Mullan pintaan kylvetyt basilikat ovat itäneet.
Tsinnioita kylvin, jos tulevana kesänä ehtisivät kukkiakin. Ja purjoa kylvin myös hajakylvönä, saas nähdä tuleeko koulittua niitä vessapaperitötteröihin vai ei. Joskus vuosia sitten olen purjoa viimeksi kasvattanut, silloin oli “muotia” kääriä ne purjon alut kostutettuun sanomalehti kääreeseen ja esikasvattaa siinä.
Sammari urakka alotettu,huomena jatkuu koulinta.
Kahesta kaupasta ostetusta siemenpussista molemmista on yks siemen itäny.Omista ja penttiläisiltä saaduista siemenistä itämisprosentti lähellä sataa.Kas näin.
Sunnuntaina kylvetty maustebasilikaa, kanelibasilikaa, tulikukkia, kaunopunahattuja, nukenkaulusta ja malabarinpinaattia. Ensi viikonloppuna aion kylvää sammarit, zinniat ja kesädaaliat.
Koulin mekot isompiin. Pakko ja latvoa, muuten olen lirissä.
Piti jo amppelikin koota:)
Siemenpusseissa pitäisi lukea itääkö peitetynä tai valossa. Lobelia ei ainakaa idä peitettynä. Joskus kun on ollut vermikuliittia olen sillä peittänyt. Se päästää valon läpi.
Kylvin alkuviikosta suurimman osan tomskuista ja harja-neilikkaa. Jostain syystä osa tuon jälkimmäisen hennoista taimista nuutuu taimimultaansa. Olen huomannut saman jo aiempina vuosina. Ilmeisesti kaipaavat valoa, mutta samalla multa ei saisi lämmitä auringosta. Siirsin ne äsken täysvarjoon. Katotaan miten käy
Tomatin siemenet sekä jotain kesäkukkia kylvetty. Ostin Biltemasta tällaisia potteja, saa nähdä miten onnistuu.
Mukulasellerit koulittu,vielä on yks satsi tuloillaan,Dolvi joka kuulostaa aikasemmalta,sais nähä
No minähän ryhdyin tänään aika tosissaan näihin kylvöhommiin. Kaivelin esille kaikki perennan siemenet mitä mulla oli. Lähes kaikki oli vanhoja, vuodelta 2011 ja 2012. Kylvin ne hajakylvönä rasioihin ja jätin kasvihuoneeseen nyt ens alkuun. Huomenna nostelen ne jonnekin varjoisaan paikkaan ulos. Kaikkia siemeniä oli aika reilusti, ne oli penttiläisiltä saatuja eikä mitään ostopusseja joissa saattaa olla häthätää vaan kymmenen siementä per pussi. Näistä kaikista siemenpusseista oon jo kylvänyt edelliseen kotiin isot määrät perennoja kasvamaan, nyt katon vieläkö saan tän toisenkin kodin niillä kaunistettua.
Laitoin kaikki jäljellä olleet siemenet nyt itämään.
Eipä silti, ei mulla oo mitään isoa valmista tilaa täällä mihin niitä istuttaa, joten ei murhe murra vaikka itäminen olis tosi huonoa tai vaikka olematonta.
Poina tuhos sammarit, 12 purkkia nätisti ripoteltuna pitkin makuuhuonetta. Tekasen uusintäkylvöt kun vielä kuitenkin kerkiää, tai sitten hajen myöhemmin kaupasta orvokit. Katsotaan.
Istuttelin rapunvierus ruukkuihin taimet.
Äiteen sellerikylvöksessä ei ollu minkäänlaista elonmerkkiä. Tein sen korjausversion ylivuoteisista siemenistä. Loppukennoon yhtä täysikäisiä purjonsiemeniä.
Ajattelin, että kova pakkanen olisi palelluttanut kylmässä kasvarissa itäneet retiisit, mutta pirteinähän ne siellä olivat.
Varsiselleriä,kesäleimua,kirjosalviaa,elämänlankaa ja valakiaa matalaa kosmosta kylyvin tänään.Yksinkertasta sammaria kans,en tiliä lähtevätkö kasvuun,ei pitäny hermo ja holautin kasassa kissanhiekkaan.
Ai niin,herneitä kylyvin että saapi versoja,nam.
Pitäiskö tuo kylvää itekki sammarit jo. Mulla venyy aina niitten kans liian myöhään, ja sitte vasta juhannuksen jälkeen aloittavat kukkimaan. Viime vuonnakin koulin vasta niitä samaan aikaan, kun tomaatit raahasin kasvariin.
Tomskut sain plugboxista purkkeihin. 25kpl. (“Tänä vuonna laitan varmasti vähemmän, kuin viime vuonna.” Just). Ahkeraliisat eivät oikein itäneet kunnolla tänä vuonna, mutta kyllä niitä riittää. Lobeliat rehottaa vieläkin kivivilloissa. Voihan nuokin vaikka amppeliin jo tökkiä valmiiksi.
Saapa nähä mitä nuista amppelirusokeista oikein tulee… Ihan säälittäviä rimppanoita.
Torstaina vapaapäivä. Silloin ajattelin kylvää sammarit. Myös noita jättejä;)
wahlssa,laitoit,kiitos.Oon jo koulinnu net isompiin astioihin.Hyvä oli itävyys
Noniin. Kylvin basilikaa, oreganoa, viherminttua ja a.venustaa yhteensä 40 kivivillatötteröä. Kääpiöasteria koko ison pussin hajakylvönä, ja sitten löytyi pari vuotta vanha ouninmuori pussukka, joka piti tyhjentää myös multaan. Lautalle laitoin vielä isovahakukkaa ihan liian monta. Himoiten katselin vielä petunian siemeniä, ja mentaalisesti läpsin ittiä sormille. En kylvänyt niitä, olen nyt jäsynä.