvimaalle sitten lantut, palsternakat, salaatit, tillit ja retiisit…
Kiikutin koko konkkaronkan kasvihuoneeseen päiväksi, tai oon tehnyt niin joka päivä kun meiltä loppui tila… Siinä vaiheessa kun pöytä ja keittiön tasot olivat täynnä taimia niin mies hienovaraisesti vihjaisi että nuo voisi siirtyä kasvihuoneeseen
En tiedä mistä minulle on tullut kirvoja, epäilin multaa jota ostin syksyllä paikalliselta KTK:ta, vai voiko syynä olla oma taitamattomuus kastelun suhteen?
Ensimmäisenä ilmestyivät talvettamaani daaliaan ja sen jälkeen kaikki daaliat on olleet kirvojen hyökkäyksen kohteena. Tolulla olen suihkutellut ja käsin listinyt, mutta en ole päässyt niistä eroon.
Aamulla aloin tarkastelemaan keijunmekkojani, että mikä niissä on kun kuolevat järestään ja nekin olivat kirvojen saastuttamat.
Pitänee ottaa järeämmät keinot käyttöön.
Hain netistä tietoa ja sieltä löysin NEUDORFFin SPRUZIT RTU- nimisen aineen. Onko kellään kokemusta ko. aineesta?
Josko siellä daalioissa on lymynnyt munia, jotka ovat olosuhteiden parannuttua (kastelu+lämpö) sitten alkaneet heräillä ja siitähän se sitten lähtee taas. Jos on kyseessä kukkakasvit, niin itse varmaan ruikkisin ihan myrkyllä, pirulaiset ovat niin nopeasti lisääntyviä, että eipä siinä oikein sen populaation räjähdettyä pelkät tolut ja litistelyt auta.
Minulla on kukille Raidi suihke ja kaikki tuholaiset on kyllä nitistyneet yhdellä kunnon suihkutuksella. Tuon jälkeen olen vielä käyttänyt kahteen kertaan suihkussa ja unohtamatta tietenkään käsitellä vierustoveri/huonetoveri kasvit myös ja karanteeni paikallaan, jos on mahdollista.
Koristekasveille kannattaa laittaa Provado-puikkoja tai Provado-sprayta kirvojen tuhoamiseksi.
Niitä kirvoja tulee melkein tyhjästä, mutta vähiten kaupan multapussista.
Kesäkurpitsat, kurkut ja basilikat sain tänään kylvettyä .Ekoja tomaatteja istuttelin jo kasvariin.
Pitääpä munkin mennä kylvämään kesäkurpat ja kurkut.
Kurkut menee täällä kylvöön huomenna. Tänään kylvin Armenian-melonin, kurkutkin piti mutta mullanvaihto talvehtineille chileille vei yllättävän pitkän ajan. Yhdestä löytyi kirvoja ! Miten on yleensä mahdollista että sisäkukkiin yhtäkkiä ilmaantuu kirvoja. Edes ikkunaa ei ole siinä huoneessa pidetty auki.
Ne ilmestyy tyhjästä (on huomattu!!) Ja ylläri, sitruunakurkku ei idä.
Teemaa, minä käytin Spruzitia viime kesänä. Tehoaa kirvoihin ja muihinkin tuholaisiin hyvin ja luvataan tehoavan myös kirvojen muniin, eli pääsis vähemmällä käsittelyllä. Mutta kummasti niitä kirvoja aina jostain lisää sikiää.
Provado-puikkoja käytän ruukuissa kasvaviin koristekasveihin, jos kirvat iskevät, on pitkäaikainen vaikutus ja helppo.
Missähän tein virheen, kun kurpitsoissani ei näy vihreen vihreetä? Itääkö olleskaan, kesä ja talvisemmoset. Vai viekö vaan kamalan kauan?
memuli, se vie noin viikon verran lajikkeesta riippuen. Itävät mielellään lämpimässä esim. lattialämmön päällä. Potit kosteina muttei litimärkinä.
Tila on loppunut jo monta kertaa taimilta. Jotkut perennoista oli jo niin rotevia ja isoja että istuttelin niitä ulos vajaa 2viikkoa sitten. Niitä yksilöitä per laji on useampi ja ovat muutenkin aika perusperennoja, joten päätyivät koekaniineiksi. Hallan kanssa on pärjätty, mutta tuo säteily on voimakasta. Harso ei auta riittävästi siihen. Sormustinkukat on sitkeimpiä - osalla ei ole harsoa lainkaan. Karvainen lehti epäilemättä suojaa kylmältä, tuulelta ja säteilyltä (tarkoituksensa mukaisesti).
Ne perennat ja kesäkukat, joita “säästelen” sisällä ovat muuttaneet erkkerin ikkunoille. Ikean E_xpedit lokerikkohylly on niin kätevä taimipenkki tilapäisiin tarpeisiin! Chilit ja Paprikat ovat jo osa aivan jättiläisiä, että en voi kuin ihmetellä niiden kokoa.
Taimipajalla pidän tuuletusikkunaa auki yötä päivää jotta olisi viileä kasvatuslämpötila. Ennen sitä taimista alkoi tulla pitkiä ja honteloita kun lämpötila kieppui +20 tienoilla. Siellä kasvavat taimet ovat hangenaluspurkkeja, joista odotetuimpia toin sisälle maaliskuulla. Myös koulittuja kaaleja ja fenkoleja. Eli kaikki ovat nuoria/ pieniä taimia. Kaikki isot taimet ovat aurinkoisella ikkunalla tai jo ulkona.
Myös marras/joulukuussa tyhjään penkkiin kylvetyistä siemenistä on alkanut nousta taimia. Onneksi on kyltit vieressä, eipä niistä muuten tietäisi mitä ovat!
Kiitos Nuu, mul olis lämpötyyny, laitanko töpselin seinään?