Postiluukusta kolahti tänään siemeniä, lisää tuoksuhernettä ( ballerina blue ) Isokirjopeippiä, keräsalaattia ( pieni ja nopeakasvuinen lajike ) ruohosipulia ja Basilica Purple Wave.
Mietin josko jättäisi taimet jo partsille yöksi, harso päällänsä? Eli tomaatteja, chiliä jne. Osa onkin ollut siellä jo viikon kuten tuoksuherne ja kiinankeltakärhö. Ei jaksaisi kanniskella eestaas
Tomaatit ja Chilit tykkää lämmöstä; miksi hosua ulos viemisessä…? Aurinkoisella ikkunalla pitäisin.
Itselläni ollut se periaate, että ulos niitä jotka talvehtii. Osa kesäkukista sietää yö-ulkolämpötiloja.
jonnankukat, oletko seurannut parvekkeen lämpötiloja ilta/yö aikaan mitenkään.
Minulla nuo on olleet pysyvästi parvekkeella 29.4 lähtien, kun lämpötila oli 14C kieppeillä yöllä, päivisin paljon lämpimämpi. Nyt siellä on ollut yöllä 17C ja päivällä 24-26C, itään antaa tuo meidän parveke ja on lasitettu. Paremmin siellä kasvu edennyt ja alkavat olla tosi rotevia
En ole seurannut, se on etelään. Lämmin siellä kyllä vielä on ja tosiaan lasitettu. Ainakaan tuoksuherneet ei ole kärsineet eikä pelakuukaan…
no minä varmaan uskaltaisin jättää, mutta jos sinulla on kaksin kappalein, niin voithan osalla kokeilla yönylitse ja katsoa miten käy, ikäänkuin ettei ole kaikki munat yhdessä korissa :D-
Mulla on myös ollut suurin osa tomaateista(9/12) lasitetulla parvekkeella saman ajan kuin Paapelollakin. Eteläparveke, joten enemmän on saanut seurata päivän paahteita (eli lasitusta auki-kiinni) kuin kylmyyttä. Min-max-lämpömittari on ollut hyvässä käytössä, näyttää lämpötilan myös tomaatti "hyllykön" sisältä ja kylmimpinä öinä on ollut muoviverho päällä. Kylmimmillään on ollut +11 astetta yöllä, ei näy mitään viottumia taimissa. Ja samat lämmityskeinot on käytössä eli parvekkeenovea auki kun näyttää liian viileältä.
Sisätiloissa on kasvamassa kasvihuonekurkun, vesimelonin, päivänsinen, kiertojen pikkutaimet. Krassit on vielä laittamatta ja tuoksuherneet jätin suosiolla ensi vuodelle. Myös osa isommista kesäkukkasista on vielä ollut sisällä, kun parvekkeen "siivous"(=ylimääräisen tavaran hävitys) on vielä kesken olkapääleikkauksen takia…no onpahan kesäleimuissakin sitten valmiit kukat kunhan ulos pääsevät.
Sain tosiaan jonnankukan viestistä ikäänkuin mielikuvan lasittamattomasta parvekkeesta… Lasitus auttaa paljon! Suosittelen myös min-max.-lämpömittaria! Hurahtanut kun olen, niin yksi mittarin anturi on jopa penkissä mittaamassa maan lämpötilaa
Miun kasvit siirtyi kokonaan ulkoruokintaan lasitetulle parvekkeelle pari päivää sitten. Mitään tomskuja tai muita lämpöä rakastavia miulla ei ole, ihan vaan köynnöstä ja kesäkukkaa. Pasuunat kannoin kartanolle kanssa. Itelläni ei ole min/max lämpömittaria, mutta Forecasta seurailen ennustetta ja käyn illalla viimeiseksi ja aamulla ensimmäiseksi tsekkaamassa partsin lämpötilan. Kylmää on ollut varmaankin alimmillaan viitisen astetta. Tuommosista 17 asteen yölämpötiloista vaan haaveilen! Kasvit pärjää hyvin kylmästä huolimatta, karaisen ne toki kunnolla ennen kuin viettävät yönsä ulkona.
Useamman tomaatin heitin kasvihuoneseen, että loput saisivat vähän tilaa, hyvin ne siellä ennestään olleetkin ovat pärjänneet paksujen peittojen alla, vaikka maassa on ollut aamuisin kuuraa. Samaan seuraan pääsivät ne muutamat perennat ja pari pelargonia.
Kuka käski kylvää köynnöksiä, ovat vielä pieniä ja jo täysin halitsemattomia, niillekin pitäisi saada sitä tilaa ja kunnon tukikepit.
Tässä se nyt vihdoin on! Ja kyllä , oikein näet. Tuo on lunta tuolla pellolla. =D Kasvihuoneen ohjeissa todettiin optimistisesti, että aikaa kasaamiseen on varattava 2-3 tuntia. Mulla siihen meni kyllä 2-3 päivää. Eikä oikeastaan edes vastustanut mikään. No en tietenkään aamusta iltaan ahertanut, mutta muutamia tunteja päivittäin kuitenkin. Ja mies tietenkin auttoi minkä töiltään ehti, mutta ylpeä olen itsestäni silti! Eikä tämä kyllä kylvöihin kuulu, mutta piti nyt kuitenkin tulla kertomaan.
Onnittelut hienosta kasvihuoneesta
Vein jo sissijoukkueen tomaatteja kasvihuoneeseen pysyvästi. Varapanokset ovat sisällä jos sattuisivat paleltumaan.
Hienoa Beea! Syystäkin olet ylpeä
Olen niin iloinen, kun Helleborus-lajikkesta yksi siemen oli itänyt… oli nimittäin joku kuumavesi-liotus 3 päivää - 3-4 viikkoa huoneen lämmössä - 8 viikkoa jääkaapissa - nyt muutama viikko ollut sisällä… tyylinen järkyttävä kärsivällisyyttä vaativa käsittelyketju takana :D. Lajiketta en nyt jaksa kipaista lunttamaan, mutta oli yksinkertainen pilkullinen lajike. Muita kivoja itäjiä viime päivinä olivat parsa ja sinietelänherne joka sekin ollut pitkään jääkaapissa.
Kylvin valkosipulit pihalle potageriin.
Suurin osa sisäkylvöistä ulkoilee tänään. Purjot otan vain yöksi sisään, jos on luvattu alle 5 astetta. Persiljat ja kaalit ovat olleet pari viikkoa ulkona yötä päivää.
Kiitos avara, eltsu ja kaikki tykänneet. =) Mulla siellä kasvarissa nyt tomaatit ja muutamat kärhöt paistattelee päivää. Yöksi otan kaikki sisälle, kun mittarin mukaan on ollut pari pakkasastetta vielä.
Kylvettiin perunat peltoon. Oiskohan niitä jotain 40-50 kpl ollut. Meille on tapana jättää jääkaapissa itämään alkaneet perunat sinne sitten itämään ja ne tuupataan maahan kun aika koittaa. Hyvin on saatu satoa aina niistä. Isompaan peltoon ei oikein ole tilaa.
Kadehtien katselen teidän komeita kasvatuksianne. Mulla ei oo kun muutama, mutta niin kesä- kuin talvikurpitsat ovat itäneet, jee! Voiko ne muuten istuttaa syvemmälle multaan? On niin pitkän varren päässä lehtiparit, että kurpitsa taipuu alaspäin. Jos vaikka vähäsen syvemmälle…?
Uskaltaisinko istuttaa ne jo ulos, jos laitan harson suojaksi? (Vastauksesta kiitollinen, kun en taho jaksaa kahlata taaksepäin)
En laittaisi kurpitsoja ulos edes harson alle vielä, enkä istuttaisi syvemmällekään. Kurpitsa paleltuu ensimmäisenä jos saa hiukankin pakkasta. Eikä se varsi siinä mitään haittaa, kun ei ne suoraan ylöspäin kasva kuitenkaan ja siitä varresta tulee ajan myötä paksu ja vahva.
Kurpitsa on ulos istutettaessa erittäin herkkä näivettymään. “Näivetystauti” tulee varteen. Vartta ei kannata mullata, eikä ihan varren viereen kannata laittaa katettakaan. Mielummin niin, että kate kannattelee lehtiosaa hieman ulompana.
Varsi vahvistuu aikanaan, kuten K-E sanoi.
Kannattaa aina suojata harsolla ulosistutuksen jälkeen.
Minä istutan ulos vasta reilusti kesäkuun puolella.