2014 Vuoden Ulko- ja pihapuuhia, Suljettu

miraemmi, osta 25 kilon säkki kuivabetonia ja tee itse pyöreisiin, jollain ruokaöljyllä sisäpinnaltaan siveltyihin astioihin valamalla. Säkistä tulee aika paljon kohtuullisen kokoisia laattoja. Laitat vain jotain metalliroinaa sinne valun sekaan, jotta laatoista tulee kestäviä.

Jos haluat pieniä, pyöreitä laattoja, voisi jokin hilloämpäri esimerkiksi olla sopivan kokoinen muotti. Ja niitähän kaikki pakastajat keräilevät, eli pieni kierros tuttavien luona voisi tuottaa hetkessä tarpeeksi muotteja.

Eilen oli mukava ilma illalla, joten tuli kitkettyä nurmesta rikkaruohoja. Meillä on viime kesänä perustettu nurmi, joten aukkopaikkoja löytyy vielä. Rikkaruohot tykkäävät kyllä kasvaa niissä paikoissa. Mutta nyt saimme nypittyä ne pois ja nurmen siemenkin saa mahdollisuuden kasvaa.

Eiöen poikettiin Tuusulassa taimitarhassa…voi sitä paratiisia…enhän min’ä sieltä millään olisi malttanut lähteä pois vaikka oli ravintolaan pöytävaraus…mies vain hymeksi ja pussaili ja hissunkissun kehotti että kiirus tulee.

Katselin niitä kirsikka puita, suklaakirsikkaa löytyi ja paljon muitakin ,mutta pahus kun ovat arvokkaita. Ei taida riittää rahasto meikäläisellä puun ostoon juuri nyt…näillä äitiyspäivärahoilla ei leveillä =(. Eikä sitä muulla tavalla saa…

Ostin kuitenkin petuniat.Ihania tumman violetteja ja valkoisia. Päätin että saavat nyt luvan kestää jo,kesä on jo kun käkikin kukkuu. Istutettiin ne illalla tuohon ruukku torniin kun poika nukkui.Tuli hieno =)

Eilisen jäljiltä on koko kroppa aivan jumissa. Vähän hitaasti lähtee nyt päivä liikkeelle. Nurmikkojen ajaminen on seuraavaksi ohjelmassa.

Ruukutusta loppupäivä. Meinaan loput kurkut istuttaa kasvariin.

Mulla taas lomajumi, pitää oikein piiskata itsensä ulos :slight_smile:

Keitin termarin täyteen kahvia houkutukseksi.

Mie meinaan myös kiikuttaa kurkut kasvariin, meinaavat tuolla vistillä virua ihan lieroiksi :confused:

Chilit pitäisi myös istuttaa lopullisiin kasvualustoihin, ovat kyllä kasvarissa olleet jo useamman viikon harjoittelemassa.

Hidasta se on täälläkin. Huono keli. Ei taaskaan voi maalata. Nyt just ei sada, niin taidan lähteä ulos auttamaan miestä auton pesussa.

Tässähän alkaa mulle tulla vähän paniikki kun luen että olette jo siirtämässä kurkkuja kasvariin ja minä en ole kylvänyt yhtäkään kurkkua vielä. Viikonloppuna oli tarkoitus se tehdä mutta ei vaan jostain syystä ehdi eikä saa aikaiseksi. Josko nyt sitten tänä iltana töiden jälkeen kaivaisi ne kurkun ja kesäkurpitsan siemenet esille ja alkais kylvämään. Jotenkin ei vaan nyt mikään innosta kun ilmat ei näytä ollenkaan lämpenevän :frowning:

Miraemmi, viimesessä OmaPiha-lehdessä on tosi kätevä Niksibetoni

juttu ohjeineen. Siinä joku PellePeloton on keksinyt kätevän tavan kierrättää keinokuitutilkkuja laittaen niitä betonin joukkoon.

Ei tarvita raudoutuksia, eikä rautaromua lainkaan=)

Ohje 1. Keinokuitutilkkuja 1 osa (esim. ämpärillinen)

Hiekkaa tai mursketta 1 osa

Sementtiä ½ osaa

Vettä tarpeen mukaan noin 1 osa.

Ohje 2. Keinokuitutilkkuja 1 osa (esim. ämpärillinen)

Paperimassaa 1 osa

Sementtiä 1 osa

Kalkkia ½ osaa

Vettä tarpeen mukaan, noin 1 osa.

Kurppa ja annitainen, torstai-perjantai väliseksi yöksi on luvattu aika kylmää. Sen jälkeen kai pitäis yölämpöjenkin nousta. Kurkkujen kannalta asiaa aattelin, voi olla kasvarissa kylmä se yks yö tällä viikolla.

Satu-71, kylvin perjantaina kurkut ja tänään suurin osa jo itänyt, eli hyvin ehdit vielä kun ne on niin nopeita. Kurpitsat kylvin eilen, ja ihan normiaikataulussa tässä mennään :)

Hyvä kun varoitit, en ehtinyt vielä niitä istuttaa.

Jonkin aikaa ihmettelin, että mistä niitä keinokuituTIKKUJA sitten niin paljon tulee…? Vanhoja aurausviittoja? :stuck_out_tongue:

En miekään vielä saanut kurkkuja ulos, tuli vieraita :slight_smile:

Ja turve oli karahtanut homeeseen, onkohan se kuinka vaarallista ??

Osaako joku sanoa voiko tuota turvetta enää käyttää mihinkään, siinä on sellaista valkoista hötöä??

Ei se home mitään haittaa, sekoittele pois näkyvistä.

Oikeestiko, ku täällä joku sanoi heittäneensä kompostiin homeisen turpeen. Mulla samanmerkkistä tuo turve.
Jotenkin ajattelin, että olisi sitten vaarallista.

Ei kyllä haise homeelle se turve.

No minä kans ihan H-moilasena, että mitä ne on(keinokuitutikut).

Eikös se turve tuppaa vähän homehtumaan aina…? Ja säätiedotuksesta, nyt oli forecalla vaihtunut tunnin sisään, että se lähellä nollaa oleva yö onkin pe-la-välinen!

Täällä on viikonlopun aikana nytkähtänyt kasvihuoneen rakennus taas eteenpäin, ei niin paljoa kuin toivoin, mutta ensi viikonloppuna valmis, pakko olla… Tänään tuli kattokin, piti tulla ti tai ke 12 jälkeen, tuli tänään kymmeneltä. Onneksi naapuri oli kotona vastaanottamassa!

Ja ulkopuuhista tärkein, tänään on nyt ensimmäiset asiat minun ekalle omalle pellolle laitettu!! Puolet perunoista, sipulia, härkäpapuja ja vähän porkkanaa! Mahtavaa!!! Sitten sopivasti huomasin että säätiedotus oli vaihtunut minun pellolla olon aikana, että huomenna tuleekin kaatamalla vettä… Toivottavasti ei hakkaa kaikkea ihan kovaksi :frowning:

2aaria nyt varasin itselleni + auringonkukille vähän lisää, niitä pitää aina olla ja nyt kerrankin mahdollisuus laittaa ihan auringonkukkapelto!!

Viikonloppuna sitten laitetaan maahan lisää siemeneitä!

Siis keinokuituTILKUT, höhbroken heart!. Taas näitä mun kirjoitusvirheitä...sorry=(

Pitää kyllä kokeilla, mutta en tiiä käykö pikabetoni tuohon, helpottais vielä enemmän.

Kuivuu kuulemma hitaasti niiden TILKKUJEN takia, kun imevät vettä, mutta ei tarvitse kuitenkaan kastella sitä betonitekelettä.

Ipanema , mie jo kerenny kokeilla, kuivabetoni S-100 .lla ja räteillä, kuivaa siis todella hitaasti , mutta luulen että hyvä tulee. Jonkunsortin lintujen kylpyaltaan väsäsin kai jo seuraavana päivänä kun tuo lehti tuli.

OOttelen että raparperin lehet vähän vielä kasvais, sitt saiskin uusia versioita.

Ipanema,kyllä sinä oikein kirjoitit,taisi vika olla lukijan silmässä,tarkastappa vain.Luin minäkin lehdestä tuon jutun,aika metkaa betonia,taitais mennä kaikki tekokuitukankaiset vaatteet silpuksi,vai mistä sitä silppua saa.Kai ne tikutkin sitoo,jos ei muuta ole,maantienvarsiltä aurauskeppejä pöllimään.

Sadeviitta päällä ensin huidoin tuolla pihalla, kun aloin perennoja jakamaan ja purkittamaan vaihtoja varten. No, alkoi siellä sitten se aurinkokin jossain vaiheessa paistamaan ja homma olikin huomattavasti mukavampaa niin. Samalla, kun noita purkitus- ja jakohommia hääräilin, oli helppo siinä aina kitkeä rikkiksiäkin pois. Pikkuhiljaa alkaa olla penkit läpikäytyinä, juu varmaan ei vielä kaikki rikkikset ole poissa, mutta suurin osa. Katselin siinä ohimennen, että pitäisi nurtsikonekin kohta käynnistää, mutta onneksi ainakin tänään on vielä liian märkää…