2012 Kylvöt, Suljettu

Täällähän onkin just sopivasti kurpitsajuttua. Vieläköhän ehtisi, jos tänään kylväisin pari kesä- ja pari talvi-kurppaa? Ja voikohan noi kylvää vessapaperihylsyihin? Ja joo, tiedän että oon myöhässä, kun mun ei oikeestaan pitäny noita laittaa… Mutta kun nyt tekiskin mieli :slight_smile:

Kiitos Koot (=Kreeta-Eulaalia ja Kaisaliisa) :slight_smile:

En sitte hötkyile.

LiisiA, ehtii, ehtii! Nyt on paras kylvöaika, eivät venähdä liikaa sisäkasvatuksessa.

Tänään lähti ekat tomaatit kasvihuoneeseen. Vähänkö juhlapäivä .

Hurja kylvöpäivä tänään. Istutettiin kelta- ja punasipulit. Kylvettiin persiljaa, tilliä, lehtisalaattia, jääsalaattia, mangoldia ja nauriita vihannesmaahan. Lisäksi kylvettiin ruukkuihin kasvihuoneeseen tilliä, basilikaa, persiljaa ja kesäkurpitsaa.

Huomenna pitää laittaa vielä pavut maahan. Vähän epäilyttää kylvää niitä jos maa on liian kylmä, mutta laitanpa nyt kuitenkin. Pavut on jo likoamassa. Osan laitan isoon kylvölaatikkoon, missä multa on aika lämmintä, kun on talon eteläseinustalla.

Tompsuja on ulkoilutettu…ehkä nekin voisi jo istuttaa kasvariin lähipäivinä. Pitäisi vain irrottaa luukun avaajat pois kattoluukuista, kun jäähdyttävät liian tehokkaasti…ovat aikalailla ympäri vuorokauden auki.

Tänään yritän saada kasvimaalle kylvettyä, jos ei ehdi niin ainakin siihen kuntoon että huomenna saa siemenet multaan. Ja sipulit. Kai maissit jo uskoltaa istuttaa maahan?

Kyselen taas tyhmiä, eikös kurkun ja tomaatin parvekekasvatukseen riitä ihan 10 litran sanko tmv? Siis siihen yksi taimi aina. On mulla tuolla kellarissa myös pari kaupan lihalaatikkoakin, kannattaisko hyödyntää niitä mieluummin?

Mitäs meidän parveke-kasvattajat tuumaavat?

Jospa tietäisinkin. Mutta mulla ainakin tomaatti kasvoi ja tuotti satoa muovisankossa. Tosin ajattelen kyllä että jokin pohjareiällinen voisi olla kanssa hyvä. Niitä vain ei ole paljoa tarjolla.

Mulla on ollut tomaateilla tuollainen vajaa 10l ruukku tai sit ihan ämpäri. Ja aina yks taimi per astia. Kurkuista mulla ei oo parveke-kokemusta. Niin, ja lasitetulla parvekkeella ei mun mielestä tartte olla pohjareiällistä astiaa, kun sen veden määrä on niin helppo säädellä oikeaksi.

Kyllä se kymppilitranen riittää :slight_smile: Tosin minun partsilla on niin kuuma keskikesän helteillä, että tarvihtee kastella enempi, mutta hyvin silti pärjäilevät. Minulla siis viimevuonna suunilleen noissa multasuhteissa oli pari ja tänä vuonna tilavammassa, kun sain sellaisen kätevän altakastelulaarin :slight_smile:

Hyvä tietää, kiitos :slight_smile: Ekaa kertaa tosiaan partsilla kasvattelen kun rempan yhteydessä keittiön paikkaa siirrettiin ja nyt on 8 neliön partsi keittiön yhteydessä. Pitäähän se kaikki tila käyttää hyödyksi :smiley:

Saman kokoinen siis kuin meillä, sinne mahtuu vaikka ja mitä :wink:

Mä kylvin 4 erilaista salaattia mustaksi maalatun pienen trukkilavan rakoihin. Sit istutin 32 mansikan tainta samanlaisten trukkilavojen rakoihin. Tyttö toi valkovuokon ja sinivuokon juurakoita sekä käenkaalia, ne tuli istutettua tuijan juurelle.

Tomaatit ja paprikat lähti muovikolmion alle pihalle. Pn jotenkin tyhjän tuntusta ympärillä kun kasvit on kaikki ulkona, paitsi pipelot.

Eilen siirtelin jälleen hankikylvökennoja toiseen paikkaan. Varmaan 75% on jo itänyt. Liljat, pionit, tiarellat ja heuserat antavat odottaa itseään. Mutta joihinkin potteihi JOKU on ripotellut tolkuttomasti siemeniä, niinkuin jumaltenkukkia, joiden itämisen piti olla heikkoa/epävarmaa. Koulittavaa riittää ja uusi kasvilava on rakennettava vauvoille.

Että mä inhoan kasvuharsoa. Kun levittelee harson kasvimaan päälle, se saa mukavasti kolme viikkoa muhia, parit sateet ja lämpimät päivät, ja kun sitten kurkkaa harson alle, niin ei erota kylvörivejä rikkaruohoista. Yök.

Toinen moka oli kun olin mennyt rikkomaan sopimuksemme ( ei multaista kodinhoitohuonetta enää huhti-toukokuussa) niin isäntä oli toteuttanut uhkauksensa ja heittänyt mun ruukut takapihalle. No, ei se tiennyt, että niissä oli kurpitsa-, kesäkurpitsa-ja kurkkukylvöt. Sinne meni siemenkirjeistä kerätyt muutamat harvat siemenet. Höh.

Alkoi kiinnostaa Pihapihlajan idea trukkilavasta. Mikä on sen idea?

Harso on kyllä mun mielestä aivan ehdoton parantamaan monenkin kasvin itävyyttä kasvimaalla, mutta heti kun siellä harson alla kasvua näkyy, niin täytyy ryhtyä haraamaan / kitkemään. Harso kannattaa kiinnittää sillä tavalla, että se avattaessa jää vielä toisesta päädystään kiinni, jotta on sitten helpompi laittaa heti takaisin, kun on ensimmäisen kitkemisrundin tehnyt.

Kyllä meillä muuten ei isäntää näkyis kotona pariin päivään jos koskis mun taimiin tai kylvöpurkkeihin… Se ei uskaltais olla lähimaillakaan…

Jos meidän isäntä uskaltaisi koskea mun taimipurkkeihini, niin kyllä se varmaan olisin sitten minä, joka kiertäisin isännän kaukaa. Onneksi ei ukko uskalla niitä purkkeja hipaistakaan.
Mun pitäisi kylvää niitä kesäkurpitsoita myös, mutta ei nyt jaksa, jos vaikka maanantaina.

Sama homma. Kylvöpurkit on pyhä asia. Niihin ei koske kukaan muu kuin minä. Edes kissat ei uskalla, miehestä nyt puhumattakaan.